Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Orkar hästen rakriktas? Sant rakriktas, inte bara spåra med fötterna.

Det är det jag menar.

En fråga till:idea:

Rakriktning i bemärkelsen att få hästen helt liksidig kommer ju rätt långt fram, det var väl inte det du försökte uppnå bara genom att sitta på 5-åringen när det blev fel:confused: Eller missförstår jag?

Att få hästen liksidig handlar ju om uppbyggnad över tid och en första förutsättning är ju balans, så då är vi där igen:laugh: Den är ju en förutsättning för att kunna stärka hästen på rätt sätt, där den behöver, för att så småningom kunna arbeta mer och mer liksidigt när den kommer längre och längre i utbildningen. Att spåra är bara första steget mot rakriktningen.

Några knep i sitsen som skulle tvinga fram en liksidighet finns ju inte, det sitsen kan göra är "bara" som tidigare sagts att hjälpa, vilket inte är så bara:angel: Att få en liksidighet och därmed verklig rakriktning handlar ju om att bygga upp med hjälp av en korrekt sits bla.

Orkar hästen rakriktas? Sant rakriktas, inte bara spåra med fötterna.

Det är det jag menar.

I korta repriser - och det är anledningen till att man inte snurrar runt varv efter varv

jag brukar be om - och sedan sakta av när jag får det jag ber om i börjran - det blir ju en belöning i att göra rätt, så de orkar snart längre och längre stunder. Jag byter också varv väldigt ofta

Ja jag menar samma sak

Och det är egentligen ett större problem att jag inte är tillräckligt skicklig att sitta kvar - för jag tapar det i ett tidigare stadium än vad hästen blir trött :o

Nej, du missförstår inte.

Jag hade inte erfarenheten att "stänga av" det jag kände i sitsen som behövde åtgärdas för att rakrikta utan började begära för mkt.

Jag tror jag skrivit det ett par gånger, att JAG gjorde fel. Och att jag därför kan relatera till Totolas uttalande. Det är utifrån det jag försöker diskutera - att jag kan förstå hur uttalandet uppkom. Inte att man inte ska försöka sitta så korrekt som möjligt. :confused: (Dagens favoritsmajly?)

Allt handlade om att JAG inte hade erfarenheten att kräva tillräckligt lite - såsom att spåra - på min nya häst, som f ö var 7 år då jag köpte honom, inte 5. ;) (5åringen använde jag som ett exempel kontra en 13åring).

Det är det jag menar, men har uppenbarligen uttryckt mig så förvirrat att jag samlat på mig ett hundratal ":confused:".

:crazy:

När det gått såhär många sidor minns man inte vem som sa vad egentligen och man tappar bort vad man diskuterar :confused:

Man blir helt enkelt förvirrad - så därav alla :confused:

jag förstod det som att du menade att en ej utbildad inte tålde att man satt på mitten och rakriktade den i varje steg

jag tror de tål det under tex en bruksprov - annars får man ta det i korta reperiser, men till vardags för oss här på buke är det ett mycket större problem att få ryttaren att klara av det än att hästen inte orkar

Hästar är kända för att kunna sätta muskler otroligt snabbt - de slår oss med hästlängder :angel: :D

Så de blir mycket snabbare starka i det "nya" än vi.

Jag är enig med Flash där också att man vet hur det skall vara men det är långt mellan säga och göra

:crazy:

Jag har tränat på 'bara det' i nästan 10 år nu och jag kan inte säga att jag behärkskar det som en räkmacka.

däremot blri resultatet sådant när jag lyckas att det är värt att lägga ned sin själ i tycker jag

Totola tar det som att man då likaväl kan sluta rida - jag ser det som att först då är det någon vits att rida - för det är då man kommer någonstans

fast egentligen handlar väl diskussionen om hur viktigt det är.

Jag tror att de som lärt sig någorlunda blir lite frälsta, och vill frälsa världen - för man undrar vad i helvete höll jag på med förut :confused: ( du ser de kommer naturligt )

Och jag känner mig också lurad av tränare som hade fokus på hästen. Slöseri med många ridår

Min ingång - varför i helvete var det ingen som sa nåt :o

Nä visserligen de visste inte de såååg inte, de gjorde så gott de kunde - men i alla fall :devil:

Senast ändrad:

Jag har mest hållit igång diskussionen för jag misstänker att vi använder sitsen olika för att rakrikta

Jag får inte ihop logiken. det kan bero på två saker

a/ jag har inte tillräckligt info så det itne hänger ihop för mig. Du kan tex rakrikta på ett annat sätt - och då blir jag nyfiken på hur :bump:

Jag skulle ju kunna lära mig något :laugh: Jag har lärt mig massor i sådna här diskussioner. ibland ny input

b/ det inte är logiskt

Vilket det är kan man inte veta utan att fråga :laugh:

Och jag blir nyfiken på hur du rakriktar :idea:

Jag har tränat på 'bara det' i nästan 10 år nu och jag kan inte säga att jag behärkskar det som en räkmacka.

däremot blri resultatet sådant när jag lyckas att det är värt att lägga ned sin själ i tycker jag

Totola tar det som att man då likaväl kan sluta rida - jag ser det som att först då är det någon vits att rida - för det är då man kommer någonstans

fast egentligen handlar väl diskussionen om hur viktigt det är.

Nu tror jag inte riktigt jag hänger med i vad jag skulle ha sagt! :p
Man kommer ju aldrig bli fullärd, det som är tjusningen med hästeriet. Jag hade gärna utvecklat min egen ridning genom att sitsträna väldigt intensivt och kunna fokusera enbart på det, men jag tycker inte det är rättvist mot häststackarn (min alltså) att träna lektioner enbart inriktade på -mig-. Det är jag som ska rida hästen och det är mao jag som ska lära mig rida honom, samtidigt så är det något (svårt att sätta fingret på vad, förmodligen många orsaker kombinerat) som gör att han inte skulle palla med det. Eftersom vi backar minst 3 steg bakåt efter sitsträning, och då ffa psykologiskt (tror att jag blir för inåtvänd/självcentrerad under själva övningsmomentet att hästen blir frustrerad alt. less och till slut stänger av). Det här är alltså det kvitto jag fått av min häst att 100% sitsfokusering inte funkar i längden, fokuset behöver läggas på lite av varje med anpassning till hästen även om det fortfarande är lika viktigt att försöka utveckla sin sits. Även så har sitsen successivt blivit bättre ju starkare och mer balanserad hästen blir, så även om den biten inte garanterar att det faktiskt är jag som fått en bättre sits = utvecklat mig så är det åtminstone ett tecken på att hästen kommer få mindre felbelastning tack vare skolningen/styrketräningen. Fastän fokuset "bara" till kanske 70% hamnat på sits och inverkan. Att lyssna på hästen och försöka lära av hästen har det snarare varit 95% fokusering på, försöka hitta hästens knappar/kommunikation.
Varje ryttare lär hinna slita väldigt mycket på många hästar under sin livstid och inte ens alla kommer till den nivån att man slutar slita nämnvärt på hästarna. Men skulle man köra sitsträning med en eller max ett par hästar i taget och verkligen gå "muskel för muskel" en månad för varje som är det extrema jag snackar om, utan att hästarna rids annorlunda däremellan, då tror jag man riskerar att slita ut hästarna mer än om man varierar träningen och anpassar träningen efter hästen. Visst rider man för sin egen skull, och det är även för min egen skull jag vill ha en hållbar häst (så särskilt solidariskt är det inte i vilket fall mao) men man skulle nog behöva kompensera ganska mycket för hästens psyke och fysik om man inte ska riskera att slita onödigt på hästen.
Nu tror jag inte det är så många som fokuserar så extremt på sitsinlärningen, men det var alltså det jag menar med de extrema varianten av CR där man "glömmer hästen" under sin inlärning lite för mycket för vad som skulle funka för mig.

Egentligen hör ju allt ihop, bara det att vi när vi lägger fokus "måste" utesluta väldigt mycket detaljer ur helheten och bryta ner till små delar om vi ska klara av att hantera det. I inlärningssyfte.
Man skulle kunna kalla det sitsträning när jag försöker få igång bra kommunikation med hästen, sitsen kommer inte kunna inverka bra så länge hästen bara lyssnar med ett halvt öra. Man skulle kunna kalla det sitsträning i varje litet moment man rider om man i varje moment ger signaler utifrån sitsen och lyssnar på vad som ger önskad effekt, även om fokuset också låg på att utveckla hästen eller stimulera hästen på ett eller annat vis. Man skulle kunna kalla det sitsträning när man går på behandling för att man vet att man dras med snedheter/låsningar eller tränar sjukgymnastik/yoga från backen för att förbättra sin egen fysik.

Jag begriper inte vad du rider för stil:confused:

Med vad sker inverkan?

Nej, du missförstår inte.

Jag hade inte erfarenheten att "stänga av" det jag kände i sitsen som behövde åtgärdas för att rakrikta utan började begära för mkt.

Jag tror jag skrivit det ett par gånger, att JAG gjorde fel. Och att jag därför kan relatera till Totolas uttalande. Det är utifrån det jag försöker diskutera - att jag kan förstå hur uttalandet uppkom. Inte att man inte ska försöka sitta så korrekt som möjligt. :confused: (Dagens favoritsmajly?)

Allt handlade om att JAG inte hade erfarenheten att kräva tillräckligt lite - såsom att spåra - på min nya häst, som f ö var 7 år då jag köpte honom, inte 5. ;) (5åringen använde jag som ett exempel kontra en 13åring).

Nu känner jag mej bara jättetjatig:o Men det blir ny :confused:

Jag fattar inte fortfarande, men det kan bero på mej och min okunskap.

Du måste nog beskriva mer exakt VAD du gjorde som inte var rätt och vad du fick göra istället, väldigt konkret och tydligt, för att jag ska få en möjlighet att fatta, det låter helt märkligt för mej fortfarande:confused:

Eller så släpper vi det, med att jag bara helt enkelt inte fattar:rofl:

Jag skulle lägga allt krut på sitsträning om jag var du, din sits är väldigt "off" och minst sagt udda, och jag ser inte hur du som har så stora ambitioner ska komma vidare om du inte får hjälp med att rätta till din sits. Tror du skulle ha STOR behållning av att lägga vikten vid att sitsträna. sen om du ska göra det på din egen är en annan sak. det är ju det folk skrivit om här i många inlägg nu - att grundutbilda sig själv samtidigt som man försöker grundutbilda sin häst är en mycket dålig kombination, och inte rätt mot hästen (eller ens egna ambitioner) det blir ohållbart.

att däremot rida ngn annans häst och få hjälp med sitsen enbart, det tror jag omöjligtvis kan gå fel i ditt fall och BARA vara positivt.

rider du inte för tränare som påpekar och fokuserar på din sits alls? :confused:

Och av detta blir det ännu flera :confused: och lite :eek: :cool:

Jag fattar inte hur du ser på att träna sitsen, vad kommunikation innebär för dej när du rider, eller hur du gör om du separerar sitsen från det andra ni jobbar med:confused:

Tex den är meningen:

Att lyssna på hästen och försöka lära av hästen har det snarare varit 95% fokusering på, försöka hitta hästens knappar/kommunikation.

Jag tycker att sitsen är en stor del av kommunikationen, hur i all världen hittar du knappar utan att fundera över vad du själv "säger" till hästen:confused:

Jag tror att kanske du också måste förklara vad du egentligen menar konkret och i detalj, med "sitsträning" tex. Det låter som att du tänker att hästen ska bara gå omkring medan du gör gymnastikövningar på hästryggen:confused:

Jag hade gärna utvecklat min egen ridning genom att sitsträna väldigt intensivt och kunna fokusera enbart på det, men jag tycker inte det är rättvist mot häststackarn (min alltså) att träna lektioner enbart inriktade på -mig-. Det är jag som ska rida hästen och det är mao jag som ska lära mig rida honom, samtidigt så är det något (svårt att sätta fingret på vad, förmodligen många orsaker kombinerat) som gör att han inte skulle palla med det. Eftersom vi backar minst 3 steg bakåt efter sitsträning, och då ffa psykologiskt (tror att jag blir för inåtvänd/självcentrerad under själva övningsmomentet att hästen blir frustrerad alt. less och till slut stänger av).

Om du menar att sitsträna som i balansövningar mm så håller jag med om att din häst är fel för det, då behövs en stabil välutbildad häst. Det skadar nog ev din häst. Men att arbeta med sin sits är ju mycket mer, och din häst mår nog inte dåligt av en bra sits?

Är det CR-träningar som avskräckt dej?

Hur mycket tror du att det betyder hur du sitter på hästryggen, för kommunikationen och knapparna:confused: Vad kommunicerar du med utom sitsen när du vill hitta knapparna?

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

Intressant diskussion. Jag har forsokt lasa igenom allt och det ar ratt mycket!!:laugh: Jag haller med de flesta har inne och maste saga att jag forstar hur du Totola ser pa det hela da jag ocksa forstar att du tyvarr verkar ha missat en hel del i dina grunder, bade vad galler din sits och skolning av hasten. Du har verkligen fatt igang en bra diskussion och jag ar overtygad att du far en hel del tankestallare efter en hel dros med bra svar och samtidigt nya fragor:)!!

Nagon sa att oskolad ryttare + oskolad hast = ingen bra kombination, och jag vill bara tillagga min erfarenhet av det. Jag skulle aldrig haft rad att kopa en "laromastare". Om jag varit tvungen till det sa skulle jag vara tvungen att sluta rida, eller rida min tranares hastar ett par ganger i halvaret da jag bodde 45 mil fran henne da jag borjade. Jag har gatt den langa vagen dar jag inte ens borjade fran noll, jag borjade fran minus med en hast som inte bara behovde rakriktas och skolas utan ocksa korrigeras. Det tar naturligtvis mycket langre tid att lara sig pa en sadan hast, men med en riktigt bra tranare som kan lagga upp ovningar dar ryttaren far ova men som samtidigt hjalper hasten sa gar det. Man ar naturligtvis valdigt beroende av tranaren och det tar lang tid. Men oj vad man lar sig:o!! Nar jag nagra ar senare kunde kopa mig en fin unghast, utan tidigare trauman sa uppskattade jag och forstod det fina i honom, eftersom jag visste hur en hast som maste korrigeras kunde se ut och kannas, och hur mycket arbete det kravs innan man ens kan fa en sadan hast till noll.

Min fina unghast var grundriden nar jag kopte honom och tolererade inte en sned eller klammande sits. Jag hade fortfarande massor att lara och min tranare lade upp ovningar dar jag fick utveckla min sits men dar min hast inte tog skada. Min hast utvecklades naturligtvis mycket langsammare an han skulle ha gjort med en mer erfaren ryttare, och jag skulle utvecklas snabbare med en mer utbildad hast, men vi har kommit langt i var utbildning och han har aldrig haft problem med skador eller ommande muskler. Han ar 21 ar idag och still going strong:D Sa Totola, att varje ryttare behover slita ut ett antal hastar innan man lar sig, det ar b******t:devil:!

Det blev langt, ville bara saga att det behover inte vara en dalig kombination med oerfaren hast + oerfaren ryttare, sa lange man har den hjalp och det stod man behover!

Sitsträning är ett ord

Som alla har olika erfarenheter av

Sitsträning för dig verkar vara något som att en tränare korrigerar dig så du blir mer spänd istället för mindre = dålig träning

Sitsträning för mig är att träna på att kontrollera sin balans och var man placerar sin tyngdpunkt så att hästen vill ha hundra procent fokus på dig.
För mig handlar det om så snälla inverkan som att axlar placerar bogar och och höfter bäcken.
det är sitsträning som plockar bort bruset, så ryttaren blir ett med hästen - och har man inte upplevt det så vet man ju förstås inte hur mycket hästarna uppskattar det

En övning är att skritta eller trava och styra hästen med axlarna i en öppen form - det sliter inte. I allfall bra mycket mindre än att styra den med tygeln så att axlar och vikt säger vänster - men tygeln höger :o Då får man genast stret i hästen, den stretar ju för att den säger - Nej det här går inte :eek: Hallå!

Jag antar att det du menar är att snurra runt på en lina på en inspänd häst - och ja det sliter på hästen

Men sitsträning för mig handlar som sagt om att skal bort så mycket brus - hjälpa hästen till en sådan balans att det blir lätt att göra avsaktningar och byten av volter - och detta sker genom övningar som Sombre skrev - och sker för att ryttaren inte skall slita ut hästar under en livstid

Dressyr skall ju stärka hästen så den håller i många år - de skall ju hålla tills de är 20 - det fixar man bara om man utbildar sig själv så att man inte sliter på hästen

Jag tror vi i tråden har så olika referenspunkter - som jag skrev tidigare - har man inte upplevt skillnaden - så kan man ju givetvis inte förstå

Och igen - det finns helt annan sits träning än den du har erfarenhet av

Dessutom CR det går ju mest ut på att man skal vara följsam -- det kan väl inte slita :confused:

det är ju väldigt talande bilder i hennes första bok - hur hästarna går och stretar mot tyglen när ryttaren sitter fel- och hur mycket bättre det blir när ryttaren sitter rätt :idea:

Det är det här sambandet som avgör hur hästarna håller

Sitsträning - för mig är att lära sig arbeta med hästen istället för mot den

Senast ändrad:

Precis, jag haller med om allt som du sager Susan. Dessutom gallande sitstraning pa en hast som springer runt inspand och i lina sa missar man den allra viktigaste biten i sitstraningen: hastens asikt om sitsen. Jag har sett tranare "sitstrana" sina elever pa inspanda hastar med argumentet att det ar lattare att fokusera pa sitsen om hasten ar inspand. Jag har aldrig fattat vad meningen med sitstraningen ar da:confused: Hasten far ju aldrig chansen att visa vad den kanner eller saga sin asikt om sitsen. Och det ar ju for hasten vi arbetar med sitsen? En bra sits ar val inget sjalvandamal? Det ar min asikt.

Sitsträning är ett ord

I allfall bra mycket mindre än att styra den med tygeln så att axlar och vikt säger vänster - men tygeln höger :o Då får man genast stret i hästen, den stretar ju för att den säger - Nej det här går inte :eek: Hallå!

Precis, det ar faktiskt ratt sa roligt att studera min hast och se hur han reagerar de ganger jag satt upp en inte sa valskolad ryttare pa honom. Manga ryttare har en formaga att hanga ner lite i ena sidan. Min hast tar inte ett steg om ryttaren med tygeln forsoker svanga at det hall hoften hanger (eller overskankeln klammer). Han fattar helt enkelt inte darfor att ryttaren sager tva saker samtidigt. Det ar otroligt vardefull information min hast ger den ryttaren, och det ar ryttarens uppgift att ratta till i sin kropp vad som kanns fel for hasten. Det skulle ocksa kunna vara latt att forstora genom att med kraftigare tygeltag overtala honom att svanga anda.

Dessutom gallande sitstraning pa en hast som springer runt inspand och i lina sa missar man den allra viktigaste biten i sitstraningen: hastens asikt om sitsen. Jag har sett tranare "sitstrana" sina elever pa inspanda hastar med argumentet att det ar lattare att fokusera pa sitsen om hasten ar inspand. Jag har aldrig fattat vad meningen med sitstraningen ar da:confused: Hasten far ju aldrig chansen att visa vad den kanner eller saga sin asikt om sitsen. Och det ar ju for hasten vi arbetar med sitsen? En bra sits ar val inget sjalvandamal? Det ar min asikt.

Ojojoj! Kunde inte sagt det bättre själv! :bow:
Kanske skulle lägga till att det är tillsammans med hästen vi arbetar med sitsen... :laugh:

Håller med, det var vädligt bra skrivet :bow:
För när vi börjar arbeta tillsammans så slutar också åsikterna

Jag vidhåller hästen komemr fortfarande tycka det är jobbigt och försöka slinka ur ramen- men rena protester handlar så gott som alltid om sitsen

En ryttare med en bra sits = kontroll över hur den inverkar med den - har en häst som accepterar att bli riden

Simple as that - men så svårt att göra :o

En ryttare med en bra sits = kontroll över hur den inverkar med den - har en häst som accepterar att bli riden
Nja. Många hästar verkar tåla hur mkt som helst- om de är vana vid ryttare som i många år rider hej o hå.

Däremot en välriden häst reagerar starkt på en dålig sits.

lägger man sen till otydliga hjälper eller rent av felaktiga- då kommer först frågandet, ifrågasättandet o sen oviljan- protester.

Nja. Många hästar verkar tåla hur mkt som helst- om de är vana vid ryttare som i många år rider hej o hå.

Däremot en välriden häst reagerar starkt på en dålig sits.

lägger man sen till otydliga hjälper eller rent av felaktiga- då kommer först frågandet, ifrågasättandet o sen oviljan- protester.

Ja precis, det ar det jag menar med att det ar sa latt att forstora. Om man har en dalig sits, eller en sits dar vikten ber hasten om en sak men tygeln sager en annan och anda overtalar hasten att svanga efter tygeln (vilket ar ganska latt, behovs inte mycket) sa kommer den ganska snart att koppla bort den dar kansligheten den har och viljan att folja ryttarens vikt. Den kommer att anpassa sig och forsoka balansera upp ryttaren pa annat satt. Den blir avtrubbad helt enkelt.

Men precis som du sager, en valriden hast kommer genast, och mycket tydligare, visa att nagot ar fel. Den inte sa valskolade hasten visar ocksa, genom sin obalans och hur den ror sig, men inte nodvandigtvis med samma protester som den valskolade. I och for sig kanske det ar fel att prata om skolad och oskolad... En unghast ar ju ocksa hyperkanslig for vikten och visar oftast supertydligt om nagot ar fel. Det ar val egentligen hastar som ar ridna med daliga obalanserade sitsar som blir avtrubbade och finner sig i det. Fast det var nog det du sa:idea:

En av de laromastare jag ridit under min utbildning var en gammal halvblodsvalack som tavlat svar klass dressyr, medelsvar hoppning, falttavlan, korning i enbet, par och tandem och jag vet inte allt han gjort i sin ungdom. Han var en suveran laromastare som blev riktigt tjurig och visade om man gjorde nagot galet. Manga ryttare klammer med hoger overskankel tex. Gjorde man det i en enda takt sa stannade han, spelar ingen roll om han var i skritt, trav eller galopp, och kickade med hoger bakhov upp mot det som klamde:rofl: Och sa tjurig han sag ut!!! En annan sak som valdigt manga ryttare gor ar att folja med framat med axlarna i galoppen. Blev man det minsta instabil i sina axlar sa stannade han. Han tog inte ett steg innan man fixat till sig. Mycket frustrerande men larorikt.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 049
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Hej! Här finns det så mycket kunskap och erfarenhet så tänkte höra om det finns någon som har varit med om eller känner till liknande...
Svar
12
· Visningar
2 019
Senast: Maniac123
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 000
Hästvård Har en 6-årig hopphäst som skulle in på vet check i slutet av okt. Strax innan var hon väldigt konstig på en hoppträning. Studsade...
2
Svar
20
· Visningar
3 577
Senast: hastis1234
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV