Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen
Man kommer behöva göra onödigt stora korrigeringar på vägen till den superba sitsen som bieffekt, men hellre då göra dom korrigeringarna upp till en rimlig nivå (utöver den rimliga nivån - ha överseende med hästen iom att det är man själv som ger felaktig signal, alt. om det är väldigt grovt - undvika att rida just den hästen eller varva uppsuttet/markträning) än att låta hästen gå precis som den vill däremellan. Jag personligen vill gärna ha en balans av lydnad/träna kusens fysik/fokusera på egna sitsen (eller allra helst -sitsträna på andras hästar )/träna upp sitsen utanför ridningen i mån av tid och kunskap.
Jag tror inte att jag förstår alls vad du menar här, och jag har läst det flera gånger och verkligen försökt. Eller så tror jag att jag förstår men då blir det nog förvirrat för mej vad vi pratar om
Många av oss har väl tex gjort den trista erfarenheten av hur mycket den egna sitsen (och inverkan, det hänger ihop) betyder för en sån sak som lydnaden tex.
Allt du gör på hästryggen är ju signaler till hästen och det blir en fråga om den egna sitsen hur du än vrider och vänder på det - tycker jag.
Perfekt är ingen, även om det låter så ibland, men man kan inte koppla bort den delen som gäller sitsen (= inverkan), nånsin.
Sen menar inte jag heller att man ska sluta rida för att man inte sitter perfekt, (känns så ibland i debatten, det kan jag hålla med om) men som du resonerar (eller uttrycker dej kanske snarare) så blir det ändå väldigt konstigt
Det låter som om du (och även jacko) pratar om nån slags tvingande statisk sits som man kan skada hästen med
Jag fattar inte vad ni pratar om
Jag är inne på Jacko´s linje där, kan man sätta sig "rätt" direkt och iom det räta upp hästen, då skulle jag absolut helst göra det. Men som Susan var inne på så bör man först "hitta hästen" och sen försöka placera hästen, om man helt sonika "sätter till" hästen med hjälp av sitsen innan den klarar av att svara på det/att man börjat hitta kommunikationen med sitsen (vilket säkert bara det kan ta lång tid innan man skaffat sig en väldigt bra grundsits) så kommer man inte få något bra svar från hästarna heller. Känsliga kusar kan reagera precis tvärtom
Nej jag håller inte med alls, känsliga hästar skulle jubla om du satte dej rätt, därför fattar jag inte heller det jacko skrev ang sin förra och nuvarande häst,
Det handlar om andra saker, är jag övertygad om. Inte att man har en så bra sits att hästen inte klarar av det
Ursäkta, men jag blir bara så paff.
Ja så klart att anpassa till hästen men det gäller ju vad man kräver, grader av allt, hur länge man rider osv, en häst som jobbats fel i alla år kanske man får ta det lite lugnt med... Såklart.
Men att sitsen i sej skulle vara ett problem för att den är FÖR bra,
Nej, snarare att den då är för okänslig, för knipande, eller vad vet jag, om en känslig häst reagerar negativt.
Att du sitter rakt över hästen i balans med hästen, kan aldrig nånsin vara ett problem för hästen, sen vad du kräver av den, det ska du ju anpassa till den hästen.
Mycket känsliga hästar är däremot väldigt avslöjande för ryttaren, tyvärr, så är det ju....