En fråga om havre!!

Sv: En fråga om havre!!

Hmm .. tycker att hö mängden låter aningen snålt till en så pass stor häst ..det är ju grovfodret som är basen.
Vårt Nordis sto av smäckrare modell får c:a 16 kg/dag och c:a 2kg av KRAFTS grov 90 blandat med 1 kg musli per dag = 1½ kg färdigt foder ..(ingen ren havre alltså) vet inte om det är för mycket eller för lite, men enligt veterinär m.fl är hon är fin i hullet och mår bra - tilläggas bör att hon rids eller körs 3-4 dagar i veckan, inte på tävlingsnivå utan enbart hobby.
Tycker du att hennes häst ser tunn ut och att inte må bra, så tycker jag att du kanske ska ta upp det lite "fint" med henne .. Bättre det än att bara låta det passera - hon kanske inte är medveten om att just den rasen kanske behöver mer av allt - Lycka till! :)

Sv: En fråga om havre!!

Om hästen har haft fång är det inte lämpligt att ge spannmål alls. Då är det bättre med mer grovfoder och om det behövs komplettera med t.ex. potatisprotein för att få upp proteinet.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 376
Senast: CFrisk
·
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 831
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama