Magbalsam?

Sv: Magbalsam?

Men om fler hästar bajsar gult så verkar det väl vara antingen något de får i sig eller någon "magbacill"?

Har också haft hästar med känsliga magar och då gett probimin eller Bio premium (men det verkar vara samma som Equine premium). Mina blev också klart bättre i magen på hö än ensilage. Har även stöttat med Diamond V jäst. Magbalsam lät ju intressant annars.

Nu har jag tvättat svansen och benen ännu en gång.
Men flätade svansen och smörjde in hela insidorna av benen, samt svansroten med matolja. Nu hoppas jag att bajset inte fastnar!
För övrigt var konsistens och färg något bättre igen.
Men störst förändring var nog att när han fes, kom det bara luft!
Innan har det stått en stråle rakt ut!
Hoppas, hoppas!

Fast vi står ju inte i samma stall med våra hästar.
Om det nu skulle vara något bakteriellt, som är smittsamt?
Eller menade du inte så?
Jag har tre hästar och de andra två är friska i sina magar.

Åhh torra fisar tycker vi om! :D

Hur ser det ut nu för dig då? Idag var det väldigt löst på min.... :(

kollade i tidigare anteckningar och har för mig att typ förra året började magrn krångla den 21 November,året innan 12 November... Jag tycker inte om November... :cautious:

Det är bättre överlag, men han blev lite stressy när han skulle in sist i hagen idag och då kom det en ljusgul komocka. Men mockningen var betydligt lättare iaf :)

Sällar mig till Tingeling och Fibusen. Har också haft problem en längre tid med gult bajs och blöta fisar. Min häst äter Equine Premium och har nu torra fisar men bajset kunder vara lite fastare, längtar efter dom där runda bruna "äpplerna". Jag funderar på att testa Pro equo när min burk med equine är slut.

Har ni utrett hästarna för magsår? Min ponny fick samma bekymmer med sin mage. Blev inte bra förrns hon fick äta magsårsmedicin!

Jag har inte gjort det då min hästs mage "bara" brakat 2 ggr,första vändan i November förra året,hade ju regnat varenda dag hela sommaren så det var lerigt överallt,och allt var helruttet i hagen. Sen en gång när han fick butta. Sen är han mer känslig,dvs kan få lite lösare avföring vid tex foderbyten,transportering,installning efter betet/betessläpp osv,men annars så är han jättefin i magen.

Nu kom det ju i November igen,och började fisa blött frostdagen nr 2. Är ju absolut inte så det sprutar ut han,men han fiser lite bajsvatten,och bajset är lite lösare och ljusare. Dom andra två är nu helt normala i magen igen,var riktigt kallt natten tills dom blev "dåliga" (helt normaltorra högar,men lite ljusare),och min vart sämre i magen,dvs lite blandat komocka och bollar.

Äter och dricker med mkt god aptit.

Har kontakt med veterinären som hjälpte oss förra året i November,så känner mig jättetrygg med henne. Hon anser att vi kan avvakta lite då det som sagt inte i närheten sprutar ur han,plus att nu är det många hästar som har lite lösare avföring nu då vädret är som det är,plus,regn,minus osv... Var och hämtade mer pulver i dag för magen,och dom hade 7 färdigpackade paket som skulle iväg med pulver,och dom hade haft slut på det nåb dag nu då dom sålt så mycket av det. November är ju en hemsk månad för "maghästarna". Blir han inte helt bra inom en snar framtid så kollar vi såklart upp honom,men just nu anser varken jag eller veterinären att det är särskillt akut för det.

Senast ändrad:

Om jag inte minns helt fel så var väll din dålig (mer eller mindre?) hela tiden?

Nej, vissa tillskott hjälpte. Så hon var bra i magen till och från. T.ex. byte av grovfoder hjälpte osv. Mot slutet så var hon dock mer eller mindre dålig hela tiden.

Ok,men nu är hon helt bra då? Hur ställs diagnosen,och behandlar man det? Är det kamera i magen?

Jag ger min Gut Balancer. Hjälper väldigt bra på henne.:)
5.jpg

Plus extra halm i boxen och hagen för att något att tugga på hela tiden.

Den som jag ger också,funkar bra på min med när smällarna kommer,men hade hoppats på något som man kan ge som underhåll hela tiden för att han jämt ska vara bra,och inte lika känslig som vid tex foderbyten. Vet att man kan ge denna dagligen,men rädd att den inte kommer funka tillslut när magen blir sämmre igen,fast om han fick det hela tiden kanske magen aldrig vart dålig. Det är så jag dividerar med mig själv! :p

Senaste lösningen jag kom på var att ge det från slutet av oktober-tills gräset kommer iallafall,så han får det under perioden när det finns bara skräp att plocka i på marken...

Min gav vi medicinen direkt, hon var ju så himla liten och jag var villig att ge den snordyra medicinen i alla fall. Hon är helt bra! Blev lite dålig i magen när hon gick från bete till hösilage, men har annars varit bra sedan hon fick medicinen i början på det här året.

Jag har (haft) precis samma problem som dig (fibusen). Plus en akut kolik med gas, förstoppning och lite omvridning på tarmen, allvarligt läge men han klarade sig. Vinsten med det hela var att efter en vecka på klinik och med Equine så fiser han inte blött längre men bajset är fortfarande gulaktigt, runda former oftast, men en lösare variant, ibland lite blajigt. Han står i liten grushage nu. Satsar på att bygga ett foderbord där jag kan fästa en småmaskigt hönät så att han har att äta hela dagen. När det frusit på ska han få inviga bordet i sin vanliga hage. Äter hö, lite betfor med kli och pulvret, allt enligt klinikens instruktioner. Jag funderar så klart varför han varit dålig i magen en längre tid. Han gick på bete i somras och då var allt perfekt. Efter två veckors uppstallning började magens förfall. Men som sagt, nu är det skapligt. Vet inte om jag ska utreda mer? Eller vänta på att magen stabiliserar sig? Magsår, hmm, vet inte. Denna film var i alla fall intressant om hur man kan kolla upp magsår utan att gå ner med kamera. https://www.youtube.com/watch?v=Fr05hMmLCY4

Bra info! Det är alltså en riktig chansning varje gång man provar något!
Nu verkar det iaf som att min börjat bli bättre. Idag har bajset varit i rätt färg och nästan rätt konsistens! Jag har gett sista dosen på Quick Fix sprutan idag. Nu fortsätter jag med pulvret (Samma som Fibusen och Hedwig) Gut Balancer.
Så hoppas jag att det kommer att hjälpa den sista biten. Och att jag sedan kan sluta med pulvret helt och att magen håller sig i balans.

Härligt att höra! :D

Jag kommer nog ge Orvar en daglig underhållsdos av pulvret "för alltid" nu. Iaf under perioden det inte finns gräs i hagen. Gissar på Oktober-April.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
12 417
Senast: Ajda
·
Hästvård Min lille 1,5 års hingst har hög feber och är riktigt hängig och eländig. Självklart har veterinären varit och tittat till honom och...
Svar
3
· Visningar
1 094
Senast: ylvalill
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 931
Senast: Jamtland
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 646

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka