Vård

Om enklare vård av häst samt diskussioner om sjukdom och skada på häst. Om hästens foder och strö. Huvudmoderator: Görel

Filtrera med prefix:

Foder & Strö Hejsan!ska börja köpa eget foder till min älskling..han äter havre..vet någon hur länge man kan ha en säck havre utan att den blir...
Svar
10
· Visningar
3 584
Senast: Juzzzen
·
S
Hästvård Funderar på en sak. Känner någon igen följande symptom och förlopp? Hästen kommer in för 3 veckor sedan med kraftigt svullen has med...
Svar
2
· Visningar
738
Senast: sax
·
G
Foder & Strö Hur påverkas kvoterna om man kompletterar foderstaten med halm? Jag har en stallkamrat med en häst som är ganska lättfödd och extremt...
Svar
14
· Visningar
1 954
Senast: veronican
·
G
Foder & Strö ...som INTE har analyserat hö??? På Kraffts blåa mineralsäck står det 100 gram, ca.en deciliter...
Svar
4
· Visningar
746
Senast: Dragonfruit_
·
Hästvård Jag brukar känna på mina ponnyers hovar, är lite nojig för fång även om ingen av dem har haft det... Idag kändes tre av ena ponnyns...
Svar
15
· Visningar
1 785
Senast: Dragonfruit_
·
Hästvård Svullen & varm i alla benen..!!?? Igår kväll var min häst varm & lite svullen i ett framben, kunde inte hitta några sår, visade ingen...
Svar
5
· Visningar
1 486
Senast: Liselott76
·
Hästvård Gabriol har den senaste veckan varit lite varm i alla sina hovar. Jag har tagit tempen och känt igenom ben och hovar grundligt men...
Svar
6
· Visningar
1 065
Senast: daysi
·
T
Hästvård Förra säsongen avmaskade vi i vårt stall med ivomec. Därför är det dags var banminth (givetvis skall jag ta ett träckprov innan...
2
Svar
30
· Visningar
2 028
Senast: Tuki
·
D
Foder & Strö Hittar inte det någonstans, bara kvoter om fosfor/kalcium. Hur mkt mg, fosfor, e-vitamin och selen behöver en häst per dag, lätt...
Svar
2
· Visningar
667
Senast: daysi
·
M
Hästvård Har hört att hästar inte får ha hö när de åker transport.. fast jag kommer inte ihåg anledningen. Varför? De va nån sjukdom de kunde få..
Svar
7
· Visningar
1 030
Senast: Boll
·
F
Foder & Strö Jag har fått analysen på hösilaget nu, men där står bara råprotein (158 g/kg TS) och effektivt råprotein (126 g/kg TS)! Hur räknar jag...
Svar
7
· Visningar
3 052
Senast: tgd
·
P
Foder & Strö Jag har en 7-årig kallblodstravare. Jag omskolar honom just nu till ridhäst. Han gick länge på bete innan jag började med honom. Så han...
Svar
3
· Visningar
621
Senast: tgd
·
O
Foder & Strö Ska min pålle ha? han är en arab/halvlobdskorsning. 156 cm hög. Rider en timme varje dag. vanligt dressyrpass, ut i skogen, hoppninge en...
Svar
7
· Visningar
928
Senast: artemis
·
Hästvård Lilla fröken Waikele har ju en medfödd öronfistel. Den 'vätskar' kontinuerligt och ger rätt rejäl skorpa med massa klet under, även nu...
Svar
16
· Visningar
2 227
L
Foder & Strö ..till förslag på foderstat till 5-årig shettishingst. ska ut o tävla lite körning i sommar (ej trav). han tränas nu fem dagar i veckan...
2
Svar
24
· Visningar
1 509
Senast: gonkan
·
Foder & Strö Jag gick på en mycket intressant och välorganiserad kurs om vallfoder, bete osv. Vetrinären Minna A...(någonting) sa att hon ger alla...
Svar
1
· Visningar
633
Senast: Magdalena
·
V
Hästvård Nu ska jag på återbesök med min häst imorgon. veterinären tyckte att jag skulle ta bort henne redan när jag var där förra gången pga...
Svar
3
· Visningar
1 041
Senast: suisyola
·
K
Foder & Strö Är det någon här som fodrar sin häst med korn som bas i kraftfodergivan? Har hört att det ska ha lugnande effekt på stirriga hästar, och...
Svar
11
· Visningar
1 041
Senast: mirjada
·
Foder & Strö Hade tidigare en tråd här gällande vilken olja man kan ge till hästar, och ingen verkade riktigt ha koll på detta utan man gav det...
Svar
18
· Visningar
2 393
Senast: mirjada
·
M
Hästvård Bör man operera bort dom? Min häst accepterar inget annat bett än rakt tränsbett, men även detta kan han knixa lite med. Han trycker upp...
2
Svar
22
· Visningar
2 230

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka