Det måste väl var och en avgöra men ja det senare alternativet skulle jag säga borde vara någon typ av väckarklocka, kanske man då inte är så lycklig i sitt förhållande som man ville tro? Visst borde man väl ändå känna det? Jag vet att jag gjorde de iaf
Kanske det här inte hör till diskussionen, men det är vad som dyker upp i min huvud efter ha läst den här funderingen.
Visst kan det vara ett uppvaknande, efter ha levt länge med någon som det egentligen inte fungerar med så får man ett annat perspektiv på det förhållandet, när man i ett möte med någon annan får den bekräftelse man saknat, men det behöver inte alltid betyda att ens förhållande är dåligt att man blir intresserad av någon annan.
Jag tror att det är ganska vanligt och faller de flesta människor helt naturligt att man kan älska fler än en person romantiskt, vad är det som är så stor skillnad mellan den kärleken och den man känner för vänner och familj?
Inte älskar man sin kompis mindre för att man har fler än en vän, det har inget med varandra att göra.
Tror många faller i seriemonogam fällan, att man måste välja, att jag skulle inte ha blivit kär i den här personen om mitt nuvarande förhållande varit rätt för mig, att man sveps iväg av nyförälskelse känslan som kan verkligen göra en helt blind och döv och jagar kicken av att vara nyförälskad och när man tappar det så är det inte något som stämmer, nåt som saknas.
Det är många av tankar som jag har haft själv, vet hur förvirrande det kan vara av egen erfarenhet.
Det finns så många sätt att ha förhållanden på, det som jag tycker kan bli så lätt fel är att vi matas med att monorelationer är det ända rätta och fina, så det är inte så lätt att hitta vad som är rätt sätt att ha förhållanden på när det presenteras som det ända alternativet.
Det tog mig tills jag var 35 år att komma underfund med att jag var polyamorös, att jag inte var en dålig partner fast jag kände kärlek till andra.
Hade fram till dess med hull och hår köpt att vara mono var det var det ända rätta och hur jag kände måste vara fel och det ända jag kunde göra, hur jobbigt det var att leva med det, var att bita ihop och dölja den stora delen av mig för det var något fult som man inte borde känna som en god flickvän.
Nu känner jag är ett för stort pussel för att kunna känna att det räcker med de pusselbitar som passar ihop med en partner, det är för begränsande och jag vill inte heller ha ansvaret att fylla min partners alla pusselbitar heller.
Ser inte samma klara avgränsning emellan romantiska relationer och andra, kärlek kommer i så många olika former, jag blir också nyförälskad i vänner som jag möter tillexempel, den härliga känslan att i ett möte känna hur pusselbitarna passar ihop och se hur relationen tar form, vare det än är för typ av relation.