Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen
Hur tusan hänger SS (SuperStretching, som är det nya namnet på HyperFlexion) ihop med fria skritten? Antingen så har någon glömt knapplåna eller så är vi från helt olika planeter.
Helt klart en planetfråga
Det finns så mycket termer och alla har sina egna betydelser i dessa och sitter därmed på sin egna planet, Synd bara att en del är så envisa i sin tro att det bara finns
en planet så att de måste bli rent av otrevliga om det antyds något annat
Några saker borde vi dock kunna enas om
Hästen skall redan från början välva sin överlinje uppåt, dels för att kompensera ryttarens tyngd och dels för att det är en förutsättning för att samling skall kunna påbörjas. Välvning uppåt och bakdelssvikt hänger ihop
Om man inte får till detta så kommer man aldrig få bort hästen från bogarna, hur många fina ridtermer man än kan skriva.
Detta är biomekanik. Hur hästen
kan arbeta är begränsat av hur den är konstruerad. Vissa sitter på en platt planet och hävdar helt omöjliga saker ur fysiologisk synpunkt, och de orkar jag inte diskutera med - särskilt inte eftersom de har en sådan trist ton.
En passus men ändå
De flesta är dock överens om detta med överlinjen - sedan hur man kommer dit råder delade meningar om
Angående HF - så även om man vill kalla det ngt annat så är det just HYPER (Ordlistan = i allra högsta grad) Flexion (=BÖJNING) av nämnda överlinje
Så det jag skrev är väldigt logiskt: om det vore lätt att böja överlinjen uppåt så skulle man aldrig komma på iden att nå dit genom att överböja den
En lindrigare form av Överböjning av överlinjen heter just det Over bent, det har samma syfte, att befästa välvningen av överlinjen, men är en form av korrigering inom klassisk dressyr som rid i ett par steg tex i en övergång - inte ngt man rider runt i
och då närmar vi oss själva pudelns kärna
går det att välva/böja överlinjen uppåt i en så öppen form som jag beskriver
svar = på viss planeter ja - absolut
Det är det som kallas att rida bakifrån
Man rider ihop hästen enligt TR med näsan framför lod - inga konstigheter alls - det är en högst normal planet
Man rider alltså hästen till en välvd överlinje så att den hamnar korrekt på tygeln - bilder finns i ridhandboken på hur det ser ut när hela överlinjen är välvd jämnt
I alla tre gångarter.
Därifrån kan du sedan spänna pilbågen =Överlinjen mycket mer. och då får du givetvis korta tygeln - efter att pilbågen är spänd - om du gör det före får du en fulkrok på hästen
den stora frågan är egentligen - kan mangöra detta med sätet i huvudsak? Eller är "rida med sätet" bara en floskel som låter bra......
Jag säger att om man kan rida med sätet så kan man givetvis åstadkomma detta på en tygellängd motsvarande ridskoleridning
Skillnaden mellan ridning och ridskoleridning är ju just hur man kan få hästen att arbeta
dvs om man rider med andra hjälper än dra i tygeln och sparka med underskänkeln
På min planet ( där jag ingalunda är ensam btw, bara i numerrärt underläge på buke) så är detta självklarheter
Inte att det är plättlätt - men att det är vägent ill målet är ställt utom allt tvivel.
Min planet befolkas av ryttare med antingen grunden att lära sig göra detta på lina, de berömda två åren ( vad skulle de annars syssla med
)
eller ryttare som lärt sig motsvarande en mängd koordinationsövningar för ryttaren