Vård

Om enklare vård av häst samt diskussioner om sjukdom och skada på häst. Om hästens foder och strö. Huvudmoderator: Görel

Filtrera med prefix:

Hästvård Behöver lite råd. Förra vintern fick min häst kolik. Ganska allvarlig som slutade med x antal dygn på djursjukhus, men allt slutade bra...
Svar
12
· Visningar
1 672
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Har upptäckt att min nyinköpta häst har två rätt rejäla knutor i nacken, precis där nackbandet ligger an. Vad beror detta på? Har...
Svar
4
· Visningar
1 250
Senast: Sar
·
Hästvård För en vecka sen drog hästen av sig skon + halva hoven. Hovslagaren var dit dan efter och slog på den. Han sa att det inte fanns mycket...
Svar
4
· Visningar
7 070
Senast: Mimsan_
·
Hästvård Kan någon säga om detta är rätt! Enligt träckprov på 3 hästar är resultatet följande; Häst 1 500 epg blodmask & förekomst av bandmask...
Svar
10
· Visningar
1 670
Senast: Madick
·
Hästvård Som rubriken lyder, vad ska man ha för klipp maskin? Gärna någon som inte är allt för dyr! :)
Svar
8
· Visningar
1 189
Senast: Horse_power
·
Hästvård Nu har den otäcka styngflugan kommit. Ska skrapa av hästen ordentligt i dag men undrar om det finns något som kan förhindra att flugan...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
30 561
Senast: dreampower
·
Hästvård Det har nu snart gått ett år sedan min hästs "osynliga" skada på en terrängträning. Som några av er säkert redan läst i någon annan tråd...
2
Svar
25
· Visningar
4 960
Senast: Grazing
·
Hästvård En av mina hästar biter i ett sår på kotan funderar på att linda in det i bomull + wet wrap men jag vet inte om jag vågar lämna henne så...
Svar
6
· Visningar
1 801
Senast: fejko
·
Hästvård Är det någon som har några erfarenheter av att slingersymtom växt bort på föl? Mitt snart 5 månader gamla stoföl uppvisar...
Svar
14
· Visningar
2 768
Senast: Korven
·
Hästvård Vi har fyra hästar i stallet varav två nu har visat sig ha både bandmask och stor blodmask (träckprov SVA: sparsam mängd). De två andra...
Svar
6
· Visningar
2 358
Senast: Polly_Mulle
·
Hästvård Jag vet att det finns flera trådar om vaccination, men jag hittade inget svar på min fråga i någon av de gamla trådarna så därför...
Svar
5
· Visningar
628
Senast: Muninn
·
Hästvård Om en häst oväntat får eksem, där föräldrarna haft flertalet avkommor där varken föräldrar eller andra avkommor haft eksem, ska den ändå...
Svar
8
· Visningar
1 037
Senast: MissFideli
·
Hästvård Jag har nu ev. hittat en häst att köpa, men jag vill röntga ryggen på den vid besiktningen innan köp (utöver den vanliga besiktningen)...
Svar
5
· Visningar
1 012
Senast: akleja
·
Hästvård Hej! Har precis tagit hem en ny häst och såg i förrgår att huden på skinkorna vid svansen faller av som skållor! Men det är nu fin hud...
Svar
4
· Visningar
1 152
Senast: akleja
·
Hästvård Hej! Min häst har fått mugg på ena bakbenet, de andra benet är fina. Är det vanligt att de bara får mugg på ett ben? Jag tycker att det...
Svar
13
· Visningar
1 512
Senast: super
·
Hästvård Sitter och bläddrar i en broschyr från Jordbruksverket om parasiter. Läser lite om fotskabb och inser att det stämmer in på min ena...
Svar
10
· Visningar
1 548
Senast: sthu
·
Hästvård ungfär hur mycket skulle de kosta att kolla/röntga hästens rygg hos veterinären? :)
Svar
4
· Visningar
738
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Hoppas att någon kan hjälpa mig här då jag inte vet vad jag ska göra längre. Har en häst med ett rejält ödem som går från bröstet...
Svar
1
· Visningar
2 994
Senast: skuggi
·
Hästvård Hej! Jag äger en nätt kallblodsvalack som tränas regelbundet & tävlas på LB nivå i dressyr. Härom veckan så började det regna så...
Svar
10
· Visningar
1 248
Hästvård Jag har varit lyckligt förskonad från att ha konvalcenshäst fram tills nu. Och jag känner bara; hur orkar man?! Jag är en hönsmamma...
2
Svar
22
· Visningar
2 482
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv