Vård

Om enklare vård av häst samt diskussioner om sjukdom och skada på häst. Om hästens foder och strö. Huvudmoderator: Görel

Filtrera med prefix:

Foder & Strö O allvetande Buke! Är rekommendationen fortfarande en maxgiva på 1 hg soja/100 kg kroppsvikt (Planck 1991)? Borde jag förresten...
Svar
11
· Visningar
3 452
Senast: axel
·
Foder & Strö Hej! Jag har en häst som har haft vintervila sedan november. Hon har lätt att vara smal på vintern. Men nu vill jag få henne lite...
Svar
3
· Visningar
900
Senast: Masse
·
Foder & Strö Någon som har samma problem, ett svårfött fullblod som behöver äta dygnet runt och en shetlandskorsning som behöver äta tre höstrån om...
Svar
18
· Visningar
2 073
Senast: Boerperd
·
Foder & Strö Hur många år kan man lagra havre? Den ligger i en öppen silo, och tappas ned i fodervagnen genom ett rör i silons golv. Känns torr...
Svar
1
· Visningar
897
Senast: ameo
·
Foder & Strö Har en liten snabb fråga, en bekant som hyr boxplats hos oss har en clydesdale som hon ger 10 kg hö om dagen men också en 0.8 l havre...
2
Svar
21
· Visningar
3 491
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Någon som kan komma med lite synpunkter på det här dilemmat. Min kompis häst står just nu bara på grund av diverse saker, med andra...
2 3
Svar
43
· Visningar
7 742
Senast: Polle
·
Foder & Strö Hej allsmäktiga buke! en fundering från mig :) Hur mkt väger en välfylld skopa av märket krafft, det står 1 kg på den. Men det gäller...
Svar
11
· Visningar
1 691
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Jag behöver skicka in en analys på enbart mineraler... någon som gjort det. Går det ens?
Svar
4
· Visningar
817
Senast: wrangler
·
Foder & Strö Ser att det finns många som har en öppnad silagebal ståendes i hagen utan tak och ingenting. Hur länge klarar den att stå utan skydd i...
Svar
7
· Visningar
1 473
Senast: CK
·
Foder & Strö I stället för foderjäst som jag brukar köpa så blev det denna gång en säck bryggerijäst, eller öljäst. Denna produkt luktar mycket...
Svar
7
· Visningar
5 867
Senast: Natasja
·
Foder & Strö Vad ska man göra om man har ett svårfött, kräset fullblod som är dräktigt? Det enda foder jag får i henne är c a 2.5 kg hel havre...
Svar
13
· Visningar
1 632
Senast: totinonna
·
Foder & Strö Hej! I Oktober köpte jag en då 3- åring. Hon fyller alltså 4 i år. Hon är en fullblod- ponny (connemara?) korsning. Jag rider ungefär...
Svar
11
· Visningar
1 718
Senast: mahlmt
·
Foder & Strö Måste hitta nytt hösilage och tittar på ett med bra värden, reagerar på sockervärdet NIR 51 gram/kg TS... Är inte det väldigt lågt...
Svar
12
· Visningar
1 358
·
Foder & Strö Hej, jag skulle vilja ha lite tips på vad man kan utfodra en svårfödd arab med. I dagsläget får hon hösilage, groov 125 och...
Svar
12
· Visningar
1 456
Foder & Strö Byt lite foder och kom då ifrån att jag inte behöver ge några mineraler men foderprogramet varnar för för lite selen, vilket jag aldrig...
Svar
4
· Visningar
1 035
·
Foder & Strö Hästen har varit skadad en tid samt bara fått proteinfoder i krubban då det passat med grovfodret. Nu har vi bytt hösilage och hon kan...
Svar
7
· Visningar
1 075
Senast: Corax
·
Foder & Strö Jag har inte köpt hö på flera år och nu ska jag göra det. Här omkring är det mycket ovanligt med analyser coh jag har fått tag på en...
Svar
7
· Visningar
1 153
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Sitter och funderar på det här med smrp/mj kvot om man vill få upp en häst i hull. Mitt fyraåriga fullblod börjar nu se ut mer som en...
Svar
3
· Visningar
834
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Bonden har valt att ta fram torrare hösilagebalar nu när det är kallt för att den andra skörden börjar ta slut så han vill "spara" lite...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Tora
·
Foder & Strö Hejsan jag har ett fullblod sto som är högdräktig och jag undrar om det finns någon som har tips på vad man kan ge henne för bra foder...
Svar
1
· Visningar
661
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka