Sv: Yrkesprov för hästskötare? var?
Diplomerad hästskötare?
Det provet görs igenom SvRF och de görs runt om i landet, tror det är vanligt att de görs på naturbruksskolor.
Det är flera år sen jag gjorde provet, det kanske har ändrats?
Provet är baserat på Mats Mellbergs böcker, och jag har för mig att han även är en av de kontrollanter vid provet.
Förutom det så har jag för mig att man ska ha tappskokompetens.
Provet är både teoretiskt och praktiskt.
Vi började dagen med att göra ett teoriprov med en massa blandade frågor om allt som rör hästar.
Efter det hade vi 15 min på oss att knoppa och linda benen och göra i ordning för ridning, red sen kanske 15-20 min i alla gångarter och böt sen häst. Hästen ska motionsridas. Första hästen jag red var super seg och den andra super laddad och ville helst galoppera hela tiden
Efter det så sadlade vi av och visade häst för hand och presenterade hästen.
Minns inte om vi gjorde ytterligare ett teoriprov här, eller om vi innan det longerade
Vid longeringen så fick vi instruktioner om vad vi skulle göra, berätta om vad vi tyckte om hästens form och tempo osv. Vi fick inte se de som longerade innan oss, utan stå utanför å vänta på vår tur!
Var även ett prov där det var en massa häst och stalldelar som man skulle skriva upp vad det var för någonting, och då allt man kan hitta i ett stall.
Sen ett foderprov, man ska se vad allt är för någonting, svara på lite muntliga frågor t.ex. vilken halm har bäst uppsugningsförmåga. Sen fanns det uppskrivet några hö-analyser och då skulle man säga vilka som passade bäst för t.ex. digivande sto, tjock liten ponny, hårt tränande och tävlande häst osv.