Hästen fet av för LITE mat??

Sv: Hästen fet av för LITE mat??

Men hon skriver ju i första inlägget att hästens näringsbehov är uppfyllda, sånär som på 2 mj. Att hästen sedan har ett högre behov än vad tabellhästen har är inte lätt att veta i förväg.

Det låter inte så, har ju själv häst och även haft den typen av häst som absolut inte är en tabellhäst.

Den senaste kom till oss och såg ut som en riktig Heffaklump, han bantades i runda slängar 100 kg. Från strax över 500 kg ner till lite över 400 kg, med enbart mat. Här fick han proteinrik rik mat, men däremot med mycket låga andelar energi.

Hans mamma är likadan, blir fet bara genom att titta på maten. Även hon blir fin på en foderstat som innehåller lite energi och mera protein.

De är även mer mätta och belåtna, äter långsammare osv.

Men hon skriver ju i första inlägget att hästens näringsbehov är uppfyllda, sånär som på 2 mj. Att hästen sedan har ett högre behov än vad tabellhästen har är inte lätt att veta i förväg.

Precis, alla hans näringsbehov är uppfyllda, det är bara MJ som är nerdraget på 2 under, och detta gjordes eftersom hästen bara blev fetare. Nu verkar det ju dock som att hon blir tvungen att tänka lite omvänt, och istället försöka öka på maten och näringsintaget, för att se om denna spiral då vänder, och han kanske stannar av med fetman, eller, som hon hoppas på, att han ska bli smalare. Att veta det på förhand är ju väldigt svårt, precis som du säger.

Min kompis är, och har alltid varit, väldigt uppmärksam på hästen, i och med detta, och hon försöker så gott det bara går att få bort det extra fettet som nu har kommit på honom. Men, i och med att han inte går att motionera nu heller, så är det svårt, och då måste hon försöka experimentera (i brist på ett bättre ord) med maten istället. Något annat kan jag inte se att hon skulle kunna försöka med i denna situation. Självklart ser hon ju till hästens bästa i första hand, och hon gör inte på några vis några drastiska åtgärder som på ett eller annat sätt kan skada hästen.

Senast ändrad:

Det låter inte så, har ju själv häst och även haft den typen av häst som absolut inte är en tabellhäst.

Den senaste kom till oss och såg ut som en riktig Heffaklump, han bantades i runda slängar 100 kg. Från strax över 500 kg ner till lite över 400 kg, med enbart mat. Här fick han proteinrik rik mat, men däremot med mycket låga andelar energi.

Hans mamma är likadan, blir fet bara genom att titta på maten. Även hon blir fin på en foderstat som innehåller lite energi och mera protein.

De är även mer mätta och belåtna, äter långsammare osv.

Men hur menar du att hon på FÖRHAND skulle veta att han INTE är en tabellhäst, som du pratar om? Det är ju väldigt svårt att veta sådant direkt man till exempel köper en häst. Det är ju sådant man lär sig med tiden då man har hästen, inget man kan veta direkt rakt av.

Tabellerna visar ju bara ett generellt behov hos hästen. Medelbehovet som man kan utgå ifrån. Det kan vara stora individuella avvikelser. Denna häst kan vara mycket mera lättfödd än medelhästen.

Jag vet inte om det kanske är en konstig fråga men du är så kunnig att jag frågar ändå. Kan detta hända med människor i förstadie till diabetes också? Att man helt enkelt blir fet av för lite mat? Eller är det helt skilda metabolismer?

Jag har ingen aning egentligen.

MEN jag märker på min egen kropp att äter jag förlite så går jag upp i vikt och blir plufsig men äter jag däremot typ hästportioner så håller jag mig smal.
Dock äter jag sällan skräpmat utan mest "ren" man som kött och grönsaker med potatis eller så.

I vårt fall så hade vi en häst som blev extremt fet på vanlig mat, ditt exempel visar på samma trots att man dragit ner på maten. Här handlar det om individer som är riktigt duktiga på att utvinna energi ur olika fodersorter, att i det läget backa energin och öka proteinet ger en möjlighet för hästen att utvinna energi ur proteinet med en viss kroppslig kostnad om man kan uttrycka sig så. De brukar kunna dra ihop sig fint utan att det går för fort, de brukar också vara belåtna utan att man får känslan av att de jagar mat hela tiden.

Jag har haft en sån häst som Boj menar på. Hö med lågt värde blev han smällfet och bukig av. Fick tips att ge BRA hö med bra med protein och lågt med MJ och fick en helt ny häst på mycket kort tid.

Vilka värden?

Kikade på analysen på det första småbalssilage jag hade som var bäst: Ts 64% smrp 54%, MJ 6,4%. Hästen kunde äta 8 kg och gick ner 50 kg på tre månader. (fick lite betfor, mineral, linfröolja också - eksemhäst).

Sedan var det lite svårt hitta samma smrp, senare skördar var kring 38-42% och MJ mellan 6 till nästan 7, ts var lite högre ca 68%. Det fungerade dock bra och hästen höll sej fint i hullet med det.

Jag har fått lära mej att om man ger dem för lite så ställer kroppen in sej på svält, en balanserad foderstat är det bästa. Be ägaren kolla över foderstat så att hästen får det protein (mkt viktigt) och mineraler den behöver.

Däremot kan man försöka utesluta allt socker (tänk energi), mitt sto blir som en tidsinställd bomb både ridmässigt och "mag-mässigt" (den pajar) när hon får för mycket socker + att hon lägger på sej direkt, bildas fettdepåer vansinnigt snabbt..:crazy:

Nu misstänker vet att hon är IR-häst. Så det kan ju iofs ha med saker att göra.

Mvh Domino_s

Socker = energi, oavsett om man har en IR häst eller inte så är energin den som ska hållas nere när det handlar om övervikt.

En liten uppdatering kommer här:

Hästen står i dagens läge på en uträknad foderstat som ger honom ca 50% MER än "vad han ska ha" (tror jag att det var, eller var det mer? Nååå, något där runt 50% var det i alla fall). Och gissa vad? På bara ca två veckor så har fläsket försvunnit!!! Jag var ut dit och hälsade på igår och jag gjorde stoooora ögon då jag fick se honom! Han har gått från "smällfet" till sporthäst!! Och fort har det gått! Jag bara gapade då jag såg honom!! :eek:
Hon har bytt mat till honom och han får nu mycket mer än tidigare, och håller sig slimmad!! Och dessutom så är han glad och nöjd, inga sura miner, inte mera hungrig, eftersom han nu får äta sig totalt mätt och får dessutom sitt tuggbehov tillfredsställd ordenligt! Visst, lite fläsk finns kvar ännu, men jag misstänker att det kan man väl nog inte få bort helt och hållet innan han kan börja tränas ordentligt igen. Men det är så lite mot vad han hade tidigare, så i mina ögon gör det ingenting. Nu kan man ju känna revbenen, och den djupa "ränna" (kallas väl äppelrumpa?) han hade över rumpan finns inte mer och inget extremt dallrande fett på kroppen som tidigare.
Veterinären hade varit dit nu i veckan och tittat till honom, och han hade berömt henne för att hästen såg så bra ut, trots att han inte motioneras alls! Och det bästa är att nu får hon i alla fall börja gå ut på små promenader med honom. Kommer dock att ta en lång tid ännu innan hon kan börja rida och träna honom igen, men vi hoppas på det bästa!

Men nu undrar jag, vad betyder det här? Tänker på det där med ändrad metabolism och IR hästar, som någon pratade om i den här tråden. Är det ett tecken på något sådant? Ska hon behöva kolla upp det i fall om?
Eller betyder det inget alls och det är bara normalt för alla hästar att reagera så här? Jag menar, normalt så tar man ju ner på matintaget då man ska ha hästarna bantade (eller vad man nu ska kalla det) men det är ju tydligt att med denna häst så går det ju inte, utan det blir tvärtom: mer mat för att kroppen inte ska gå in i "svältfasen". Gäller detta för alla hästar, eller bara för en del? Eller är det bara jag som har missuppfattat alltihopa, och det är så här man ska göra med alla hästar, och det är inget konstigt med det?
Jag kallar det för matintaget, men det är väl näringsintaget man egentligen ska säga, men ni vet hur jag menar :)

Senast ändrad:

Nej det är en högst normal häst som har reagerat precis så som kroppen brukar reagerar på undernäring, och rätar upp sig när rätt mat och mängd ges.

Nej, här har du faktiskt helt fel. Det finns en utbredd missuppfattning bland både människor och hästar att man hamnar på "svältläge" och därmed blir tjock om man får för lite mat. Så är det inte. Det finns så vitt jag vet inte en enda studie i världshistorien där en metabolt frisk inidivid blivit tjock av att minska på näringsintaget - det är cellbiologiskt omöjligt. Varifrån har du fått att "kroppen reagerar" på undernäring genom att bli tjock? Varför tror du isåfall det finns individer som faktiskt svälter och kan dö av svält? Det finns ingen gräns där man går från "svältläge-tjock" till "svältläge-smal/död", därför att "svältläge-tjock" finns inte. Det är uppfunnet av överviktiga människor som vägrar inse att de äter för mycket utan istället vill tro att de blir tjocka för att de äter för lite.

En metabolt frisk individ blir smalare av att äta mindre. Har man en metabol störning som EMS (ekvint metabolt syndrom) hos häst eller diabetes mellitus typ II har man ett sänkt svar på insulin och behöver därför anpassa sin kost efter detta. Detta är extra svårt hos hästar eftersom de har behov av många ättimmar. Sådana hästar måste få tillräckligt med ättimmar samtidigt som man strävar efter att sänka intaget av stärkelse, det handlar alltså om en omfördelning snarare än en "ökning". Nummer ett är fortfarande att de inte ska få i sig för mycket socker.

Ytterligare en studie om glukoshantering! http://stud.epsilon.slu.se/3915/1/Hedenskog_J_120201.pdf

Boj, jag håller alltså med dig i dina faktiska råd om vad hästen bör få för foder. Det är förklaringsmodellen jag invänder emot. Den här svälta-sig-tjock-idén finns överallt och är extremt ovetenskaplig och inkorrekt.

Men de blir inte tjocka av att bli undernärda, jo för det otränade ögat blir hästen fet. Medan den som är lite mer insatt ser snabbt när buken sväller pga undernäring, och det här är något som många ser fel på.

De flesta resonerar som så att en stor buk är samma som fet, nu behöver det inte vara så bevisligen i den här tråden.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 115
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 907
Senast: Bee
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 630
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 710
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama