Western ridning i Sverige

Sv: Western ridning i Sverige

Jag nedvärderar ingen men jag är aningen trött på folk som klagar och inte gör nåt åt det de tycker är fel..... :crazy:
Angående det med rasshower så antar jag att du bor söderöver för här uppe kring värmland så är det WRAS-tävlingar som gäller om man vill tävla någotsånär nära hemorten. :angel: Något som passar mig ypperligt.
Den närmaste rasshow (paint) vi varit på var i Skövde... :crazy:
Tro mig vår häst kostade inte multum, jag har kompisar som tävlar fjording, islänning, varmblod, araber, korsningar osv osv och jag ser inte ner på någon. Ett duktigt ekipage är ett duktigt ekipage oavsett om hästen är en gatukorsning och ryttaren köpt skjortan på myrorna eller om det är en svindyr quarter och skjortan kommer från sergeants.... :)
Jag ber så mycket om ursäkt då till Jock om det togs så, men jag kände bara att: "inte nu igen" när jag läste tråden...... :crazy: :o

/Carina :eek:

Oki.. :D Fast roping på levande kalvar kan nog bli svårt att få igenom här i sverige, djurskyddet är för strikt styrt här för att en sådan sak skulle få gå igenom..... :crazy: ;)

/Carina :eek:

I sverige är det inte tillåtet att kasta på levande boskap pga våra djurskyddslagar därför är det inte möjligt att ha riktiga ropingtävlingar.

Jag förstår inte alls vart du vill komma eller öht vad du dillar om, man är mer än välkommen att tävla om man har någon annan ras än quarter och paint. De flesta tävlingsmänniskor på detta westernforum tävlar med andra raser än de amerikanska vad jag vet...

Sedan att tävlingarna inte drar lika mycket deltagare och publik som "söndagsrodeon" i USA är väl inte så konstigt, majoriteten av sveriges ryttare ägnar sig åt något annat än westernridning förstår du, och befolkningsmängden i sverige är ju inte särskilt stor om man jämför med det STORA landet på andra sidan atlanten.

Det stämmer, i rastävlingar får endast rasen tävla!
Problemet i sverige är att runt där jag personligen bor, hålls nästan bara rastävlingar och de öppna klasserna är D-tävlingar, samt utbildnings-tävlingar. Jag söker ett hästliv, som de i Usa har, där hela familjer går till tävlingar och har roligt. Alla får tävla, du måste inte vara medlem i någon klubb, du behöver ingen licens etc. Detta gäller givetvis inte de motsvarande A-tävlingarna här, men det är ett stort evenemang, som ALLA har glädje utav. Jag söker en naturlig syn på "cowboy-livet" och inte att det ska vara för de rika, som har råd med dyra hästar, som har råd att åka Sverige runt, för att "hänga med" etc. etc.
Varför kan det inte vara lika för alla med samma kunnande och samma intresse? Varför kan det inte vara enklare och mer naturligt?

Jag upprepar det jag skrev ovan: Sedan att tävlingarna inte drar lika mycket deltagare och publik som "söndagsrodeon" i USA är väl inte så konstigt, majoriteten av sveriges ryttare ägnar sig åt något annat än westernridning förstår du, och befolkningsmängden i sverige är ju inte särskilt stor om man jämför med det STORA landet på andra sidan atlanten.

Sverige har ingen cowboykultur så om du vill hitta en naturlig syn på "cowboy-livet" så får du nog flytta, inte sitta här och gnälla.

Det är det som både är lite lustigt och jätte tråkigt.
Vart man än kommer, vem man än pratar med (som inte rider western) reagerar förvånad och har ingen aning om det. Jag vet otroligt många som skulle komma och titta, både ryttare och inte hästintresserad. Vari ligger då felet?
Det är först nu som western fått ett namn, när det anordnas en stor tävling i High Chapparall, varför? PR!!!!!!!!!!
När vi rider omkring på våra hästar hemma, kommer folk fram och ställer 1000 frågor om VAR man kan kolla/ träna western. Varför måste man vara engagerad, för att bli informerad? Det ligger ju i VÅRAT intresse att dra folk, varför gör vi inte det?
En "vanlig" familj, med barn och utan hästintresse, läser inte westerntidningar etc, men de hade gärna kommit och tittat. Hur ska de finna något de inte ens vet existerar i Sverige? Ligger inte det i westernryttarnas intresse att göra det till en familjegrej, istället för att göra det till en prisfråga?

"visst finns det öppna tävlingar så det räcker, om man drar en radie på 300 mil, korrekt! "
hehe.. Ja men nu är det väll så att det som finns utspritt i hela landet är just tävlingar för alla raser. Dom flästa tävlingar som riktar sig till enskilda raser är väldigt begränsade och offtast på samma anläggning........ Det som är svårt i dag är om du vill tävla med din paint eller qh i dom ras klasserna utan att behöva köra långt till dom stora tävlingarna som kostar mycke pengar. Därimot om du har en annan häst vilken ras som hällst och bara vill tävla finns det ett stort nätverk av klubbar i hela sverige som arrangerar tävlingar i HELA sverige.

Sen som något annan här skrev... i USA finns rasklasserna också precis som här i sverige. (Det är ju därifrån vi fått dom.....)

Yttligare något jag reagerar på är att jag tex sysslar med western ridning för show samt hemma bruk och inte rodeo. Om du aldrig varit ute på någon större tävling med trail, plesure, reining, wh, wr osv osv kanske du bör besöka en och då ser du snabt att det inte riktigt är "ranch och rodeo" hästar som tävlar utan fram avlade hästar för ämnet. Nu säger jag inte att de inte finns ranch hästar på våra tävlingar för det finns det. Men dom främsta klasserna i sverige är inte kosse klasser.... i publik frieri JA men inte om man tittar på antal ryttare / gren.

Okej du är inte ute för att provocera... Vad är du ute efter?! Få en inblick i hur det fungerar här?!

Och roping på levande kalvar kommer nog aldrig förekomma på tävlingsbanorna här i sverige... hur mycke du än pratar med wras eller startar egen klubb..

Jag har varit på många rodeos i countyn inte större än kanske 50 000 invånare, som drar mer folk än sm i sverige, det va vad jag menade, är det ingen liten klocka som ringer i western sverige när det är så???? hela min debatt går ut på att förbättra!
Om man i sammanarbete med myndigheterna visade hur en "break-away" honda funkar med mig som kalv i andra ändan, är jag säker på att western sverige kan få dispens för sådana tävlingar! Det finns en mängd vägar att gå för att närma oss tävlingsformen i dess "rätta" utforming?

om du vill mäta raser, mät raserna, efter utseende etc!
Om du vill tävla i grenar, så är det väl grenen som är tävlings momentet, inte rasen, nej jag försöker nå förståelse, hur kul e det med,och hur mycket utvecklas något med få deltagare, Jag älskar tävlingar för att jag tycker det är socialt, och träffa liksinnade, dvs häst folk, oavsett tävlingsgren eller ras!
Varför tror du att så många i Sverige pratar om tyska tävlingar?
Vi kan ha samma storlek här, om vi bara samsades, tror jag!

Och till er som "bara" läser, uttala er inte om USA och western, förräns ni varit där, och då pratar jag inte Dude ranch i två veckor.
Sanningen är sällan vad man läser!

Nu bir det garanterat ramaskri, men det är land annat pga detta som jag slutade med western. Kunskapsnivån är låg helt totalt räknat och ras/stamtavla betyder ofta mkt, det ihop med hur "känd" man är på sin klubb...
Okej - hoppa på mig men jag tyckte inte att det var kul, jag förväntade mig högre standard. Vet att en MULÅSNA slog en hel hög fullstammade tävlingshästar i USA på stor tävling, det skulle ALDRIG inträffa här...

Jag tycker det var underbart sagt, för det stämmer fullt ut!
Jag oc min sambo har skojat iband om att vi ska träna en åsna och ställa upp, problemet är ju bar att den kan vara 3000 ggr bättre än alla hästar, men ändå placeras sist. Det är Sverige som är snobbigt, oavsett vad du sysslar med måste du ha det dyraste, inte allti det bästa!
Hade ett hbl, jag hoppade med för ca 10 år sen. Vi hoppade bana 165 men hade inte råd att tävla! Vad säger det om vårat "fina" och rättvisa system???????????

Het och het, jag vet inte det :crazy:
För det första undrar jag vad det är du pratar om, du har säkert funderat länge men du släpper in oss och vill ha våra åsikter mitt i en tankelapsus som försegår i ditt huvud. :confused:
Kan du börja med att tala om vad det är som är så besvärligt för just dig. (man är ju snäll av naturen och vill ju hjälpa till om man kan ;)

-Vilken kul grej på ranchen pratar vi om?
-Vilken regelbok pratar vi om?
-Vilka klubbar pratar vi om?
-Vad är det "vi Svenskar gjort med detta "FRIA"?
-Vem har åsikter om din skjorta?
-Var kan du inte tävla din häst i Sverige som du kan tävla i ex. USA?

När jag har förstått detta kan vi ju börja diskutera. :idea:
Jag ser fram emot ditt svar

Monke :)

Gud va bitter du låter :smirk:
Jag har också en stjärnhäst i mitt stall, och jag kan inte tävla och träna som jag vill pga ekonomin.
Men min häst och vår utveckling tillsammans ger mig otroligt mycket.
Är inte folk nöjda med det ?? Måste det tävlas och vissas upp sig hela tiden. Självklart skulle jag också tävlat mera om det fanns en chans vid bättre ekonomi. För som andra skrev här är det dökul med alla trevliga människor och hästar man träffar.
Och helt ärligt så spelar inte placeringarna såå stor roll. En perfekt ritt i mina ögon är när min häst och jag är samspelta och gör ett bra jobb. Det är lyckan för mig :D Det kan aldrig kompenseras med en förstaprisrosett en dag det inte känns särskilt bra men vi råkade vara det bästa ekipaget där.
Ni får gärna komma och mäta er Åsna en dag mot min häst här i paddocken. Tror ni själv på vad ni skriver eller ???

Inte för att min tjocka ponny var en mulåsna men nog slog vi alla toppstammade Quarters på Flyinge för ett antal år sedan. Så det går visst. Vi tar ju hit domare från USA, kan de döma så där så kan det väl döma så här?

Jag tycker att western är lite vad man gör det till. Jag har aldrig haft jättemycket pengar, syr egna tävlingskläder och lånar ihop utrustning då något saknas.. Det går utmärkt att tävla mot de med 500.000:- hästar om man bara har gjort sin träning hemma. ;)

Vill man vara med i gemenskapen så går det utmärkt att ta första steget. Jag har aldrig stött på folk som sett ned på mig oavsett ras jag tävlat.

Jag vet inte hur det var för dig men jag trivs i western sverige.

Vad kostar det att tävla i hoppning "over there" då? Det låter som att allt är fel här o så rätt där?!

Det är dyrt o tävla men det är väl knappast hästsporten ensam om?

Öhh, har jag någonsin påpekat att jag har hopptävlat i USA?

Sweet skrev:
I sverige är det inte tillåtet att kasta på levande boskap pga våra djurskyddslagar därför är det inte möjligt att ha riktiga ropingtävlingar.

Jag har för mig att Samerna kastar lasso på renarna. Ska vi polisanmäla dom? Du påstår att det inte är lagligt.

mvh Lex

I tävlingssammanhang.

Det finns de som kastar lasso på kalvar/kor också men på tävling är det inte tillåtet.

Senast ändrad av en moderator:

pilla_w skrev:
Jag har arbetat många år inom travet och jag kan inte hitta en regel som säger att du måste ha ett vbl för att få kvala!!!
Galoppen kan jag mindre om, men kan din quarter hålla kvalet, kan du tävla vidare inom det oxå...

För att få tävla i trav ska hästen vara registrerad i STC. :cool:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka