Kjell-Olof Feldt är död

MJLee

Trådstartare
Han förtjänar en egen tråd. Han var verkligen en av de mest färgstarka och effektiva politiker (finansministrar) Sverige har upplevt. Han var ju en av Strängs pojkar och gick verkligen i hans fotspår. Lotsade med bestämd hand Sverige igenom några av mest turbulenta tider. Var inte rädd för att slakta heliga kor och se till att kriserna minimerades. Önskar att det kom fram någon som kan mäta sig med honom. Kunnig, pragmatiker som förklarade vad Sverige måste göra även om det gick stick i stäv med de mer ideologiska delarna av partiet. Det var samtidigt ganska talande att näringslivet föredrog Feldt framför borgliga finansministrar.

För alltid ihågkommen genom sin dikt:

Löntagarfonder är ett förbannat skit
Men nu har vi baxat dem ända hit

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/kjell-olof-feldt-dod/

Allt var inte bättre förr, men usch vad jag saknar politikerna ur den generationen. Tjänstemän med respekt för vetenskap och kompetens, snarare än influencers som inte ens bemödar sig om att dela korrekta påståenden på sina sociala medier.
Jag delar nog din känsla.

Men, tjänstemän? Politiker är per definition inte tjänstemän (i sin politikerroll, dock är ju många tjänstemän fritidspolitiker).

Nej jag menade mer som i metaforen "grå tjänstemän", tydligt fokuserade på sin arbetsinsats och väl underbyggd sakpolitik men som varken ville eller kanske hade så bra förutsättningar att vara fotomodeller på kändismingel. Och som egentligen inte heller strävat efter makt utan mer hamnat i den positionen (som Erlander). Säkert finns det sådana nu också men känns mer ovanliga tyvärr.

Jag delar nog din känsla.

Men, tjänstemän? Politiker är per definition inte tjänstemän (i sin politikerroll, dock är ju många tjänstemän fritidspolitiker).

De var tjänstemän eftersom de arbetat inom området innan de gick över till politiken, som Feldt. Så de hade kunskap om vilken politik som måste föras. Särskilt viktigt just vad gäller finansministern. Även Anders Borg hade en solid kunskap och erfarenhet av finans innan han blev minister.

Nej jag menade mer som i metaforen "grå tjänstemän", tydligt fokuserade på sin arbetsinsats och väl underbyggd sakpolitik men som varken ville eller kanske hade så bra förutsättningar att vara fotomodeller på kändismingel. Och som egentligen inte heller strävat efter makt utan mer hamnat i den positionen (som Erlander). Säkert finns det sådana nu också men känns mer ovanliga tyvärr.
Jsg förstår vad du menar. Jag är uppvuxen i ett politikerhem av den typen. Och troligen därför skulle jag inte säga tjänsteman. En tjänsteman har reglerade arbetstider och allt möjligt, som förtroendevalda inte har på samma vis.

Men jag fattar vad du menar med det "grå". Att se fräsig ut på sociala medier och få jättemånga följare är inte en garanti för att sköta sitt förtroende ansvarsfullt.

I den nuvarande regeringen tycks ju makt vara den enda drivkraften överhuvudtaget.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Positiva tråden del 2
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka