Western ridning i Sverige

Sv: Western ridning i Sverige

Intressant :idea:

Skall kolla med WRAS och höra vad dom säger.
Det är ju inte lätt att veta när det står olika på hemsidan och i regelboken, som jag upplever att det gör.

Har inte kollat på deras hemsida på ett tag.

Monke :)

Ja som det ser ut skall det går bra. :idea:
Men WRAS kan vara lite petiga när det gäller hur många etablerade klubbar som finns i din närhet och hur många medlemmar du räknar med eller "har". :smirk:

Varför vill du ha en "egen" :confused:
Vill inte klubben där du bor anordna sånt som du vill?
Oftast är det ju lättare att arbeta i en etablerad klubb men att genomföra de aktiviteter man vill ha själv, men i klubbens regi.

Själv har jag inte haft några problem alls i "min" klubb när jag velat anordna aktiviteter. Problemen kommer när man behöver pengar eller tycker att andra skall göra arbetet.

Ps; du har fortfarande inte svarat på vilken regelbok du menar:angel:

Hej igen!

Har varit i kontakt med WRAS och dom säger att man inte behöver vara medlem i en westernklubb för att få tävla D-tävling.

Detta kommer att korrigeras till nästa upplaga av regelboken.

Det var inte meningen att vara petig på något sätt utan jag själv blev himla osäker :o

MVH

Linda

Superduper :bow:
Jag tar det inte som att du är petig utan att du har koll, och det gillar vi :bow:

Ja där ser man, Okej om det finss en klubb där ute som har inriktningen "ranching" på riktigt, så kan ni väl maila mig!
Det får väl bli D-tävlingar då för mig?????

Happ Trails!

dubbeljojjo skrev:
Det finns en liten lösning....
ALLA kan komma och tävla på Ranch Horse Classic på High Chaparral. En tävling som domineras av ursprunget, nämligen boskapsklasser, timed events och ranchklasser. Dessutom finns AQHA- SRHA- och SCHA klasser för de som vill samla poäng på sina hästar.

Och hela grundtanken med tävlingen är densamma som söndags-rodeos: att ALLA, oavsett ras och kön, prestigelöst skall träffas, trivas och ha det trevligt tilsammans.

JJ

Det är nog tyvärr bara i arrangörens våta drömmar som ovanstående utspelar sig. Utav 26 klasser är 14 öppna, men 12 kräver anslutning till specialförening eller en Quarterhäst. Utav lördagens sju klasser är det en som är öppen. Vill du tävla Cutting så är det inte möjligt om du inte är medlem i specialförening eller har en Quarter. Jag tycker INTE att detta är fel, däremot blir det lite galet när de försöker få det att låta som en söndags rodeo. Misstänker starkt att de öppna klasserna dessutom kräver WRAS ansultning..........
Den enda likheten med en söndagsrodeo som finns är möjligen leran, ducharna, toaletterna, maten och 2004 års underlag.

/Roper

Det var länge sedan ett inlägg i någon debatt fått mig att brista ut i ett rungade härligt skratt. :smirk:
Men du lyckades, tack för det. :bow: :bow: :bow: :bow:
En underbar start på denna underbara dag. :love:

Monke :banana:

Nu e det iofs år sen jag var med i svängen, men då bedömdes i pleasure även ryttarens klädsel som en del i helhetsomdömet.
Hade men tex låga boots o jeansen gled upp o det bildades en glipa så kunde det dra ner poängen rejält!
Jag tror det är det Jock syftar på vad gäller klädseln. :)

*till alla*

Kul med lite underhållning här inne... :rofl: :rofl:

Jag har tyvärr ingen antik regelbok, men i de senaste årens så står det såhär;
WRAS W Pleasure 560 "I denna klass skall hästens prestation, skick och exteriör bedömas, med minst 20% av bedömningen baserat på skicket och exeriören".
561 # Hästarna skall förevisas i skritt, jog och lope på förhållandevis lång tygel eller lätt kontakt utan märkbart motstånd"

AQHA 463 W Pleasure # A good pleasure horse has a free flowing stride of reasonable length in keeping with his formation".....

Western Plesure är en gångartsklass!
I Western Pleasure bedöms hästens gångarter inte ryttarens utseende eller klädsel.
Det finns så mycket sånt här som florerar som sanningar att man blir helt matt.

Med proppen i min hand kan iallafall jag läsa mig till att klass 21a är en öppen cutting!
Synd att man blandar in reiningföreningen i tävlingen, vore bättre med fler kosseklasser istället, det är väl meningen att det ska vara en RANCH HORSE tävling eller....?? Reining finns ju med överallt annars så det känns lite onödigt att ta upp åtta klasser som istället kunde vara kul klasser.
Hjo-ko's propp såg roligare ut, men hu så dyrt allt var med tanke på anläggningens standard.
Ninni.

på hjo ko har dom nu sänkt priserna...

till den som startade denna tråd:
Håller med dig...åk på en tävling å tävla pleasure (tex) du har en jättekorsning... som går som en j-vla klocka innom ämnet... men så kommer en quarter med massa silver på sadel å träns in å galopperar nästan inte utan travar imellan åt med bakbenen...å gå å vinner...

så är det på många tävlingar.... förstår nästan inte....varför skall man behöva få ner hästen till fyr-taktig galop så det ser ut som den ramlar fram...för att kunna vinna???

håller med dig på fler punkter men har inte läst alla svar så jag orkar inte skriva mer....

lycka till nu alla som har korsningar...vi skall allt visa sverige att dom oxå kan!!! :bump: :bump:

Tyvärr har jag sett en quarter gå i KORSgalopp i WP och VINNA :eek:

Tragiskt. Domaren som dömde den klassen är en mycket meriterad domare.

Efter att ha gått domarkursen och tränat på att döma måste jag bara få säja att det är mycket lätt gjort att missa nåt steg i korsgalopp. En domare kan inte se allt och är till syvende och sist bara människa med vanliga ögon. Där man har bedömning med två domare ser man hur olika bedömningen kan bli. Dom har sett/inte sett olika saker hos ekipaget.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka