Vård

Om enklare vård av häst samt diskussioner om sjukdom och skada på häst. Om hästens foder och strö. Huvudmoderator: Görel

Filtrera med prefix:

Foder & Strö jag undrar hur många kg hö man kan ca räkna med på 1 ha åker?! finns det NÅGON riktlinje eller någon bra litteratur man kan läsa om...
Svar
3
· Visningar
974
Senast: Jacky
·
M
Foder & Strö Hejsan! jag har två frågor: 1:Vi har precis fått hem vårt ensilage för i år, kan man ge det på en gång eller måste det "stå ett tag"...
Svar
1
· Visningar
923
Senast: Ikcim
·
S
Foder & Strö Hej! Jag har skaffat mig ett fullblod på 5 år. Supertrevlig häst, men skulle vilja få upp honom i hull mer! Han är inte direkt mager...
Svar
6
· Visningar
1 627
Senast: Sanne:L
·
P
Foder & Strö Bonden vi köper av skall i år satsa på höensilage. I hans åkrar växer mycket smörblommor. Har hört att de ej är giftiga i torrt hö...
Svar
1
· Visningar
1 576
Senast: minternet
·
A
Hästvård jag har en 3åring hemma (shettis) som tidigare aldrig visat något ang patellaupphakning men senaste två dagarna har han hackat i...
Svar
4
· Visningar
657
Senast: maria_b
·
Hästvård Vilke verksam substans bör man använda vid avmaskningen innan uppstallningen? Samma som vid betet?
Svar
1
· Visningar
564
Senast: pinky
·
J
Hästvård Hunden har troligen fått rävskabb och hon brukar vara inne i stallet och springa, nu undrar jag om någon vet om det kan smittas av på...
Svar
4
· Visningar
721
B
Foder & Strö läste i c.plancks bok att man kan ge lupinfrön (10,8 MJ, 31,6 i kvot) men ger man det som proteinfodermedel eller ger man det i form av...
Svar
4
· Visningar
1 144
Senast: BeastieBabe
·
Hästvård vad e de dom gör egentligen??? :confused: har aldrig riktigt förstått det... så de skulle vara snällt om nån kunde förklara det för...
Svar
4
· Visningar
991
P
Foder & Strö Köpte en sån där mineralbalja i helgen. Satte ut den i hagen till hästarna för att de ska få i sig mineraler oxå utöver saltsten...
Svar
3
· Visningar
1 916
Senast: Ardnas
·
K
Foder & Strö I vårat stall säger de att hästarna måste ha mineralpellets/pulver e.d. oavsett, men det finns väl många hästar på bete som bara äter...
Svar
8
· Visningar
1 141
Senast: Hallonsoda
·
Hästvård Hästen är 10 år, och utdömd och triangelmärkt förra året för en medfödd hasledsdefekt som upptäcktes när han var åtta år. Defekten gav...
2
Svar
31
· Visningar
3 617
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Har hört vissa som ger sin häst äppelcidervinäger i fodret. Undrar då varför? Vad är det bra för?
Svar
9
· Visningar
1 679
Senast: Polly_Mulle
·
T
Foder & Strö Hej! Är det nån här som ger sin/sina hästar fibergi elit? Varför? Vad består det egentligen av? Lite nyfiken! Ha det bra! :bump:
Svar
6
· Visningar
1 175
Senast: Polly_Mulle
·
Hästvård Håll tummarna idag kära vänner, skall på kliniken IGEN nu på förmiddagen. Hältan ger sig inte och vi ska fortsätta där vi slutade förra...
2
Svar
37
· Visningar
2 281
Senast: CosmicQueen
·
Hästvård I torsdags var jag inne på kliniken med min häst på grund av hälta. Vi har varit inne två gånger tidigare, förra gången blev hon...
Svar
1
· Visningar
688
Senast: majja22
·
F
Hästvård Jag kom idag hem från min semester som varade i 14dagar. Hästen har fått vila men har tömkörds lite också. När jag kom ut till stallet...
Svar
10
· Visningar
1 090
Senast: Fladde
·
Foder & Strö Ungefär hur mkt gräs (räknat i kg) stoppar en "normal" fullblodshäst i sig per dygn när den går på bete? Självklart fattar jag att det...
Svar
4
· Visningar
767
Senast: toughcookie
·
N
Hästvård Någon som kan berätta om orsaker, symptomen, behandling, eventuella men m.m. ?? ...skulle vara urgulligt :p
Svar
2
· Visningar
1 070
Senast: HelenaHandberg
·
L
Foder & Strö Alltså, det jag kallar "gräsmage", att hästarna sväller upp i buken när de gått på bete någon vecka, beror det på mängden vatten i...
Svar
9
· Visningar
4 149
Senast: Ikcim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama