Westminster dog show

Sv: Westminster dog show

Flattarna ser faktiskt inte hemska ut alls.. Väl tilltagna på höjden som det ser ut men det är absolut ingen nyhet inom rasen.
BIR tik
SR59852101.jpg

BIM hane
SR39201103.jpg

Precis, det gör inte min heller. Jag är väldigt glad att jag inte har en utställningsras...

Med tanke på hur illa det är för vissa raser så känns det helt ok att se hur långhårs- och korthårscollien såg ut. Korthåret var jag visserligen tvungen att googla, för hon såg helskum ut men det visade sig att bilden är tagen när hunden står rätt konstigt. När hon inte får huvudet uppdraget rakt upp så ser ryggen normal ut. Det trista är svansen mellan benen...

Den Parti-Colored amrisen ser ut precis som min. Snygg som attans alltså. ;)
SR71774804.jpg

De har några namn i stamtavlan gemensamt så de är lite släkt.

Men ja, rasstandarden är ju annorlunda på många raser och jag har hört diskussionerna i uppfödarkretsar på vissa raset att tack och lov är det annorlunda här. Taxen och labben vill jag bara gråta när jag ser. Hu.

Fast den amrisen ser ju ändå lite annorlunda ut än den som blev BIS på Westminster för 60 år sedan:

1954.jpg

Kl
Alltså, labradoren... hur kan man ens ttycka att det är något att visa på utställning? Hur bedömer man?

Överlag tycker jag att vissa ser hemska ut och vissa över förväntan.

Kl
Alltså, labradoren... hur kan man ens ttycka att det är något att visa på utställning? Hur bedömer man?

Överlag tycker jag att vissa ser hemska ut och vissa över förväntan.

Hur länge fettet rör sig när hunden stannat?

Skämt å sido. En sån arbetande hund, tragiskt hur feta som premieras på utställning.
På en labbesida på fb skälls man ut om man säger så - och det sägs även att hundägare ska uppsöka sin uppfödare och inte veterinär för att veta om labradoren ser ut som den ska (dvs om den är tillräckligt fet :banghead:)

Champion år 1929
bramshaw-bob.png

Champion född 1964 samt BIR 2014
lightbrigade.jpg

Vår labbe påminner mer om dessa två (svartvita bilderna) än dagens utställningslabbar trots att han har mest utställningsblod i sina linjer. Så det går att hålla såna linjer slimmade.

Senast ändrad:

Jag tycker att de jaktlabradorer jag har sett har gått lite väl åt andra hållet. Väldigt tunna, inte fettmässigt men könsprägel framförallt är jättesvårt att se. Har haft flera vänner med jaktvarianten och jag tycker de är alldeles för tunna i stommen. De ska ju ändå kännas stabila och kraftfulla, inte wannabe vinthund. Skulle också köpa en dataskärm hos en familj som hade tre stycken, kunde inte se skillnaden på hane och tik, inte ens ägaren såg riktigt skillnad på dem...

Javisst har det hänt en del med rasen på 60 år, men inte någon grotesk förändring som t.ex. schäfer eller tax.

Jag jobbade på taxkennel som tonåring i slutet på 70-talet och har haft taxar när jag växte upp och bilden på taxen blir jag bara ledsen av. Den ser ut som om den har några extra ryggkotor, som om den är utdragen i photorhop. Stackaren kommer aldrig att klara av att gå i trappor. Diskbråck är allt jag tänker.

Så jag tycker amrisen är fin och inga jätteförändringar.

Jag tycker att de jaktlabradorer jag har sett har gått lite väl åt andra hållet. Väldigt tunna, inte fettmässigt men könsprägel framförallt är jättesvårt att se. Har haft flera vänner med jaktvarianten och jag tycker de är alldeles för tunna i stommen. De ska ju ändå kännas stabila och kraftfulla, inte wannabe vinthund. Skulle också köpa en dataskärm hos en familj som hade tre stycken, kunde inte se skillnaden på hane och tik, inte ens ägaren såg riktigt skillnad på dem...

Himlar vad skönt att det inta avlas på könsprägel, så jaktlabbarna slipper de problem som följer med det.

PR11970702.jpg

Storpudel - väldigt dålig bild så det är svårt att säga särskilt mycket. Jag tycker inte att det ljusa pigmentet är särskilt snyggt, huvudet ser inte heller särskilt snyggt ut. I övrigt är det väl pälsen som man kan reagera på, jag tror det är ganska mycket hårspray med för att få pälsen på huvudet att stå upp vilket inte är tillåtet i Sverige.
Vad man tycker om hur frisyren har ändrats över tiden kan diskuteras men jag tycker inte att den här hunden ser ohälsosam eller ej rastypisk ut. Storpudlar har i regel en ganska sund fysik trots att rasen använda främst till utställning - kul tycker jag!

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar