Det här känns som något jag hade kunnat skriva för några år sedan. Lite annorlunda situation - min "man" var singel när vi blev ett par, men bara sedan 1-2 månader tillbaka, efter ett längre förhållande med barn inblandade (dock inga gemensamma).
Vi blev kära, vi föll för varann på ett sätt som gjorde allt annat oviktigt, vi kände båda att vi hade träffat den där personen som vi hade väntat på. Ingen av oss hade känt så tidigare.
I det läget hade jag sagt ja till mycket, då jag visste att jag mött mannen i mitt liv. Hans gamla liv kändes inte som något större hot egentligen, vi hade ju varandra och den här stora fantastiska kärleken.
Vi har fortfarande varandra och den här stora fantastiska kärleken men det har varit TUFFT!
Med facit i hand har vi båda erkänt att vi borde ha väntat, gett honom och exet en chans att avsluta sitt gemensamma liv först.
Exet tog det otroligt hårt att höra att han gått vidare så fort och situationen har varit väldigt jobbig för oss alla tre. Vi svor på att inte låta detta påverka vår relation och min "man" har verkligen vänt in och ut på sig själv för att försöka sköta detta snyggt åt båda håll. På ena kanten har han mig - sin framtid som han för allt i världen ej vill mista, på andra kanten en person som han trots allt älskar och har delat stora delar av sitt liv med, en person som han alltid kommer att älska på något vis och som han verkligen inte vill såra.
Det tar tid att avsluta ett så långt förhållande, mycket mer tid än man kanske vill erkänna för sig själv. Det är först nu, efter drygt 2 år som det börjar kännas lite lugnare. Det tar tid, möda, känslor... Det sliter på en att se sin partner våndas och må dåligt över den förra relationen. Det här kommer att uppta din partners hjärta och hjärna under långt tid framöver, det är en sorgeprocess han måste ta sig igenom. Det är INTE lätt att stå vid sidan av... Det påverkar förhållandet, vare sig man vill eller inte. När man är nyförälskad vill man ju bara njuta av all tid tillsammans, men samtidigt vet man att det finns något som ligger i bakgrunden och pockar på uppmärksamhet, partnern kan inte njuta fullt ut.
Jag försöker inte avskräcka dig, jag kände bara så väl igen mig i vad du skriver. Det är värt det när man kommer igenom på andra sidan men som sagt, det är skitsvårt, bland det svåraste jag upplevt på kärleksfronten.