Westernsadel till nordsvensk

Hrannar

Trådstartare
Hej

Letar westernsadel till min nordis, MÅNGA sadlar finns det men ingen som passar.

Har letat runt lite och fått många indikationer på att en simco drafthorse skulle kunna passa.
Så nu så letar jag efter en sådan med ljus o lykta

Är det någon här som har erfarenhet av dessa sadlar och om det kanske skulle kunna va nåt??:confused:
:bump::bump:

Sv: Westernsadel till nordsvensk

Det beror ju på hur bred din nordsvensk är och om ryggformen passar fast det brukar behövas minst 8" bom o det är inte så lätt att hitta.
Men en SImco Draft horse kan vara värd att prova helt klart. De fanns på Börjes men nu för tiden hittar jag knappt några westerngrejer på deras hemsida (?!) Vet inte om de finns i butik men de finns i årets katalog iaf.

Simco har helt ok kvalitet..

Sv: Westernsadel till nordsvensk

Vi har en sådan till vår nordsvensk. Den är 8". Rejält vid (vår donna är en riktig patrona) och gott om bogfrihet. Dock tror jag inte att den passar på en helt rak rygg utan ligger bättre på en något böjd.
Sadeln i sig är mycket bekväm och känns gedigen. Är du intresserad så kan jag knäppa några kort på häst och sadel.
Enligt Börjes var det ok att köpa sadeln på öppet köp för att kunna prova den. Fick rida lite försiktigt i den men undvika märken, hår osv och linda stigbyglarna med vetrap eller gasbinda.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
25 872
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 184
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 537
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar