Wintec cair?

J

janta

Bra, dåligt, prisvärd, hållbarhet osv? Fungerar den bra när musklerna förändras? Ni som har den, är ni nöjda? På vad för hästar har ni dem? Fungerar koppjärnen tillfredställande?

Jag har en wintec 500 dressage Cair som jag försöker få sålt nu. Den fungerade bra tills min kbl-travare musklade om sig. Jag hade ändå x-vid på koppjärn. Nackdelen med wintec cair är att även en sadel man provat ut på en ngt grövre häst ändå blir för smal i tunneln. I övrigt så tycker jag bra om sadeln. Skön att rida i, lätt att rengöra coh inte alltför tung att bära på. :bump:

Jag TROR det är en sådan ägaren har köpt till Kreles. Den ligger inte bra på honom dock, den lutar framåt och trycker på ryggen. iom detta sitter jag urkasst i den och gillar den inte alls...
Dessutom är den inte ett dugg lätt, den väger mycket mer än den vanliga lädersadeln vi har på honom.
Sadeln är dessutom väldigt mycket stoppad under med stora bossor osv, jag tycker inte jag känner hästen igenom allt

Det kan knappast vara en Wintec i så fall för de är verkligen lätta.

Wintec Cair har en blå grej baktill på bakvalvet som det står Cair på, så du kan ju kolla om det verkligen är en sådan. Även Wintec utan cair ser man tydligt att det är en Wintec.

Jag har haft en sådan av dressyrmodell och passade min häst som handsken och hon jobbade finfint med den,

för min del tycket jag att den var underbar, skönaste jag ridit i!

Jo, det är en Wintec. Helt säker. Den väger som sagt jättemycket, och det gör även den andra Wintecen. De har en tredje Wintec, i blått tyg, den är jättelätt, väger snudd på ingenting.
Ska kolla efter blå märkning.

Kollade lite på nätet, det är en Wintec cair. Det är denna:
01-0130a.gif

Jag tror dig.

En del säger att en Wintec passar på alla hästar men det är inte sant. Passade inte på min skrutta hemma. Synd för det är en väldigt fin sadel.

Vi köpte en sådan till en utav lektionshästarna. Men just nu så "hänger" den bara. För vi har bara fyra hästar i dagsläget.

Men jag förstod inte varför de skulle köpa den, för den låg inte ens bra på hästen vi köpte (och hästen fick vi dessutom lämna tillbaka några veckor senare..) och den var inte bekväm och rida i heller.. :crazy:

Sen köper de en dressyrsadel, till ridskola. Visserligen rider jag ju dressyr själv, men tyckte ändå det var dåligt
eftersom att det faktiskt är en Ridskola. Bara för att de som köpte sadeln är dressyrryttare, dålig stil.. :mad:

Jag har en Wintec Cair allround till 3 st. helt olika byggda varmblodstravare. Den passar bra på allihop.

Nu rider jag inte så jättemycket även om det ökar på, så hur hållbar den är har inte konstaterats ännu. Men jag har haft den i två år och ännu syns inte något slitage på den.

Jag har inte behövt byta koppjärn i den, så det vet jag ingenting om. Själv tycker jag att sadeln är jätteskön...

/// ghost

Det verkar vara väldigt delade meningar om den här sadeln. Jag hade en wintec till min förra häst, dock inte cair, och den satt super på honom och var jätteskön. Men nu behöver jag en ny till mitt pingliga varmblod. Något annat märke som inte är såååå vettlöst dyrt men ändå bra (dålig kombination det där billigt och bra). Skulle vilja köpa en bomlös men å andra sidan vill jag ju hoppa åxå och då känns det onödigt att köpa en bomlös. Tips?

Det är väll inte konstigt artt köpa en dressyrsadel till en ridskola?
Vet flera som har dressyrsadlar till alla hästar och till hopplektionerna har dom ett antal allround/hopp som hästarna får ha då.

Själv rider jag i princip alltid i dressyrsadeln (trots att jag har en allroundsadel mot hopp) tycker man får bäst kontakt i en dressyrsadel.

Jag har ingen cair. Min är en isabell och den trivs jag bra i.
Hyffsat enkelt att bsyta koppjärn (kostar 300kr).
Jag har haft den på lite olika hästar och den passar hyffsat bra på många. Dock inte på jättebreda hästar(sätter man i ex.vidjärnet så blir det lätt glapp i bak.

Jag har näst vidaste järnet i och vidare än så känns sadeln inte anpassad för.

Nej, men då ska det vara under förutsättning att man köper in bara dressyr och hoppsadlar i mitt tycke. Ridskolan har nu två dressyrsadlar och resten allroundsadlar. En sadel till varje häst då. Vi har ju inga specifika hopp eller dressyrgrupper, inte än i alla fall. Och det var liksom förra hösten som vi hade den dära hästen, i en månad typ..

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej på er! Jag undrar om ni kunde hjälpa mig angående vilket mobilabonnemang som är mest prisvärd och fungerar bra? I dagsläget har...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 041
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 096
Senast: super
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag skulle behöva köpa en ny sadelgjord men det tar emot, fasiken vad dyra de är 😝 Vi har just nu en Eric le Tixerant (dressyr) gjord...
Svar
4
· Visningar
878
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V