Western ridning i Sverige

Sv: Western ridning i Sverige

Vilken kul grej på ranchen pratar vi om?

Jag pratar om enkla opretantiösa tävlingar hemma på gården, men det går inte för alla tävlingar "skall" gå igenom en massa råd annars får dom som deltar bannor och straff!

-Vilken regelbok pratar vi om?
Finns det mer än en ?

-Vilka klubbar pratar vi om?
Har jag pratat om andra klubbar?

-Vad är det "vi Svenskar gjort med detta "FRIA"?
Låt mig utveckla detta ,Vi tar en jätte fint "intresse" in Sverige, just då har man chansen att utveckla det efter svenska förhållanden, i och med vissa praktiska hinder, sen öser man på med regler, varför då,det är klart att man måste ha spelregler, men varför skriva regelerna så att det betyder en jävla massa hinder, när vi pratar om små tävlingar,här sitter jag nu och skall börja planera tävlings säsongen för första gången i Sverige efter ett antal års tävlande i USA ,och ser en mängd licenser,intyg,klubbanslutningar som dessutom måste vara WRAS anslutna i många fall etc, Kör för att en del av dessa krävs för SM, och för hästarnas hälsa, men resten då ,Jag vill inte vara med i någon klubb ,Jag vill själv välja, det detta jag pratar om om!!!

-Vem har åsikter om din skjorta?
Ingen, men i plessure bedöms väl kläder?

-Var kan du inte tävla din häst i Sverige som du kan tävla i ex. USA?
Var och varannat county i south west har arena där det hålls tävlingar konstant, även träning, Alla är välkomna oavsett ....

När jag har förstått detta kan vi ju börja diskutera. :idea:
Jag ser fram emot ditt svar

Monke :)[/QUOTE]

Hehehe...
Detta är verkligen underhålning! Dagens nöje är att se vad vad du kommer på för tokigt att skriva!!! Intresant att följa dina tankar som närmast vill likna en såpopera.. :-D

Men jag ser framimot att möta dig och din mulåsna på tävlingarna i sommar! :-)

Va roligt att någon är glad!
Men nu har jag inte sagt att jag skall tävla med en mulåsna, även om min häst har öron som en sådan!
Och om du läst min inlägg noga kanske du hade märkt att jag använder väldigt mycket ???, vilket betyder att det är en fråga!
men det är sällan jag får några svar, utan dom flesta går i försvar, och tycker jag är korkad, huvud frågan blir ju då, Om allt är så "Honky dory" varför är det då så dålig uppslutning??? återigen en fråga?

Lenita skrev:
Oki.. :D Fast roping på levande kalvar kan nog bli svårt att få igenom här i sverige, djurskyddet är för strikt styrt här för att en sådan sak skulle få gå igenom..... :crazy: ;)

/Carina :eek:

Exakt! Och det djurskyddet ska vi vara rädda om! Det har inte kommit till för att reta ryttarna.

Allmänt inlägg: Man kan självklart rida och tävla vilken ras som helst men på högre nivå blir det svårare att hävda sig gentemot quarter och paint som ju är "anpassade", både till exteriör och temperament till våra tävlingsgrenar. I USA har man väl just inga andra raser som man tävlar med, eller..?

Hej Jock!

Så fort en idrottsgren blir en tävlingsgren så kommer det ett regelverk. Det måste ju vara så därför att man ska veta vad som gäller. Vad får man göra, vad får man inte göra osv. Om jag skulle starta i en tävling utan att veta vilka regler som gäller hur ska jag då veta vad jag ska göra/inte göra??

Sen när man ska arrangera en tävling så måste man skicka in ansökningar, ryttarna måste ha löst licenser (förutom på D-tävling) och en annan massa pappersarbete. Förmodar att detta gäller alla andra tävling också, även utanför hästtävlingar?!

Sen vad det gäller RASTÄVLINGAR kan jag bara säga att där uppe i Norr där jag bor finns det inga rastävlingar. ALLA tävlingar här uppe är öppna för ALLA HÄSTRASER :d Sen dom som bor här uppe som vill tävla på RASTÄVLINGAR får åka väldigt långt, all heder till dom som gör det. Själv har jag en arab och det finns ju rastävlingar för dom också. Sen ser jag ju förstås faran med detta och det är nog det du menar också. Att alla olika raser ordnar egna rastävlingar med typ 4 deltagare i varje klass eller nåt. Det är ju inget att eftersträva, men en lagom mix av öppna tävlingar och rastävlingar är väl helt OK, så länge intresset finns?! :idea:

Sen vad det gäller utrustning och kläder. I regelboken står det att man ska ha en stjorta av westernsnitt. Lång ärm osv. Nu har ju även slinkis och västar m.m kommit. Men det hindrar väl inte att man rider i en snygg vanlig skjorta??

Att arrangera tävlingar utan att använda regelboken kan bli svårt, men varför inte göra prova på tävlingar, där regler för utrustning och kläder inte är lika strikta??

Och att träffas och ha roligt det vill jag lova att vi har på våra träffar!!! :banana: Här hjälper alla varandra!!

MVH

Linda Sjöblom

Det går alldeles utmärkt att ha enkla opretantiösa tävlingar hemma på gården!
Det går även utmärkt att delta på dom finns ute i landet också. Tumbleweed Challanges öppna klasser kräver inget utom just ett intresse.

Själv har jag deltagit på minst två andra redan i år, utan krav på vare sig medlemskap eller licens. (inte ansökta någon stans) :idea:

Skall en klubb anordna något så vill dom ju vinna på det också, och vinna kan vara att få fler medlemmar, därav medlemstvång på flera tävlingar. Men om du är medlem i en klubb kan du ju tävla på alla andras. :idea:

Ja det finns mer än en!!
Gissningslekar är jag inte intresserad av, säg vilken du menar. :(

Du skriver "jag pratar om regelboken och många klubbar i sverige inriktning", det är dessa klubbar jag undrar över?

Känner du att den amerikanska varianten behöver utvecklas?
När det gäller westernridning så har Sverige inte hittat på några egna regler utan man går efter dom amerikanska!
Utom i ko grenarna eftersom det svenska djurskyddsväsendet har starka åsikter om hur man får behandla djur. Brake away roping har genomförts i sverge, så jag antar att det är ok, men tydligen har man inte tyckt att man vill utveckla den delen.

Träffas du och andra likasinnade hemma på gården gör ni som ni vill, men så fort det blir tävling så har man regelverk både här hemma och i USA (Och ja jag har varit där, och nej inte på en dude ranch).
Till och med i lekar finns det regler. :smirk:
Och det vore väl rackarns om man inte hade stränga regler för en SM titel. :crazy:

Du läser ju "din" regelbok som f-n läser bibeln.
Pleasure är en gångartsklass (hästens) :eek:

Och förresten så tränar jag också utan krav på vare sig det ena eller det andra, så som du ser så finns det en hel del aktiviteter utan krav.
Men ger du dig in i tävlingscirkusen så får du vara så snäll och acceptera regler och krav oavsett var du är i världen (och ja, även USA)

Monke :)

Hej!

Vill bara göra ett förtydligande vad det gäller ansökan till tävlingar m.m. Om man ska arrangera en tävling godkänd av WRAS så måste man ansöka. Fr om 2005 gäller det även D-tävling. Medlemsskap krävs inte på D-tävling.

Sorry att jag var lite otydlig där... :crazy:

/Linda

Det finns en liten lösning....
ALLA kan komma och tävla på Ranch Horse Classic på High Chaparral. En tävling som domineras av ursprunget, nämligen boskapsklasser, timed events och ranchklasser. Dessutom finns AQHA- SRHA- och SCHA klasser för de som vill samla poäng på sina hästar.

Och hela grundtanken med tävlingen är densamma som söndags-rodeos: att ALLA, oavsett ras och kön, prestigelöst skall träffas, trivas och ha det trevligt tilsammans.

JJ

Sorry men HC eller SQHA Nationals, Paint Nationals eller SRHA/BIF September Rundown har ju ingen betydelse det ger ju ingen frihet i antalet medlemskap, licenser osv som Jock efterfrågar.... :confused:

I AQHA klasserna kan bara Quarter tävla, i SRHA bara anslutna dit, och så vidare.

Var inlägget bara ytterligare ett sätt att marknadsföra evenemanget?

Det blev lite fel där i alla fall.
Du måste vara medlem i en klubb för att tävla godkända D-tävlingar. :idea:
Däremot krävs ingen licens. :D

Som sagt anordnas det en hel del tävlingar utanför WRAS regelverk som man kan tävla på utan medlemskap.

Hej Monke!
Då har jag nog missuppfattat vad som står i regleboken! :confused:

Utdrag från Wras hemsida:
C- Tävling.

Är en regional tävling, t.ex. KM eller liknande, godkänd av WRAS och öppen för deltagare med gällande medlemsskap i WRAS ansluten klubb. För start krävs att ryttare och häst har licens. Vid C- tävling gäller WRAS regelbok samt att domaren är godkänd att dömma på C- nivå.

D- Tävling.

Är en lokal tävling, t.ex. klubbtävling eller liknande, anordnad av till WRAS ansluten klubb och öppen för alla. Vid D- tävling gäller WRAS regelbok men avvikelser får göras beträffande westernutrustningen. Domare vid D- tävling skall vara godkänd av WRAS, men inget krav finns på licenser för ryttare eller häst.

Med Vänlig Hälsning

Linda

Jag har läst alla fina svar , vissa har förstått vad jag menar ,andra tror att jag bara jävlas!
Jag är jätte tacksam till er som tagit er tid och kolla ,allt som jag missat.
Visst måste man ha regelverk, självfallet.....det fattar till och med jag! Få se om jag fattat det rätt, Jag då alltså öppna en egen klubb, ansluta mig till WRAS, anordna D-tävlingar, och allt detta utan problem?
Vi ses på tävlingarna!

LindaSjöblom skrev:
Hej Monke!
Då har jag nog missuppfattat vad som står i regleboken! :confused:

Utdrag från Wras hemsida:
C- Tävling.

Är en regional tävling, t.ex. KM eller liknande, godkänd av WRAS och öppen för deltagare med gällande medlemsskap i WRAS ansluten klubb. För start krävs att ryttare och häst har licens. Vid C- tävling gäller WRAS regelbok samt att domaren är godkänd att dömma på C- nivå.

D- Tävling.

Är en lokal tävling, t.ex. klubbtävling eller liknande, anordnad av till WRAS ansluten klubb och öppen för alla. Vid D- tävling gäller WRAS regelbok men avvikelser får göras beträffande westernutrustningen. Domare vid D- tävling skall vara godkänd av WRAS, men inget krav finns på licenser för ryttare eller häst.

Med Vänlig Hälsning

Linda

Om D-tävlingen ska vara öppen för alla eller om medlemsskap i någon klubb krävs bestäms av kubbarna själva om jag förstått det rätt.

Till Jock:
Kul med en tråd som väckte lite engagemang. Det här forumet är annars inte så "levande" om man säger. Nu orkade/hann jag själv inte engagera mig i tråden den här gången, men att läsa alla inlägg gav i alla fall lite inspiration.

Öhhhhhh :confused:

Du får nog vara lite mer specifik.

Detta är vad jag hittat förutom detsamma som du har.
sid 9-10 i nya regelboken (detta är dock ingen ny regel).

"Regel 132.
Såsom allmänna tävlingsanvisningar gäller följande:
E. Tävlingsdeltagare skall kunna uppvisa gällande medlemskap i WRAS ansluten klubb. "

I den regel du skrivit tidigare står det egentligen bara att man inte kräver licens.

Jag är ingen expert, man kanske skulle höra med WRAS för att se vad som gäller.

Du hade 666 inlägg, djävulens tal.

Hej igen Monke!

Det känns helt klart luddigt när man läser regelboken :confused:

Dels står det inte rakt ut att medlemsskap krävs på D-tävling som det står på C-tävling. Men efter en ny vända på WRAS hemsida fann jag detta:

Medlemskap i klubb

För att delta på D-tävling krävs ingen medlemskap. Ska du däremot tävla på C-, B- eller A-tävling, då måste du lösa medlemskap i någon westernklubb. Det finns ett 50-tal klubbar spridda i hela Sverige och huvudförbundet är Western Riders Association of Sweden.

Fråga mig inte varför denna text inte finns i regleboken men, men.

Kanske nåt dom borde lägga in inför 2007 års upplaga.

MVH

Linda Sjöblom

:o ojdå, tänkte inte på att det kunde vara det :p
Ja nu är jag väl på den säkra sidan i alla fall ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka