Hästen fet av för LITE mat??

Sv: Hästen fet av för LITE mat??

Nu för du in ytterligare en fråga i diskussionen. Absolut en intressant kommentar men den har ingen med själva mekanismen, som jag skrev om, att göra. Att kunna bedöma hull är självklart en nödvändig utgångspunkt för att bedöma vilket foder hästen behöver. Vissa i tråden har skrivit om IR-hästar med fettkuddar och TS har själv beskrivit hästen som "fläskig". Nu när jag tänker på det du skrev är det kanske inte osannolikt att tänka att hästen i tråden kanske faktiskt hade näringsbrist och inte övergödning. Förbättringen till "sporthäst" som ska ha skett på enbart två veckor låter för bra för att vara sann vare sig det handlar om undernäring eller fetma dock... TS behöver kanske öva lite på att bedöma hull? Det är knappast fysiskt möjligt, och definitivt inte hälsosamt, att tappa så mycket vikt på två veckor. Hade hästen en grav proteinbrist är heller inte sannolikt att den skulle ha hämtat sig på så kort tid.

Hela kroppen hämtar sig inte från en proteinbrist på två veckor, men helt klart är att buken drar ihop sig mycket snabbt. Har själv sett detta vid flera tillfällen när jag har varit behjälplig vid den här typen av problem.

Tänkte rätta till mina egna "misstag" så att ni förstår bättre hur jag menar.
Hästen var tydligt fläskig tidigare, det var inte det att buken var svälld, utan han hade fläsk på hela kroppen som dallrade då han rörde sig, det gick inte att ta miste på. Med "sporthäst" så menade jag nu att fläsket har synbart minskat, men han har en del kvar ännu, som jag skrev, men det är betydligt mindre än vad han hade tidigare, och denna synbara förändring kom på två veckor. Jag menade alltså inte att han nu ser ut som en travhäst i full tävlingskondition (för att ta ett exempel) men han ser betydligt bättre ut nu än vad han gjorde tidigare, han ser mer ut som en "vanlig" häst, och inte som ett dallrande fläskberg, som han gjorde tidigare :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 115
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 907
Senast: Bee
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 630
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 710
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama