Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

[Det klassiska, Erfarna ryttare på Oerfarna hästar och Oerfarna ryttare på Erfarna hästar, det gäller än idag :angel:

:bow::bow:

Ja det blir ju lite fel när oerfarna ryttare ger sig in på att skola om felridna hästar :crazy:

det finns såna på forumet bara att titta. Och nej, jag anser inte att sitsen förändras särskilt mycket för att man inte ridit alls på länge eller inte tränat på länge, man har en grundsits helt enkelt.

Jag gjorde uppehåll i ridningen under nästan 3 år pga studier, föl mm mm. Jag hade inte alls tappat sitsen när jag började rida igen. Det man däremot behöver träna upp efter ett längre uppehåll är styrka och koordination.

Men det är ju just på grundnivå jag är. Och det tar sådan tid att lära sig. :D

Nej, jag upplever inte min ridning som abstrakt, jag tränar ca en gång i veckan för tränare och lägger ner mycket praktisk tid på det. Sen är man olika som personer också, mitt sätt att uttrycka sig säger ju eg inte så mkt om mig som praktisk ryttare! :laugh:

Jag börjar få in känslan i kroppen nu, men på vägen dit - var jag tvungen att få reda på många saker för att kunna utföra det. Alla är olika, några är begåvade, några är medel och andra är inte så "sportiga".

Bara för att din tränare inte teoretiserar behöver det nödvändigtvis inte betyda att det är "fel"? Det betyder ju bara att hon inte vill, kan eller tycker det är intressant. Alla letar efter den tränare som de tycker ger dem mest, och det är gott så. Om jag har en tränare som jag tycker mycket om, betyder det ju inte att din tränare har fel eller är mindre duktig. :idea:

Jag har uteslutande ägnat mig åt grunder ett bra tag. Men du har helt rätt, de "svåra" sakerna - även om jag inte är där än - känns inte så långt borta som jag trodde förr. Sätter jag in samlande sits och hästen är rak kommer tramp t ex. Utan att jag gör annat än tänker. Men jag hade inte kommit dit utan min egen grundskolning - då hade jag fortsatt i de gamla hjulspåren!

Sätter jag in samlande sits och hästen är rak kommer tramp t ex. Utan att jag gör annat än tänker. Men jag hade inte kommit dit utan min egen grundskolning - då hade jag fortsatt i de gamla hjulspåren!

Hur går detta ihop med att hästen inte är tillräckligt stark för att bära med vä bak:confused:

Hur kan man rida så avancerat som tramp men inte har hästen rak till vardags?

Jodå alla mina tränare har haft teorier bakom. Varje tränare har sin "hur och varför" oftast för att bekräfta sin egen metod :D:o:angel:

Använder din text som bas KL

Många av oss har väl tex gjort den trista erfarenheten av hur mycket den egna sitsen (och inverkan, det hänger ihop) betyder för en sån sak som lydnaden tex. :bow: Absolut Hallelulja. Jag säger igen protester är så gott som alltid beroende på kontraorder från ryttaren. jag tror att alla lägger så olika betydelse i sits. Sits för mig är att inte sitta i vägen. Att sitta så att man inte stör hästen. Därifrån kan man börja inverka med sitsen
Allt du gör på hästryggen är ju signaler till hästen och det blir en fråga om den egna sitsen hur du än vrider och vänder på det - tycker jag.
Absolut - det handlar om att börja kontrollera VAD man säger

Perfekt är ingen, även om det låter så ibland, men man kan inte koppla bort den delen som gäller sitsen (= inverkan), nånsin. Så fort man är uppe på hästen inverkar man
Sen menar inte jag heller att man ska sluta rida för att man inte sitter perfekt, Ingen sitter perfekt - men den som blir medveten kan uppleva skillnaden - när man gör med hästen istället för mot den. Och kanske tänds en lampa :idea:

Det låter som om du (och även jacko) pratar om nån slags tvingande statisk sits som man kan skada hästen med:confused: Jag fattar inte vad ni pratar om:confused: Det finns ju sådan ridning - men den hästen ser då heller inte glad ut. Alla refererar till det de själva har erfarenhet av. Har man inte erfarnehet av att hjälpa hästen med sitsen så förstår man kanske inte. Man kan ju inte veta vad man inte vet:crazy:. Man måste kanske ha gjort resan att man upplevt skillnaden ? Så att man förstår att om jag gör såhär i stället så slipper jag en massa spänningar i hästen (ridrelaterade då förstås)

Nej jag håller inte med alls, känsliga hästar skulle jubla om du satte dej rätt, därför fattar jag inte heller det jacko skrev ang sin förra och nuvarande häst

Alla hästar andas ut när ryttaren hamnar rätt - Känsliga hästar ännu mer. Ökar spänningen så gör man fel:devil:
Det handlar om andra saker, är jag övertygad om. Inte att man har en så bra sits att hästen inte klarar av det:eek: Ursäkta, men jag blir bara så paff.:rofl:
Dito

Ja så klart att anpassa till hästen men det gäller ju vad man kräver, grader av allt, hur länge man rider osv, en häst som jobbats fel i alla år kanske man får ta det lite lugnt med... Såklart.

Men att sitsen i sej skulle vara ett problem för att den är FÖR bra,
Nej, snarare att den då är för okänslig, för knipande, eller vad vet jag, om en känslig häst reagerar negativt. Absolut
Att du sitter rakt över hästen i balans med hästen, kan aldrig nånsin vara ett problem för hästen, sen vad du kräver av den, det ska du ju anpassa till den hästen.Absolut

Mycket känsliga hästar är däremot väldigt avslöjande för ryttaren, tyvärr, så är det ju....

Absolut

Senast ändrad:

:bow::bow:

Ja det blir ju lite fel när oerfarna ryttare ger sig in på att skola om felridna hästar :crazy:

Men det är ju alltid bra att skylla på att min häst är så felriden ;)
Är det inte vad man hör till vardags

Jag tycker att det ofta behövs en "realitycheck".

Alla lever i framtiden när de skall tävla SM :grin:, elelr varför inte OS :o
Åren går och inte hände det på den hästen

Egentligen så är det ju inte deras fel - utan tränarens som inte förmår lära dem att rida hästen rätt

Oavsett om man tävlar eller inte är rörelserna och programridning en bra check på hur högt man är i det blå

och det gäller även om man rider andra stilar för det är frågan om att kunna göra saker på exsakt tänkt plats och klara sig i och ur övningarna

Vissa har ridit i X antal år ochhar lagt ned många nollor och kan inte ens rida en stadig Lätt C

Det har hänt mig efter skadan - men då tog jag tag i orsaken till varför det inte gick

Det klassiska, Erfarna ryttare på Oerfarna hästar och Oerfarna ryttare på Erfarna hästar, det gäller än idag :angel:

Tyvärr ser det ju annorlunda ut i vardagen

Folk köper de hästar de har råd med - travare tex. Eller så lever de i det blå och köper hästar med för stor talang. Jag har sett det massor med gånger de har en vanlig häst - och eftetrsom de bara kan rida den ordinärt så köper de en bättre häst och då kommer problemet. först när man rida sin vanliga häst extra ordinärt är det dags för den med bättre gång :devil:

Kan man inte plocka fram det ur den vanliga - hur sjutton...

Sedan jag har gjort samma sak - jag var så okunnig för 20 år sedan att jag gick och köpte en nordsvenk :confused: Men jag har alltid tagit hjälp, inte bar att rida för tränare - utan att skickligare ryttare utbildade den i början - så den låg ett steg före mig

Hur skall hästen kunna lära sig nytt - av en som inte behärskar det nya?

Få av oss i Sverige har råd att köpa en läromästare - men många har duktigare ryttare i sin närhet.

Har man råd med tränare har man råd att betala en skicklig ryttare en gång i veckan, de flesta ryttare står i större stall - alltid finns det någon hungrig på väg upp som vill ha riderfarenhet

men då måste man ju inse att man själv inte vet bäst :o

Få av oss i Sverige har råd att köpa en läromästare - men många har duktigare ryttare i sin närhet.

Jo jag vet om de diverse problem som kan finnas (med tanke på hela din text).

Men en häst som är läromästare åt mig kanske inte är det åt dig, även där finns det många nivåer.
Om jag knappt behäskar LC på en ridskolehäst, då behöver jag inte köpa en läromästare som har gått GP - eller hur?
Då är den häst som är snäll och kan gå de lätta klassserna med bravur en alldeles ypperlig läromästare :idea:, även om den har några år på nacken.

Jag tror att många tänker fel, det gäller att lära känna sig själv och sina egna behov - ärligt :grin:.

Ridning har blivit en prestige-sport tycker jag och det tycker jag är synd :(. Det är svårt att ta hjälp av någon "box-granne" som är duktigare.... då visar ju jag hela stallet hur "dålig" jag är :o

Jag skulle vilja säga att hästen kan vara läromästare även om den inte kan så mycket. Själv har jag en ung häst som inte kommit så långt i sin utbildning än, är väl nu på LC-LB nivå och behöver bli lite starkare i sin fina galopp. Hon fungerar ändå som läromästare åt mig på så vis att hon är väldigt känslig, vilket gör att jag verkligen måste tänka på hur jag sitter och inverkar. Inte skänkeln för långt bak för då blir det ingen skänkelvikning, inte sitta och peta i onödan på innersidan för då tvärar hon, inte vika mig i sidan för då ramlar hon iväg osv osv. Jättenyttigt! Jag har på sista tiden blivit betydligt mer medveten om vad jag gör. Och vad jag måste göra för att denna känsliga fina dam ska trivas och tycka det är roligt att lära sig saker. Jag har också blivit ytterst medveten om mina brister och försöker verkligen förbättra dem för att min häst ska vara nöjd. Att inte vika midjan i höger varv kräver t.ex. en hel del, när man blir ivrig att "hjälpa till"....

Håller absolut med om det du skriver, men då är vi även tillbaks dit vi var en stund tidigare, att för att en sådan häst ska kunna fungera som en "läromästare" krävs en ryttare som kommit upp på en viss nivå nog att KUNNA analysera och dra slutsatser. Det sker inte på novis nivå utan kommer med en viss erfarenhet. Där alla givetvis fortfarande kan bli bättre : )

Självklart kan det vara som du skriver också!
Men som mackan sa, då krävs det en medveten ryttare som ändå kommit till en viss nivå.
En ödmjuk ryttare (:love:).

Jo, jag håller med, det funkar inte för en alltför ovan ryttare. Och nu menar jag INTE att låta självgod :crazy:, i så fall ber jag om ursäkt, jag är ytterst medelmåttig. Men j-t envis :D

Ville bara ta upp det som exempel på att hästen inte behöver gå GP för att funka som läromästare. (Fast vem skulle tacka nej till en sådan häst ;))

Jag skriver under på det - om man inte kommit dit att man själv förstår hur mycket man inverkar läs hindrar då lyssnar man inte på feedbacken från hästen

Jag blir riktigt glad när jag läser ditt inlägg Solis - för du ser det som en chans att lära dig "av hästen": det är ju den som är den sanna ridläraren för den som är medveten och törs titta på sig själv dvs har självinsikt

Jag tycker vissa tränare hindrar denna inlärning då de har så mycket andra förklaringar till varför hästen beter sig - opponerar sig. En mängd kvalificerat skitsnack - för att de i grunden mörkar att de inte kan se vad eleven gör för fel.... :o

Inte har tillräcklig egen riderfarenhet för att lösa problemen... Då är det dags för mig som elev att gå vidare... ;)

Det hela är mycket enkelt - blir det inte rätt - så gör man fel.
det som förr kallades horsemanship....

Tränarens uppgift är att se vad det felet är. Det skall inte ta flera månader år. Det skall visas en lösning under den lektionen. Självklart bygger man inte om en häst på en lektion - men tränaren måset lära ryttaren - hantera sitt "major problem". Dvs det största hindret här och nu till att inte vara HK eller ngn annan som kan kliva upp och verkligen forma lerklumpen på ett harmoniskt sätt

Om man inte kommer dit till den insikten - hur mycket man påverkar hästen genom att bara vara i vägen, dvs självinsikt, vilka fel man själv gör i respektiver rörelse, så blir man aldrig en "ryttare", oavsett vem man rider för, vilken häst man har eller hur mycket pengar man lägger ned.

Jag tycker att det är helt meningslöst att undervisa sådan elever men de flesta tränare gör det.

En del för sitt eget egorace - andra för pengarna

Om man inte inser hur illa det är - så är man heller inte motiverad att förbättra sig, och då börjar man istället prata om "hästen si hästen så", min (andra) tränare säger...

Men VAD säger HÄSTEN:angel: Hästen ljuger aldrig

Är det elitistiskt - kanske
Men om man räknar in hästen som levande varelse tycker jag bara det är "humant".

Senast ändrad:

KL

Tycker ni jag har fel om säger att en häst som ä riden 1 år bör kunna gå en lätt C,
2 år en LB,
3 år en LA?

Som en måttstock - reality check

Om det inte händer och hästen är frisk så beror det på brister hos ryttaren och tränaren, och att det är en bra ide att lista ut vad som brister?

Givetvis med det tilägget att alla inte kan klättra vidare hela vägen, och de asbra ryttarna på begåvade hästar kan klättra fortare

Givetvis också kan man rida andra stilar - men att man ändå kan jämföra svårighetsgrad ?

Med detta resonemang så borde jag ha passerat Grand Prix på min Nordsvensk:rofl:
- det har jag inte - men jag har vett att förstå att det handlar om mig i första hand

Senast ändrad:

Om man ska följa unghästklasserna krävs det lite talang oxå-både för häst o ryttare. För många ryttare innebär det att man överanstränger hästen i jakten på normen.

7-åriga hästar tävlas i MSV A- då med en duktig ryttare.
En del måste få utvecklas i sin takt o en del lär sig aldrig.

Man kan inte förvänta sig att en 3-åring ska kunna göra goda hörnpasseringar som en vuxen- då är man ute med cykeln. Ej heller att galoppera samlat- med pisken på korset i varje språng.

Om man inte själv är så skicklig räcker det med att man mest rider ute i skog o mark o sen inte kräver ngt som man själv inte behärskar. Då har man en glad häst som vill vara med på det mesta:banana:

Tack! :o;)

Jag tycker att tränaren ska kunna uppmärksamma ryttaren på vad som behöver förbättras samt ge pedagogiska tips på hur problem kan lösas. Men sedan måste man ju alltid vara medveten själv hur man rider och hur hästen svarar. Om jag gör si så svarar hästen på ett sätt, gör jag istället så svarar hästen på ett annat sätt. När blir hästen spänd - vad har jag gort då? När tycker hästen det är skoj - hur inverkar jag i det läget? Osv osv osv.

Jamen du är ju som ett skolboksexempel :laugh: :bow:

Håller med till fullo

När man har sin första häst så är man ju lite så att man tror alla kan bättre än en själv och man litar blint på sin tränare, men sedan måste man ju komma vidare

och ju mer tiden går så måste man ju ta över ansvaret själv. Särskilt om man inte har en läromästare: Tränaren är ju inte med varje gång - och man skall ju rida då oxå

Jag tycker inte man kan kalla sig ryttare i meningen att man ens är i närheten av att utbilda en häst, om man inte har ett hum om det som du skriver, dvs att vara medveten om vad man själv gör och hur hästen svarar

och precis :bow: Vad gjorde jag när det blev rätt.?Vad gjorde jag inte när det blev fel?

Hästens gensvar måste ju alltid vara nyckeln

hejja dig :banana: Blir den upprörd då har man ju gjort apfel, varit okänslig som du skrev

det heter ju Calm Straight froward

Missar man redan på det första.... :o

Senast ändrad:

Knapplån.

Jag är helt rörd, har aldrig sett så här många människor på buke vara överens i en och samma tråd :bump::bump:!

I övrigt håller jag också med er, Susan, Solis, Axel, Mackan, Scata!

Jag tror inte att jag förstår alls vad du menar här, och jag har läst det flera gånger och verkligen försökt. Eller så tror jag att jag förstår men då blir det nog förvirrat för mej vad vi pratar om:confused:

Många av oss har väl tex gjort den trista erfarenheten av hur mycket den egna sitsen (och inverkan, det hänger ihop) betyder för en sån sak som lydnaden tex.
Allt du gör på hästryggen är ju signaler till hästen och det blir en fråga om den egna sitsen hur du än vrider och vänder på det - tycker jag.

"För" av vad som helst är inte bra, uttrycket "för mycket" är liksom ett negativt uttryck! ;)
Jag tänker som så att man kan vara en "för" bra ryttare om det betyder att man pressar hästarna mer än de klarar/mer än vad som är hälsosamt, vare sig det är med flit eller för att man är skicklig nog att plocka fram väldigt mycket ur hästarna och inte varsam med det. Att jag tycker det betyder inte att alla skickliga ryttare gör så, det betyder bara att det är defentitionen på "för bra" just i den frågan.
Den defenitionen stämmer ju även in på sitsen eftersom den precis som du säger hänger ihop med den skickliga ridningen. Man kan vara "för bra" på något om man utnyttjar det fel, eller är väldigt skicklig på en bit men brister i annat, att man t ex har en supersits och superinverkan men skulle (eventuellt omedvetet) missbruka det genom att just vara tvingande eller bara kräva mer än hästkroppen tål, eller att man ändå inte lyckas utnyttja det mer än till en viss nivå för att sen tog pedagogiken slut för att peppa hästen vidare till de riktigt jobbiga övningarna. Typ så.
Sen kanske inte alla skulle kalla dessa ryttare för skickliga ryttare just pga såna brister, jag tänker väl snarare som så att alla har vi våra styrkor och svagheter -man kan vara tokbra på något och riktigt kass på något annat. Man kan ha världens bästa hoppsits men inte våga sig över 110 och där sprack den karriären! ;)

Om man rider en känslig häst så kan självklart sitsen ha grymt stor betydelse, och inverkan öht. Samtidigt kan det på en känslig häst ibland räcka med att tänka på fel saker (hör inte till sitsen enligt mig! ;) ) eller räcka med att man inte är psykologisk nog att lugna ner just den hästen. Oavsett hur fint man sitter och hur bra man inverkar.
Du har ju en känslig häst låter det som och borde egentligen förstå resonemanget tycker jag - kan räcka med att man sätter upp en ny ryttare öht med lite annorlunda "kroppsspråk" eller tankar i huvet och den känsliga hästen reagerar "sh*t, jag har någon annan på ryggen!" hur mycket bättre den personen än inverkade. Tills psyket har fått vant sig och den har hittat tillit till situationen. psykologiskt mao.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 049
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Hej! Här finns det så mycket kunskap och erfarenhet så tänkte höra om det finns någon som har varit med om eller känner till liknande...
Svar
12
· Visningar
2 019
Senast: Maniac123
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 000
Hästvård Har en 6-årig hopphäst som skulle in på vet check i slutet av okt. Strax innan var hon väldigt konstig på en hoppträning. Studsade...
2
Svar
20
· Visningar
3 577
Senast: hastis1234
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV