Sv: Ytterskänkel - tabu eller verktyg?
Ja jag förstår att det spricker. Detta skriver jag utan att mena något som hellst illa, bara att ju mer förnkelat ett ridsystem är - ju mer missar man
Det blir lite som att slå i en spik med en slägga
Jag man skall ju föra tillbaka sin inre axel utan att vika sigi midjan de facto så är att vika sig i midjan legio. Dvs det antal ryttare som gör det är oräkneliga. och man ser det tom hos bent i hans Bok.
Att det andra lät konstigt är också det beroende på vad man menar med rak.
och igen alltså jag vill inte vara otrevlig men det finns en stor kunskapslucka här hos en del alternativare
Alla lägger så olika inenbörd i hästtermer så jag tycker det är bättre att diskutera utifrån biomekanik för det är ändå något som går att mäta, och i och med att termerna är strikt deffinierade så kan man säkerställa att alla pratar om samma sak.
Åtminstonde de som tar sig tid att sätta sig in i termerna
med rak hsät kan man mena att man rider rakt fram och itne på böjt spår, eller en hsät format efter ett tänkt böjt spår. dvs din deffintion
man kan mena rak i meningen liksdift musklad
och man kan mena rak i meningen balans dvs tuyngdpunkten är i mitten av massan och iten förskuten åt något håll
den korrekta biomekaniska termen här är jämnvikt eller balans
och det är det jag pratar om
I Lycy Rees bok Naturlig ridning beskriver hon det som det tillstånd när den klassiska Dressyrhästen är likt en boll som lätt går att rulla i önskad riktning.
Det inenbär att man med bibehållen takt kan gå ur olika rörelser som är tvärtom dvs gå från vä öppna via rak häst till höger öppna utan att "darra på manschetten"
det som gör öronen är på samma höjd är att huvudet hänger rakt ned - hoppas jag vi är överens om.
och då kommer den där sången fast jag börjar framifrån
The skull is connected to the atlas ( första halskotan)
the atlas is connected to the axis (andra)
The axis is connected to the C3 (tredje halskotan
.........
C4 is connected to the C7
och här kommer det....
C7 is connected to the T1 ( nu är vi på övergånegn mellan hals och bröstkorg och det fortsätter på samma sätt
Nu är det såhär
Att du sitter ungefär mitt ovanför T12
Du har visserligen
12 leder/övergångar framför dig, men eftersom rörligheten är så liten i dessa leder övergångar så gör du något mer än minimalt där vid T12 så påverkar de hela vägen upp i skallen och kommer att avslöja sig på öronens höjd
Western ryttare brukar få lära sig kroppskontroll genom att sitta på en tunna typ oljefat upphäng i fyrra snören på så sätt att sitter du inte på mitten på denna tunna så kommer den börja rulla åt det håll som du har för mycket vikt - du komamr alltså inte kunna sitta kvar avslappnat
Detta för at bröstkorgen på en häst är upphängd mellan frambenen på precis samma sätt
Lyckas du inte hålla din tyngdpunkt på mitten på hästen så kommer dess bröstkorg rulla åt sidan -
OCH VAD HÄNDER DÅ
------------->
JO vikten förskjuts mellan frambenen så du tappar att ens vara i närheten av jämnvikt. Du kommer aldrig att ens få vara i närheten av upplevelsen av att rulla din häst som en kula i valfri riktning
Vad jag då alltså menar med rak är att kunna behålla jämnvikten mellan respektive benpar. Jag har beskrivit hur det förhålelr sig fram
bak handlar det om att släppa upp den bäckenhalva som hästen av naturen håller längre ned
Det här är den "rakhet" som skapar takt i meningen kadens och är den där och hästen är avspänd - är det ett kvitto på att den är i balans dvs jämnvikt
Oavsett ridstil vill vi ju att hästen skall vara i balans???
Jag gick på hårt sist men jag blir så frustrerad på alla förklaraingsmodeller som är grundade på åsikter och inte på mätbara fakta
jämnvikt går att mäta - och det går att uppleva = bollen helt utan motstånd - eftersom hästen är i stånd att utföra det vi ber om - för den är i balans
Den vetenskapliga beskrivningen på jämnvikt under rörelse är att hela hästen rör sig i rörelseriktningen med samma hastighet
det gör inte en framtung häst - den får "springa i fatt sig själv"
och en häst som skjuter ut bogen - "får srpinga ifatt sin ena skenande framben som ramlar åt sidan"