Sv: Diffusa symptom ("tappar ben") utan diagnos
Kl
Jag tycker att det är bra att frågan lyfts även om det blir enkelspårigt o en aning tjatigt.
Det ex. som Singer nu skrev om är ju det som jag också har sett. Att man har
skapat kloformade bakhovar på mkt unga hästar under en mkt kort tid!
En ev. korrigering ska väl ändå leda till en god hov/ benställning på sikt kan jag tycka.
I de flesta fallen letar man bara fel i allt som Lobelia radar upp. Man bör o ska kunna förlita sig på en utbildad hovis, men tyvärr handlar det om öga, hantverk o stor kunskap samt en portion ödmjukhet. Att man remitterar vidare om problemet överstiger kunskapen. Idag är det troligen klinikers vet. som skickar den till klinikens egen hovis.
Vem kollar kompetensen på hovisars ensamarbete?
Jag gillar hovisar som själva rider/ kör o ser/ VET hur hästar fungerar under arbete dagligen. Lite samma som klinikhovisar ser.
En gång godkänd o sedan.. ja vad?
I team med ganska många som Strömsholm tillhandahåller så hjälps de åt med besvärliga fall.
Utbyte av kunskap. Oerhört sunt tänk.
Jag tror inte att alla outbildade skor sämre gällande en standardskoning- som de har rätt att utföra.
Inom vård o annan terapeutisk behandling är genuint intresse o lyhördhet inför patienten av allra största vikt. I de här fallet hästen, men också ägaren.
Det ingår i att kunna hantera även anhöriga. Som veterinären o läkaren.
Många hovisar har sitt signum o skor/ verkar alla efter samma mall.
De som då skor väl skor de allra flesta mkt bra oavsett preferenser.
Få klarar av utbildningen o en bråkdel fortbildar sig. En skola sägs vara undermålig.
Det är inte ett dugg konstigt om folk ser saker, då t o m Åkerström släppte artikeln med ett varningens finger om vad HAN ansåg som nu alltför vanligt.
Det kommer m a o från en mkt kompetent o väl insatt hästmänniska o inte bara från ett nick på buke.
Det ska helt klart ingå i ekvationen. ingen hov- ingen häst.
Men nu heter det att ägarna är HELT inkompetenta fastän man hade en o samma sadel till alla hästar förr. Ägarna gör nog ALLT som de kan påverka idag.
Vi som kunder har rätt att ifrågasätta eller söka ett andra utlåtande. Problemet är när hovisarnas regel no.1!!! är att inte kritisera andras arbete.
Veterinärer kan
Vi måste själva skaffa oss kunskap, men det är ju svårt att kunna hävda sig när man inte har utbildningen själv. Det man kan göra är att hänvisa till Vet. o det verkar inte klokt.
De flesta kunderna förstår ej heller innebörden av s.k Ansvarsförsäkring.
Hela den ev. bevisbördan ligger hos hästägaren o den kräver en dokumentation som troligen är helt omöjlig att få fullständig.
Det är väl himla lätt då att säga att hästägaren rider som ett spann ...... o det är därför som hästens hovar ser ut som de gör. Synd om det visar sig att hästen ej ens har ridits alls
Förs. bolagen har också vaknat. Hovisar är inte våran heliga ko längre.
Jag vill dock återigen betona att det finns många kompetenta hovisar, men oftast tar de sällan emot nya kunder.
De skickliga som jag har träffat på har varit mkt ödmjuka o kan både förklara o sko hästen på bästa sätt o så ser man hästar som skos på helt skilt vis
men som kanske inte följer tidsintervallet som hovisen har velat ha för att få önskvärt resultat.
Svårt det här.
nu blev det lååångt- sorry.