Diffusa symptom ("tappar ben") utan diagnos

Sv: Diffusa symptom ("tappar ben") utan diagnos

Va ? Jag har skrivit att jag vet S vill få fram sitt budskap inget annat .
Vad denne vill säga kan väl inte jag redogöra för ?

Från vad du beskriva och veterinärens slutsätts jag undra om Springer är inte in i rätt spår :idea:
Sa inte veterinären nåt om verkning?

Du kan Lång Linje hästen över bommer för att se hur den rör sig och vad den har for Break Over.

Hoppsan såg visst bara de första fyra raderna du skrivit.......
men ändå kanske det inte är min mening är att få max antal åhörare utan att väcka en tanke hos den som redan har egna funderingar.
Den som ställer en följdfråga försöker jag svara, det krävs ett visst intresse för att sätta sig in i det grundfrågan handlar om, dvs att det finns en alldeles speciell vinkel som är korrekt för hästen om man betraktar hoven från sidan.

Självklart varierar intresset från en yrkesverksam till en annan, men det räcker att åka på en tävling för att se hur skrämmande många hästar som far illa av felvinklade och även utflutna hovar. Läser man innantill så inser man att det inte är korrekt men vad betyder dessa böckers kunskaper idag? MVH

Det är värdefullt med äldre böcker från en tid då det även var ekonomiskt nödvändigt att hästen fungerade väl och var hållbar. Jag har även Nya Lantmannens Bok (Sven Dyrendahl) och Åkerblom. Det man kan säga om dem alla är att de är överens om vad som är viktigt. MVH

Tack för ditt svar, men här är det snarast ett ickesvar, jag efterfrågar hur du kommit fram till att alla eller så gott som alla problem som har med ben, hovar och rörelsestörningar just beror på felverkning och inte primärt har en annnan orsak exempelvis ridning, underlag, sjukdomar, dåligt avpassad utrustning, skador eller medfödda defekter.

Det började med att jag fick en helt felfri 1: a klass unghäst förstörd av okunnig verkning (utbildad hovslagare). Hästen skoddes vid fyra års ålder och fick björnfötter bak på mindre än ett år. Tåväggen var som en fjärdedels cirkel och kotorna var genombrutna. Visste då ingenting om hovar själv.

Hittade ingen som ville hjälpa mig, alla jag frågade var övertygade om att hästen var född sån fast jag visste att det inte var så. Jag hade köpt den 7 mån gammal, det var ingenting fel med hovarna eller benen. Hästen var jättefin och rörde sig både lätt och elegant.

Tillsammans med en äldre hovslagare och uppfödaren som var lärlingsutbildad i USA började hästens rehabilitering och efterhand fick jag överta arbetet själv eftersom vi bodde rätt långt ifrån varandra.

Hästen fick helt normala hovar igen och även en framgångsrik tävlingsperiod, fick föl och blev 22 år gammal utan någon skada eller problem med hovar och ben. Under detta arbete blev det tydligt hur extremt negativt det påverkade hästens rörelser och prestationsförmåga så fort hovens vinkel mot marken inte var i plan med strålen, ridbarheten var jämförelsevis som bortblåst. MVH

Fast din egen dåliga miss som ursprung i sammanhanget befogar på intet sätt behovet att påtala alla upptänkliga problem på häst som symptom på klantig och dålig skoning .

Jag känner verkligen inte igen det till ngn nivå där detta skulle vara ngn slags trend öht i Sverige eller bland svenska hovslagare ?
Nuförtiden om inte annat är ju klinik standard i fråga om sjuka hästar , där hovslagare alltid är kopplad till kliniken . De hjälper ju till att bedöma om skoningen är problemet och ibland är den det men lika ofta inte öht.

Men visst - de hästägare som anlitar Olle med verktygslådan ute i skogen , samtidigt som de själva vet nada om det mest grundläggande i fråga om vinklar i sig och vikten därav enligt grundprincipen vid all skoning , har säkert stött på problemet .

Om du har inte märkt är det New Age progressive tänkenda som gäller, utveckling ha gått framåt till mer Nature Verkning,.....ett par rasp tag, kappa av tån.....färdig :devil:

Om du har inte märkt är det New Age progressive tänkenda som gäller, utveckling ha gått framåt till mer Nature Verkning,.....ett par rasp tag, kappa av tån.....färdig :devil:

Ja kanske är det barfota nissarna och Olle i skogen med verktygslådan det som egentligen adresseras ? Kanske har man missat att de flesta idag anlitar utbildade kunniga hovslagare som , som sagt, Ffa lyckats greppa grund basic principen i fråga om korrekta vinklar ?

Så utifrån din erfarenhet med en häst så menar du att flertalet hästar är felskodda och att får hästarna problem med ben, rörelsestörningar och hovar så är det med stor sannolikhet skoningen? Så stor att du per internet kan ställa den troliga diagnosen?

Senast ändrad:

Du får ursäkta men jag är väl ovanligt trög :D Men du anser alltså att din teori är rätt oavsett hästens benställning ???

Tex en fransysk benställning med uttåad hovar...

ja utvecklingen har gått framåt tack vare all forskning , även om tiden stått still hos dig...

kapa tån kan vara nödvändigt vis vissa tillfällen o tillstånd..som hovslagare borde du kunna balansera...

Men det just så är problemet med mycket av dagens skoning:
För dålig verkning där det forakommar "lång tå - låg trakt", som det har blivit så mycket skriveri om.

När det gäller den har tråd jag tro inte Singer ar ut och cycla!
Lite bilder på TS häst hovar kunde vara av hjälp.

Så utifrån din erfarenhet med en häst så menar du att flertalet hästar är felskodda och att får hästarna problem med ben, rörelsestörningar och hovar så är det med stor sannolikhet skoningen? Så stor att du per internet kan ställa den troliga diagnosen?

Eftersom detta hände för tjugo år sedan har alla hästar jag träffat därefter bekräftat att det som stod i böckerna jag nämnde inte bara var väldigt viktigt utan en förutsättning för hästens naturliga mekanik och hållbarhet. MVH

Du får ursäkta men jag är väl ovanligt trög :D Men du anser alltså att din teori är rätt oavsett hästens benställning ???

Tex en fransysk benställning med uttåad hovar...

Detta handlar "bara" om att hoven måste stå rakt på marken från sidan sett.
I den vinkel som är fysiologiskt rakt för hästen. Det är alltså samma för alla hästar oavsett benställning.

Rak tåaxel från sidan sett har tre givna och synliga komponenter.

Att bärranden är rak i förhållande till strålen som är fysiologiskt rak.

Att hoven är naturligt lång efter riktningen på tåväggens första utväxtmm, (de flesta hovar idag har en tåvägg som ändrar riktning högt upp på hoven).

En lodrät linje från kotans centrum ner till marken nuddar då ballarna, och tillsammans med linjerna naturligt vinklad tåvägg och horisontal stråle bildas då den rätvinkliga triangel som är grunden för hästens naturlig hovlandning, rörelsemekaniken och hållbarheten.

Den hoven har säker de flesta sett i någon äldre bok men tyvärr är inte den vågräta strålen utritad vilket i allra högsta grad minskar det pedagogiska värdet och även förståelsen för själva hantverkets utförande.

Low or negativ palmar/plantar angle är namnet på hovens tillstånd då bärranden istället verkats till en vinkel som gör strålen negativt vinklad. Strålen är den synliga referensen för vinkeln på hovbenets undersida. MVH

Min häst snubblar och snavar när han är disträ och framtung (snubblar både fram och bak), han har även hängande framknän så de "viker" sig ibland. Är han pigg och ihop i kroppen så snavar han i princip aldrig.

Hur menar du med hängande framknän?

att hästen hänger i knäna är ett begrepp som beskriver benställningen på hästen. det grövre steget över "hängande knän" är sk bockbenthet.

Eftersom detta hände för tjugo år sedan har alla hästar jag träffat därefter bekräftat att det som stod i böckerna jag nämnde inte bara var väldigt viktigt utan en förutsättning för hästens naturliga mekanik och hållbarhet. MVH

Så du har alltså inget belägg mer än dina begränsade observationer. Med begränsade så menar jag i många bemärkelser.

Få hästar, en person träffar sällan på enorma mängder hästar som de har ens chansen att göra vettiga observatoner när det gäller hållbarhet, sådana observationer måste rimligen göras över en längre tid.

Ej vetenskapligt, har man inte ett vetenskapligt angreppssätt och gör observationer systematisk, utesluter felkällor och eliminerar det egna tyckande och har full kontroll så är observationerna just observationer och om du inte är en övermänska färgade av dina tidigare erfarenheter.

Dina observationer är dessutom varken mer eller mindre värda en någon annans här och utifrån diskussioner här och i verkligheten råder det stor enighet om att hålbarhet beror på många faktorer och nte bara ren. Faktum är att du är den enda som jag stött på som anser att verkar man bara en häst rätt så spelar allt annat bara en marginell roll.

Nu hårddrar jag det, och rätta mig om jag har fel, ser du en måttligt felverkad häst som markerar och har rörelsestörningar så anser du att primärorsaken är verkningen även om hästen i fråga har taskig benställning, har fått dåligt med mat under uppväxten, har illasittande sadel, rids enbart på ridbanan - en tung sandbana dessutom är hästen omusklad.

Jo jag överdriver här, men dessa faktorer som jag räknar upp anses allmänt att ensamma eller i kombination kan ge hästen problem med ben och rygg som leder till hältor. Är det totalt fel och att bara hästen är rätt skod så kommer nästan ngen häst få röreslsestörningar av något slag även om man gör diverse missar i övrigt?

De faktorer du nämner är naturligtvis viktiga men marginella i det avseendet att även om du åtgärdar dem alla så har hästen fortfarande stora problem om den på grund av negativt vinklade hovar kliver snett i varje steg och står med en brytning i lederna och översträckta senor 24 tim om dygnet. MVH

Det samma du säger gäller liksom även andra problem.

Det hjälper inte hur rätt verkad hästen är, trycker sadeln så utveckals inte musklaturen rätt och det kan bli långvariga, ibland livslånga problem.

Får hästen inte tillräckligt med protein så kan ingen verkning i världen kompensera de låga värdena och få hästen att sätta muskler.

Har hästen exteriöra avikelser så har den det dygnet runt i varje steg, en bra verkning är enormt viktig, men den korrigerar inte det redan färdigväxta skelettet.

Rider en någon en häst på bogarna och lämnar bakkärran efter sig så påverkar den dåliga ridningen dygnet runt. Hästen tränar sig inte själv att bära sig korrekt och den går inte mindre på bogarna en med perfekt verkning.
Osv.

Jag säger inte att du har fel i att hovarna är viktig men du verkar totalt snöa in dig på att en korrekt verknng skulle vara allena saliggörande. Hästen och allt vi gör med den är en helhet och går något sönder så påverkar det helheten.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
358
Senast: Malva1978
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 690
Senast: Ceta
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 077
Senast: __sofia__
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 007
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Svamp?
  • Oseriös avel 2023