M
Monkmonk
Ni har säkert läst/Svarat på tusentals av dessa trådar, men nu är det jaaag som behöver lite tips här
har tänkt skaffa hund inom ett par år, och vill inte snöa in mig på en eller 2 raser utan ha lite mer bredd så att säga
Jag har tänkt träna en hel del på brukshundsklubben, typ lydnad, agility å kanske lite spår,men prova på det mesta. alltså är det en allroundhund jag söker. Har tänkt träna 2-3 dagar i veckan och så självklart långpromenader varje dag
Hunden ska vara ca 45 cm hög, dock har jag överseende för lite större resp. lite mindre raser. Har inget emot att borsta igenom pälsen någon gång per vecka men vill ändå inte ha överdrivet mkt pälsvård.
Hunden ska kunna följa med på det mesta, allt ifrån ridturer, skidutflykter m.m
och ha en tydlig av/på knapp . Den ska inte vara för hård men ändå inte för vek. Lättmotiverad och lättdresserad.
De raser jag funderat lite på är :
Lapphund (både finsk och svensk)
Shetland sheepdog (kanske lite väl veka,eller?)
Engelsk springer spaniel
Jaktgolden (de kanske kräver lite mer aktivering?)
KH Collie (samma sak där, kanske?)
Labrador
Vad tror ni ?
Jag har tänkt träna en hel del på brukshundsklubben, typ lydnad, agility å kanske lite spår,men prova på det mesta. alltså är det en allroundhund jag söker. Har tänkt träna 2-3 dagar i veckan och så självklart långpromenader varje dag
Hunden ska vara ca 45 cm hög, dock har jag överseende för lite större resp. lite mindre raser. Har inget emot att borsta igenom pälsen någon gång per vecka men vill ändå inte ha överdrivet mkt pälsvård.
Hunden ska kunna följa med på det mesta, allt ifrån ridturer, skidutflykter m.m
och ha en tydlig av/på knapp . Den ska inte vara för hård men ändå inte för vek. Lättmotiverad och lättdresserad.
De raser jag funderat lite på är :
Lapphund (både finsk och svensk)
Shetland sheepdog (kanske lite väl veka,eller?)
Engelsk springer spaniel
Jaktgolden (de kanske kräver lite mer aktivering?)
KH Collie (samma sak där, kanske?)
Labrador
Vad tror ni ?