Alla avstånd finns i hinderbilagan till TR :-)OK, nu har jag kollat Youtube med portugiser och Johanna Nygren, kollat in en väldigt bra "bygga WE-banor" pdf från en Ulrika Pernler(?) .
Och provat lite med Lassehästen..
-- Men, @Snel_Hest , hur långt ska det vara mellan pinnarna i de där volterna man ska göra?
Och slalomen?
Det blev lite svårt i galopp med det avståndet jag hade och portugiserna gjorde det ju superenkelt...
I två tunnor och tre tunnor är det tre meter mellan tunnorna. Men de ska inte vara i mitten av volterna. I lägre klasser lägger du alltså 10 m-volter med tunnan i kanten av volten. I TR står det hur hindren ska genomföras på olika nivåer. Mellan pinnarna i enkelslalom och parallellslalom är det 6 m. Jag ökar gärna det någon meter eller två i början.
Att göra hindren i galopp kräver rätt mycket samling. På en stor häst är dubbelslalomen ungefär "arbetspiruett-byte-arbetspiruett" osv Även fållan är ett hinder som kräver mycket samling när det ska göras i galopp. Jag brukar introducera galopp i hinder på enkelslalom med bibehållen galopp.