Många av oss har väl tex gjort den trista erfarenheten av hur mycket den egna sitsen (och inverkan, det hänger ihop) betyder för en sån sak som lydnaden tex.
Absolut Hallelulja. Jag säger igen protester är så gott som alltid beroende på kontraorder från ryttaren. jag tror att alla lägger så olika betydelse i sits. Sits för mig är att inte sitta i vägen. Att sitta så att man inte stör hästen. Därifrån kan man börja inverka med sitsen
Allt du gör på hästryggen är ju signaler till hästen och det blir en fråga om den egna sitsen hur du än vrider och vänder på det - tycker jag.
Absolut - det handlar om att börja kontrollera VAD man säger
Perfekt är ingen, även om det låter så ibland, men man kan inte koppla bort den delen som gäller sitsen (= inverkan), nånsin.
Så fort man är uppe på hästen inverkar man
Sen menar inte jag heller att man ska sluta rida för att man inte sitter perfekt,
Ingen sitter perfekt - men den som blir medveten kan uppleva skillnaden - när man gör med hästen istället för mot den. Och kanske tänds en lampa
Det låter som om du (och även jacko) pratar om nån slags tvingande statisk sits som man kan skada hästen med
Jag fattar inte vad ni pratar om
Det finns ju sådan ridning - men den hästen ser då heller inte glad ut. Alla refererar till det de själva har erfarenhet av. Har man inte erfarnehet av att hjälpa hästen med sitsen så förstår man kanske inte. Man kan ju inte veta vad man inte vet. Man måste kanske ha gjort resan att man upplevt skillnaden ? Så att man förstår att om jag gör såhär i stället så slipper jag en massa spänningar i hästen (ridrelaterade då förstås)
Nej jag håller inte med alls, känsliga hästar skulle jubla om du satte dej rätt, därför fattar jag inte heller det jacko skrev ang sin förra och nuvarande häst
Alla hästar andas ut när ryttaren hamnar rätt - Känsliga hästar ännu mer. Ökar spänningen så gör man fel
Det handlar om andra saker, är jag övertygad om. Inte att man har en så bra sits att hästen inte klarar av det
Ursäkta, men jag blir bara så paff.
Dito
Ja så klart att anpassa till hästen men det gäller ju vad man kräver, grader av allt, hur länge man rider osv, en häst som jobbats fel i alla år kanske man får ta det lite lugnt med... Såklart.
Men att sitsen i sej skulle vara ett problem för att den är FÖR bra,
Nej, snarare att den då är för okänslig, för knipande, eller vad vet jag, om en känslig häst reagerar negativt.
Absolut
Att du sitter rakt över hästen i balans med hästen, kan aldrig nånsin vara ett problem för hästen, sen vad du kräver av den, det ska du ju anpassa till den hästen.
Absolut
Mycket känsliga hästar är däremot väldigt avslöjande för ryttaren, tyvärr, så är det ju....