Westminster dog show

Sv: Westminster dog show

RN25061101.jpg

Staffen som blev BIR. Rent spontant känns den stor och på tok för fet. Ingenting alls som tilltalar mig. Ser mer ut som en labrador än en staffe. Staffens fantastiska muskelmassa är ju dold bland allt fett. :crazy:

kl

"Min" ras (Ceskyterrier) ser fin ut :) Men det är en väldigt liten ras så den är inte sönderavlad på samma sätt som många andra raser.

RN21108602.jpg

Jag tycker att Golden och Hoffar börjar bli allt mer lika varandra när jag ser bilder som de här

SR40429701.jpg

hovawart2.jpg

(och jag gillar inte alls halslinjen på den golden som blev BIR. Positivt är dock att den inte ser ut att vara på tok för fet)

Himlar vad skönt att det inta avlas på könsprägel, så jaktlabbarna slipper de problem som följer med det.

Ja och alla problem som de får av att man inte gör det då? Du menar att den lilla aspekten att hon och handjur ser olika ut i naturen inte är viktig?

Vilka problem menar du uppstår när man inte avlar på könsprägel?

För att skillnader finns i naturen, betyder det att vi måste avla för att aktivt förstärka dem?

kl

Varför har man stryphalsband på utställningar? Förstår att det ska vara ett tunt halsband för att inte förstöra helhetsintrycket, men det ser ju vidrigt ut hur de drar upp huvudena liksom.

Ja och alla problem som de får av att man inte gör det då? Du menar att den lilla aspekten att hon och handjur ser olika ut i naturen inte är viktig?

Långt ifrån alla djur har någon större könsprägel och bland vilda hunddjur är den mindre än hos dom flesta andra djur :) Många gånger så pass lite skillnad att den inte ens syns ;)

Det kan hända att könsprägeln kanske har viss betydelse i naturen (mer testosteron = starkare hanar som får fler honor exempelvis) men frågan om den gör någon nytta bland tamhundar? vi vill ju inte att hanarna ska slåss om tikarna då det är vi som väljer vilka som ska användas i avel. Jag tycker funktion är viktigare än könsprägel och tyvärr går de ju inte alltid hand i hand.

Storpudel - väldigt dålig bild så det är svårt att säga särskilt mycket. Jag tycker inte att det ljusa pigmentet är särskilt snyggt, huvudet ser inte heller särskilt snyggt ut. I övrigt är det väl pälsen som man kan reagera på, jag tror det är ganska mycket hårspray med för att få pälsen på huvudet att stå upp vilket inte är tillåtet i Sverige.
Vad man tycker om hur frisyren har ändrats över tiden kan diskuteras men jag tycker inte att den här hunden ser ohälsosam eller ej rastypisk ut. Storpudlar har i regel en ganska sund fysik trots att rasen använda främst till utställning - kul tycker jag!

Kolla på ring-filmen så kan jag gissa på att du också blir ganska skakad. Nr. 40 och nr. 16 har inget hull och inga muskler. Man kan ju gissa på att det är för att de mestadels får sitta i bur och inte göra desto mer :crazy: Nr. 37 var också ganska skrämmande då den var väldigt övervinklad :(

Himlar vad skönt att det inta avlas på könsprägel, så jaktlabbarna slipper de problem som följer med det.

Könsprägel är inte samma som hanar som slåss.
Utan för mig är det viktigt att en tik ser ut som en tik och en hane som en hane. Jag ska snabbt kunna titta på hunden och avgöra könet. De ska inte vara en slätstruken massa som man måste titta under magen för att avgöra vilket kön det är på hunden.

Fattar inte vad det skulle vara för problem att kunna se om det är en hane eller tik på en jaktlabbe?

Varför är det så viktigt? På vilket sätt påverkar det hundens hälsa och användbarhet?

Varför är det så viktigt? På vilket sätt påverkar det hundens hälsa och användbarhet?

Om vi vänder på frågan. Varför är det helt oviktigt att en tik ser ut som en tik och inte en hane. Varför är det helt oviktigt att ens öht följa en rasstandar.

Om det bara är hälsa och användbarhet som räknas så går det utmärkt att korsa två friska individer av olika raser för att ta vara på deras egenheter.

Varför då ens följa en rasstandar om det är helt oviktigt hur hunden ser ut.

Men kan du säga någon ras som är så grovt könspräglad så man med en snabb blick kan avgöra om det är en tik eller en hane?
Om vi bortser från juver & könsorgan. & visst, man kan väl gissa på en del raser via storleken, men jag antar att du inte menar det utan utseenden.
Jag kan inte komma på en ras där tikarna ser ut som tikar & hanarna som hanar & där det är... viktigt...?

Men kan du säga någon ras som är så grovt könspräglad så man med en snabb blick kan avgöra om det är en tik eller en hane?
Om vi bortser från juver & könsorgan. & visst, man kan väl gissa på en del raser via storleken, men jag antar att du inte menar det utan utseenden.
Jag kan inte komma på en ras där tikarna ser ut som tikar & hanarna som hanar & där det är... viktigt...?

De flesta raser går med en snabb blick säga om det är en hane eller tik.
Och jag kan inte komma på raser där det inte är viktigt att tikar se ut som tikar och hanar som hanar.

Om du kollar på ex en rottis så ska du vid första blicken kunna avgöra om det är en hane eller tik. Samma med många andra raser.
Det finns givetvis maskulina tikar och feminina hanar, men inte så många så det blir en utslätat massa inom de olika raserna

De flesta raser går med en snabb blick säga om det är en hane eller tik.
Och jag kan inte komma på raser där det inte är viktigt att tikar se ut som tikar och hanar som hanar.

Om du kollar på ex en rottis så ska du vid första blicken kunna avgöra om det är en hane eller tik. Samma med många andra raser.
Det finns givetvis maskulina tikar och feminina hanar, men inte så många så det blir en utslätat massa inom de olika raserna

Jag kan inte inse nyttan med könsprägel. Jag skulle aldrig avla på könsprägel för att någon ska kunna se skillnaden. Hundens användbarhet är vad som är viktig. Könsprägel är inte viktigt för en labradors användningsområde, inte heller är det användbart för en rottis. Faktum är att könsbunden aggression är vanlig hos rottisar, ett mycket allvarligare problem än avsaknad av könsprägel. Ännu ett exempel på vad konkurrensbedömning på utställning ställer till med.

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar