Xterra mot ink??

Glimris

Trådstartare
Har en ponny med två inkar bakom ena örat, precis så nackstycket får plats på tränset iallafall....Men den ena är väldigt irriterad ocg lite sårig. Har läst på nätet att många använder Xterra men jag hittar det inte någonstans att köpa?? Fick förslag om N-vet.se men hittar inget på den sidan. Något annat förslag mot inkar? Hade hoppats de skulle försvinna, men det är snart två år sen han fick den första, den andra sitter precis bredvid och har varit där ett halvår. Den ena ser ut som den har lossnat lite i kanterna, snörpa med tråd?? Han vill helst inte att jag rör dem, ömmar väl. Smittar det på hans kompisar? Har inte sett nån annan ha det.

Sv: Xterra mot ink??

Jag köpte Xxterra av min veterinär. Min häst hade en ink som behandlades för 6 år sedan, finns inte minsta spår kvar efter inken och den har aldrig återkommit. Så jag har bara positiva erfarenheter av salvan.

Jag köpte av distriktsveterinärerna i Rimbo. De sålde en liten miniburk. Fungerar fantastiskt bra, min hästs ink försvann på två behandlingar och nu, efter fyra år, så syns endast ett litet ärr:)

Jag fick bort en ink under magen på min häst för några år sedan med hjälp av Skillingarydsalva. Jag kletade på en ordentlig klick varje dag eftersom flugorna var på den så och efter några veckor så var den helt borta och allt var läkt.

Min häst hade en gigantisk ink under magen som tillslut kom
För nära sadelgjorden. Vet skrev ut xterra o efter 4 behandlingar
Var den borta. Men det var läskigt eftersom den var så stor. Blev
En stor varig krater efter varje behandling. Då den läkte ihop
Såg man tydligt att allt inte var borta. Så bara börja smörja igen. .
Ska du ta bort så gör det innan sommaren o alla flugor..
Min blev alltid större under sommaren då flugorna irriterande.

Jag behandlade en ink under ögat på min Nova för ett antal år sedan (2007 tror jag). Den har inte kommit tillbaka. Länken nedan är bilder från den behandlingen. Hon har idag ett hårlöst ärr kvar under ögat. Jag tror dock att ärret blev värre iom att huden är tunnare och känsligare där än på andra ställen.
Album med bilder från behandlingen av Novans ink

En kund till oss beställde örter mot ink på sin häst och efter två behandlingar var den borta. Hon var helt överrasskad av resultatet då hon testat att operar bort den plus köpt andra medicinska medel för att få bort dem men inget av det hade lyckats.

För oss funkade det bra, dock blev såren hemska och tog tid men när de väl läkte syntes inget alls. Vi körde en omg

Hur lång tid har ni erfarenhet av att såren tar på sig att läka?
Tänkte mest på att det redan är mitten på april, och snart är flugsäsongen igång. Bör man kanske vänta till hösten istället?
Min häst har inkar på skapet samt på båda sidor av halsen. Han verkar dock inte lida av dem, så det är inte bråttom att bli av dem direkt, men jag märker att de har blivit fler (liksom småinkar runt de större som fanns från början).

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 084
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Häromdagen parkerade jag utanför min vanliga affär. Stod en större bil/buss i ena luckan bredvid. Lucka på andra sidan var tomt...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 394
Senast: Milosari
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 940
Senast: skuggi
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 414
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka