Vård

Om enklare vård av häst samt diskussioner om sjukdom och skada på häst. Om hästens foder och strö. Huvudmoderator: Görel

Filtrera med prefix:

L
Hästvård Min 10 åring verkar lite stel i korset och går orent höger bak. Markerar dock ytterst lite och när jag känner på honom känns musklerna...
Svar
19
· Visningar
7 162
Senast: Boj
·
S
Hästvård Såg en annons på en hingst som bara ena testikeln hade ramlat ner på! Vad gör man åt det? Är det farligt eller skadligt? Jag var lite...
Svar
17
· Visningar
2 746
Senast: Snagget
·
N
Foder & Strö Någon som ger rapskaka till sina hästar? Kan det vara farligt? Tänkte ge det istället för annat proteintillskott.
Svar
3
· Visningar
839
Senast: nybörjare
·
F
Foder & Strö Mitt fjordsto är dräktig i 2a månaden nu och hon går på små magert bete och rids 3-6 ggr i veckan. Hon har gått ner i vikt lite nu på...
Svar
2
· Visningar
672
Senast: fjordinghanna
·
Z
Foder & Strö ...att det går åt per dag?? Jag har en storhäst och en isis. I vintras gav jag dom en bal på morgonen, ca 12-13 kg för att de skulle...
Svar
14
· Visningar
1 461
Senast: SessCa
·
Foder & Strö har nu sökt o läst runt om pellets o lusernpellets o att man ska blötlägga det. och jag förstår att man ska göra det o.s.v. MEN; jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 993
Senast: Breccia_
·
C
Hästvård Japp - alla hingstarna på betet har fått snuva (klart slem, inte så mycket). I övrigt verkar de må fin-fint. Är snuvan något att oroa...
Svar
9
· Visningar
1 092
Senast: Rotterö
·
O
Foder & Strö Hur många år på raken brukar rekomnderas att man tar hö på samma vall innan det behöver plöjas upp och sås om på nytt?
Svar
15
· Visningar
2 436
Senast: Olinda
·
O
Hästvård Min häst har fått ett sår på vänster bak has precis under kastanjen, fråga mig inte hur... Jag har honom bortlämnad på bete och var ute...
Svar
1
· Visningar
730
Senast: Oidi_pus
·
E
Foder & Strö Hur mkt hö behöver denna hästen nu? Bra i hullet, kanske lite kraftig men inget som behöver bantas bort, ca 165cm hög, väger väl 560kg...
Svar
6
· Visningar
873
Senast: Express_Pearl
·
E
Foder & Strö Det där med procent igen. Säg att vi har en häst med 50 MJ i underhållsbehov, och man behöver lägga till 25% för t.ex. arbete. Blir det...
Svar
6
· Visningar
802
Senast: Egonson
·
Hästvård Hade hovslagaren ute för två veckor sedan och då frågade han om Lillan hade haft fång. Inget som jag har märkt av. Han tyckte sig se ett...
Svar
1
· Visningar
688
Senast: arabia
·
Foder & Strö vad säger denna analys... va är de för kvalite på vårat hö. torrsubstans 84 % smältbart råprotein 35 g/kg...
Svar
2
· Visningar
653
Senast: LadySara
·
M
Hästvård Hej! Jag har en liten fundering gällande behandling i leder med kortison. Ni som har hästar som har behandlats med kortisonsprutor i...
Svar
2
· Visningar
1 341
Senast: Fladde
·
N
Hästvård har 2 frågaor.. vad är normalt pris för att raspa tänderna? har letat jättemkr men hittar ingenting.. vad är normalt pris för bete...
Svar
12
· Visningar
1 122
Senast: Mynta2
·
N
Foder & Strö Jag har för mig att jag en gång i tiden lärt mig att man inte ska fodra hästen med kraftfoder direkt före eller efter ridning. Men när...
Svar
7
· Visningar
4 475
Senast: Silly
·
A
Foder & Strö När ni ska byta hö? Hur gör ni då? Jag ska ha en foderhäst nu, och då kommer ju hon få annat hö, kan detta innebära några problem? hur...
Svar
2
· Visningar
647
Senast: Anja586
·
Hästvård Ikväll var det en kiropraktor ute hos oss och rättade till ryggen på eriond. Trodde nog inte där skulle vara något speciellt för han har...
Svar
6
· Visningar
2 251
Senast: Zandrah
·
L
Foder & Strö Hur mycket kraftfoder ger ni fjordingägare era hästar i normalt till lätt arbete? Jag har nyligen köpt en fjording av c-ponnymått, som...
Svar
7
· Visningar
1 383
Senast: fjordinghanna
·
Foder & Strö Vart gör jag det? Kostar?
Svar
3
· Visningar
729
Senast: AnnaKarinA