Avmaskning

jag har både pratat och visat färska artiklar från bl.a. Ridsport, utan resultat. Tyvärr hör denna kvinna till den gamla "stammen" som anser att "så här har vi gjort i alla tider och det har fungerat bra", dvs. med ingen grovfoderanalys, ingen beräknad foderstat etc.

här har du en till som vill ha ett helt EGET stall.

Tyvärr får jag vänta ett par år tills jag är klar med studierna och lyckats skrapa ihop tillräckligt med "grundsatspengar" så att banken vågar ge mig ett lån.

men har du haft ivomec i 1 år så ska man egentligen ha den i 1 år till , jag var iväg på avmaskningskurs och fick då informationen att man skulle använda samma maskmedel 2 år i rad och sen byta

jag önskar också att hon pratade med en veterinär om detta.

Se till att det är RÄTT veterinär hon pratar med bara =/

I ett av inackorderingsstallen jag stod i var det tidernas bråk kring avmaskningarna. Inte så mycket medel och när (även om det inte sköttes så bra men jag hade för dålig kollf ör att inse det då) utan om hästarna skulle stå INNE i TRE DYGN efter avmaskning. Halva stallet (inkl jag) motsatte oss vilt detta då hästarna skulle ut i samma vinterhagar som de gått i innan iaf, andra halvan ansåg att hästarna bajsade ut massa mask och förstörde hagen om de inte stod inne i tre dygn.

Det var upprörda stallmöten i massor och ett jävla liv om det hela. Och alla kom med 'lappar' från diverse veterinärer, och tänka sig - det var olika bud på nästan alla lappar ;) Jag och resten som INTE ville ha inne kom med vad SVA sa (dvs släpp för guds skull ut hästarna, vinterhagarna är ju redan smittade) och de andra kom med lappar från diverse olika veterinärer som inte uppdaterat sin avmaskningskunskap sen Eldkvarn brann och tyckte hästarna skulle stå inne *sucka*

Och mitt i alltihop stod stallchefen och vågade inte ryta ifrån och bestämma.

Det slutade med att de som ville ha inne hade sina hästar inne i tre dygn, och vi andra släppte ut våra 2 och 2 efter schema i en rasthage som vi mockade..

Så att fråga vet kan bli fel det med, beroende på om vet har uppdaterat sig ang avmaskning eller ej

I ett av inackorderingsstallen jag stod i var det tidernas bråk kring avmaskningarna. Inte så mycket medel och när (även om det inte sköttes så bra men jag hade för dålig kollf ör att inse det då) utan om hästarna skulle stå INNE i TRE DYGN efter avmaskning. Halva stallet (inkl jag) motsatte oss vilt detta då hästarna skulle ut i samma vinterhagar som de gått i innan iaf, andra halvan ansåg att hästarna bajsade ut massa mask och förstörde hagen om de inte stod inne i tre dygn.

det där känner jag också igen :crazy:. Ivomectanten är också av den åsikten att hästarna skall stå inne när de blir avmaskade. Argumentet att hästarna har mask året om köper hon inte, med motiveringen att hon aldrig sett någon mask hos sin häst. Och jag orkar inte hålla på med att argumentera, övertala, förklara, visa etc. utan det får bli en senare diskussion, nu vill jag endast att vi alla i stallet skall använda samma och framförallt RÄTT avmaskningsmedel.

Jag försöker just undvika större inackorderingsstall av den anledningen att det så lätt blir bråk med olika viljor, kunskapsnivåer och uppdateringar. Sådana stall kräver en bestämd stallägare med klara regler som man antingen accepterar och rättar sig efter eller flyttar om det inte passar.

om man skall avmaska mot bandmask skall man ju ge en dubbel dos Banminth, skall man då göra det under hela avmaskningsperioden, dvs. dubbeldos var fjärde vecka eller räcker det med att ge dubbel dos första gången och enkel resten av gångerna?

Räcker med dubbel dos första gången, du avmaskar bara mot bandmask (max) en gång per år.

Inte spec vanligt de har bandmask dock, fast jag brukar tita i dubbel dos en avmaskning de år (var tredje) jag kör med banminth 'just in case' ;)

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 951
Senast: Takire
·
  • Låst
Hästvård Jag flyttade till nytt stall för knappt en månad sen. Gjorde träckprov i veckan inför betessäsongen. Gjorde ingen extra odling. Ena...
Svar
6
· Visningar
1 605
Senast: Boj
·
Hästvård Hej, min häst har i princip vilat sedan september förra året då han först fick en stor blödning i gaffelbandet som tagit lång tid att...
Svar
7
· Visningar
1 522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka