Westminster dog show

Sv: Westminster dog show

Jag håller med men tyvärr är det ju så att de flesta rasklubbar har mycket högre krav på utseende än vad de har på hälsa och mentalitet :(. Hur många av icke bruksraser eller bc har som krav att hunden skall ha gjort NÅGOT som visar hurdan mentalitet den har? Möjligen några som har som rekommendation att hunden skall ha känd mental status på MH (men inte ens att den skall ha klarat hela MHt :banghead:) alternativt BPH.
Men utställningsmeriter, det skall de ha minsann! Och det vet ju alla att om hunden går bra på utställning så har den garanterat bra mentalitet och är sund... (Ja, jag var ironisk!)

Det görs bla en tillgänglighetskontroll vid VP. BC visar alltså upp tränigsbarhet, djurhantering, arbetsstil och tillgänglighet vid sitt arbetsprov. Det är krav på att ha genomfört (godkänt!) VP för att få regga valpar efter hunden.

Men alltså om de inte kan para sig så sorterar de liksom ut sig själva. Ingen parning = inga valpar = just den hundens gener kommer inte föras vidare. Att de har för mycket hormoner är så himla mycket vanligare (typ vanligaste orsaken till att hanhundar kastreras) och där finns det inget som hindrar att deras gener inte förs vidare. Om inte uppfödaren är vettig och hanhundsägaren är ärlig då, och väljer bort hanhundar där hormonerna formligan sprutar ut ur öronen.

Ja men då är det relevant att fråga sig varför vi ska ha frivalpande djur som kan para själva. Om naturligt vore inte önskvärt. Eftersom det finns betydligt större risker för både sjukdom och död om en tik frivalpar eller parar själv.

Ja, det kan man fråga sig och om man inte förstår varför ska man nog inte hålla på med avel.

Faktiskt är det tvärtom. De flesta däggdjur och fåglar har könsprägel. Växter och insekter varierar men det är ju inte relevant för våra hundar.

"Just like in birds, the brains of many mammals, including humans, are significantly different for males and females of the species.[57] Both genes and hormones affect the formation of many animal brains before "birth" (or hatching), and also behaviour of adult individuals. Hormones significantly affect human brain formation, and also brain development at puberty. A 2004 review in Nature Reviews Neuroscience observed that "because it is easier to manipulate hormone levels than the expression of sex chromosome genes, the effects of hormones have been studied much more extensively, and are much better understood, than the direct actions in the brain of sex chromosome genes." It concluded that while "the differentiating effects of gonadal secretions seem to be dominant," the existing body of research "support the idea that sex differences in neural expression of X and Y genes significantly contribute to sex differences in brain functions and disease."[58]"

http://en.wikipedia.org/wiki/Sexual_dimorphism

Finns en hel del litteratur länkat i botten.

Faktiskt tvärtom än vad? Jag har inte påstått att det är vanligare att inte ha könsdimorfism än att ha det. Jag skrev att många arter inte har det.

Jag är biolog jag har läst rätt mycket om sexuell selektion, könsdimorfism osv. I know the basics. Du har fortfarande inte presenterat några bevis för att könsdimorfism skulle vara viktigt hos tamhundar. Vilken funktion fyller könsdimorfism hos tamhundar? Vad är det hypotetiska problemet med frånvaro eller bara liten könsdimorfism så länge hundarna är friska och funktionella? Måste brist på yttre könsdimorfism betyda att det även saknas könsdimorfism i tex. hjärnan? Könsdimorfismen minskar i regel ju mindre rasen är och hos de minsta hundraserna kan man inte uppmäta någon könsdimorfism alls, är det ett problem?

Det är inte fria djur ute i vildmarken det handlar om utan om tamdjur.

Jag säger inte att det absolut är problemfritt med minskad könsdimorfism, jag bara säger att det inte absolut måste vara problematiskt. Jag har ganska svårt att se problem med att man avlar på friska och funktionella hundar, mer eller utan könsdimorfism.

Det finns en hel del nyttigt att läsa i boken Stressade hundar av Nagel&Reinhardt i frågan (och andra frågor).

*kl*

Sedan är väl också frågan vad man räknar som tydlig könsprägel och inte. För vissa måste kontrasten mellan tikar och hanar vara hysteriskt stor för att de ska se skillnader och vissa kan tex aldrig förstå att långhåriga salukis ibland är hanhundar eftersom de har "lång gullig päls på öronen" ;)

Här tex är en bild med två hanhundar och två tikar. Nu känner jag visserligen hundarna i fråga, men jag tycker ändå att det inte är allt för svårt att se vilka som är hanar och vilka som är tikar. Hade jag däremot pratat med valfri människa på stan så hade i princip alla accepterat rakt av om jag sa att alla var hanhundar eller att alla var tikar.
23114_1380961421.jpg

*kl*

Sedan är väl också frågan vad man räknar som tydlig könsprägel och inte. För vissa måste kontrasten mellan tikar och hanar vara hysteriskt stor för att de ska se skillnader och vissa kan tex aldrig förstå att långhåriga salukis ibland är hanhundar eftersom de har "lång gullig päls på öronen" ;)

Här tex är en bild med två hanhundar och två tikar. Nu känner jag visserligen hundarna i fråga, men jag tycker ändå att det inte är allt för svårt att se vilka som är hanar och vilka som är tikar. Hade jag däremot pratat med valfri människa på stan så hade i princip alla accepterat rakt av om jag sa att alla var hanhundar eller att alla var tikar.
23114_1380961421.jpg

Hane är nr 2 och nr 4 va ;)

Nr 2 och 4 från vänster är hanar ?
Baserat på större storlek och kraftigare snok.

Stämmer bra!

1an är min Aysu, 2an är pappa Gens, 3an är mamma Fein och 4an är bror Ahron. Sedan är Aysu större än vad hon ser ut att vara på den här bilden, hon tyckte nämligen det var lite obehagligt att stå så nära de andra och sjönk ihop en hel del. Men ja, Ahron är stor(!), Gens är också hyfsat stor och Aysu är otroligt liten i kroppsbyggnaden.

Men, när man pratar om hur kraftigt nosparti de har, här är min tant Zala, feminin men med rejäla käkar:
29299_1342041254.jpg

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar