western + araber

Sv: western + araber

Jo, jag håller med dig också ! En BRA VÄLRIDEN arab kan hävda sig i högre klasser men mycket blir lättare med en Quarter + att du inte får vara med i alla klasser med en arab vilket kanske egentligen är synd. Det borde bero på utbildning/resultat/kunnande istället för ras.

Mycket beror nog som sagt på ryttaren. Men det finns fler duktiga Quartrar än Araber så kanske Quartern överlag är bättre ?! eller också är det inte många som insett att araben kan hävda sig bra mot Quarter/Paint.:idea:

Jag tycker iallafall om dem !!:D ;)
Är det inte du som har skitduktiga Audi ? Men hörde något om att han ska ha gått bort ? stämmer det, eller är det en annan häst ?

Jo, det är han ! Men jag har ägt honom i två år. Han har lärt mig jättemycket ! En riktigt bra läromästare men skulle vilja få till spinns och stops lite bättre.. det är det som inte funkar så bra...Men tror aldrig han varit specciellt bra på det..
/Erik:eek:

Vad roligt att Shangall får fortsätta på banan!!! Jag gillar honom!

Jag har en känsla av att det finns en anledning till att våra araber inte får vara med i alla klasser..... Och att många quarter ryttare försvann från wras tävlingarna..... I slutet av 90-talet hade vi många mycket bra araber som låg i topp oavsett gren, som Exiodora och Mia Ekström i trail, wr,re,wp,wh,vh, Gra Ben Afas och Elisabeth Polheimer i re,wr,vh, Leksak och Marita Rasmusson i reining, Maradonn (tror jag han heter) som var nästan oslagbara i trail och min Audi i vh,wp,re,wh,tr,wr Jag tror det sved hos många quarter ryttare när dom hade oss att fajtas mot, att bli slagna av våra små arabisar... Har man upplevt den tiden som jag verkligen har gjort så ser man inga begränsningar i araben och vi arabryttare behöver vara i "flock" så vi kan peppa varandra som vi gjorde!

Audi har lämnat jorde livet:cry: :cry: :cry: :cry:
Mvh Pernilla

Okej ! Jag med. men finns väl mycket att förbättra fortfarande även om han är duktig. Du var inte med på Arab RM i år va ?

Aha! fler än jag som tänkt den tanken. Är det den araben som Polheimer har nu också? Maradonn ? honom har jag aldrig sett faktiskt och inte Mia ekströms häst heller men de kanske inte finns kvar de heller..
Jo, framgångarna hittills har jag inget att klaga på men känns som att man "SKA" gå över till quarter.. nästan alla tycker så.. Frågor i stil med - När ska du skaffa "riktig" westernhäst, när ska du köpa quarter...kommer ofta. Då känns det lite motigt ibland. Men man kanske ska tänka på sina blågula rosetter då...;) :idea:

Okej. verkligen syd. :( Såg någon artikel om eri hästfocus tror jag det var.. och även i någon annan tidning tror jag. Sörjer med dig !:cry:

/Erik

Yes ! det är det. Det är vi och prisskörden från Arab RM -06.
Men har lagt in andra bilder på honom också om du missat det :idea: .

här är några padar med mörkare grönt i:
04_010234.jpg

04_010187.jpg

Nej jag var inte med på RM i år, Audi fick sluta sina dagar den 29 juni efter långtids sjukdom.....

Det finns mycket du kan utveckla på Shangall, han har mycket kvar att ge! Och vad jag har hört från mina vänner som såg er på high chaparall förra sommaren så har ni kommit en god bit på vägen!;)

Jag vet precis vad du upplever med kommentarer så som när ska du köpa en riktig häst, jaha du släpar fortfarande runt på din gamla arabvalack osv. Mitt svar brukar vara att: kom igen när ni kan slå oss..... Jag har sååååå många roliga minnen från quarterryttare som rackat ner på mig och min häst, där jag tom bytt klass för att spö den kaxiga ryttaren och lyckats med mitt upptog:rofl: :rofl: :rofl: Det finns ingen som kan ta bort min stolhet över mina hästar hur bra eller dåligt det än går!

Det är samma häst som Polheimer har, jag vet inte hur det gick för dom. Kanske du vet?! Mias Exiodora finns ej heller kvar...:cry:

Mvh Pernilla

Måste bara få uttrycka min saknad över den tiden då ni med era duktiga araber sågs överallt. Hade möjligheten av få rida Exidora ett par ggr och hon var det mest underbara man kunde tänka sig. Dumma dumma olycka :cry: .

Vad jag vill minnas är att det gick bra för Elisabeth Polheimer på arab-RM:et, jag tror hon vann Versatilen. (Det gick säkert bra i flera klasser, men det är det jag kommer ihåg).

Jag hade inte möjlighet att se Audi så mkt, men jag beklagar ändå sorgen :( .

----

Till TS: Jag har ingen egen arab, men har ridit och tävlat en de senaste 7 åren. Är dessutom medryttare på en liten arabkille som jag så smått försöker utbilda inom western. Förhoppningsvis har jag snart några tävlingsbilder på oss :)

Nog för att den lille är en liten olycksfågel (lyckas få sår så fort han rör sig, har som tur är ett utmärkt läkkött ;) ), men det jag gillar med araber är att när man väl lyckats få dem att utvecklas ordentligt (muskler mm), är de väldigt hållbara hästar. Den äldre herren jag tävlat har väl bara varit halt en enda gång...

De är också så otroligt kul att jobba med, iom att de tänker själva :D. Man måste vara både mjuk och duktig som ryttare för att få saker och ting att fungera.

Senast ändrad av en moderator:

KL*förresten så menade jag sjävklart att man behöver något annat än arab på högre än sm nivå TEX. Quarter,Paint. I mitt förra inlägg.

/Erik

Hej Erik!

Hmmm, jag håller inte med dig om att man behöver något annat än arab på högre nivåer, däremot kanske araben behöver en bättre ryttare för att ta dom dit......:angel:

Jag har själv tävlat min arab på nationell, internationell nivå, tränat för ett antal utländska tränare och samtliga av dom har varit mycket impade av min lilla arab. Jag har frågat dom varför dom själva inte har arab om dom nu gillar att rida min så mycket som dom gjort, svaret jag fått är att det tar längre tid med en arab MEN en arab som är klar är mycket svår att slå för alla raser! Och skulle dom bara ha en häst skulle dom välja araben! Även dom har påpekat att araben kräver sin ryttare......

Tyvärr är jag inte så haj på datorer så jag kan inte lägga in någon bild på mina arabisar.... Men spinna och stoppa kan dom!!!!!!!!:love: :love: :love:

Jag tycker bilden av din arab påminner mycket om en arab som heter Shangall som Katarina Björklund ägde tidigare, stämmer det?

Mvh Pernilla[/QUOTE]

HEJ PI!
GUUD va kul att se att du också håller hus här:)
Om du går in på den där länken på första sidan som jag har skickat så finns du och prinsen med där... Gud va vackra ni är, har lite bilder hemma på er som ja skulle kunna sätta in om du skulle vilja det? iaf maila dig på din vanliga mail, en av dem är bilden som va med i SAM:love: ...
GUD va ja saknar DIG och så saknar jag audi.. det känns verkligen tomt... om du förstår:cry:
Men nu ska vi inte prata om det...
Jag ska komma till dig så kanske jag tar med mig lilla gubben... får se, först å främst ska jag komma iväg:idea: hihihi..
Hoppas att du och LO hade kul i helgen, ska försöka ringa henne idag om du inte har tagit helt slut på henne;)

Vi hörs..

Massa med bamse kramar
Carro o hästarna

Hej Carro!

Jag ser framemot ditt besök!!!! Jag hoppas att vi alla får en härlig tävlings säsong tillsammans!

Vilka av er här ska ut på tävlingsbanan i år och vilken nivå?

Jag ska ut med en av mina iallafall och det blir att börja om från början.....

Mvh Pernilla

Hej Carro!

Jag ser framemot ditt besök!!!! Jag hoppas att vi alla får en härlig tävlings säsong tillsammans!

Mvh Pernilla

Ja!!
Jag hoppas också att det kommer att gå kanon bra för alla på tävlingarna...
Jag och Miko ska ut iaf..på a-b nivå ska vi tävla..
Haha jo det kommer verkligen bli att börja om för dig..
Vilken nivå ska du tävla?
Är det Niezze du tänkte tävla??

//Carro

*KL*

Vilka fiiina araber!!!! Nu när vi är inne på raser och western måste jag bara fråga; finns här någon som rider western (eller nåt annat ;) )på en morgan???
Denna ras har helt knockat mig med sin skönhet och mångsidighet!!!
Ursäkta mig TS för min lilla trådkapning! ;)

Vad roligt att de tyckte det !!
Okej, det säger alla så får väl försöka tro det och inte sitta och drömma om quarter hela tiden , vara nöjd med det man har...:angel:
Vad skulle man kunna utveckla tror du? Just nu känns det som jag inte kan komma något längre på honom, men jag vet inte...
Jag och Carro har pratat lite om Österrike men det blir nog ganska dyrt ... hur är motståndet där nere ?

Okej, du verkar ha en bra inställning. Gäller bara att orka vara så "stark".. Carro vet ju att jag är sugen på en liten unghäst av viss annan ras ;) :crazy: men det får nog vänta några år till, och kanske arab är bättre egentligen ! hehe..

Jag minns faktiskt inte så mycket resultat mer än mina egna :crazy: Men det beror nog mest på att det gick så bra bde på C rtävlingen och RM:et !! Är så stolt :eek: :o

/Erik

Hej Carro!

Mvh Pernilla

JAPP! vi ska också ut i år igen.. på samma nivå som förra året (A o B) ... blir väl att ligga på denna nivån nu när man tagit sig upp !
/Erik

Hej hopp fullgalopp!

Carro: Jag tar nog inte ut Niezze i år, han måste få fys träna ordentligt innan han börjar ridas på volten. Men Beduin kommer ut iallafall med början på D och med förhoppning om att kunna vara med i någon klass på RM ;) Hmmm, bilden på Audi och mig på arabianlines är inte kul :crazy: , den är från poolbending.....

Erik: Om du är på jakt efter en ny liten så vet jag några riktigt bra ARABISAR till bra mkt pris! Vi får kämpa tillsammans allihop för att återigen bevisa vår ras!

Det jag minns från din häst som jag skulle vilja förbättra så var det form, balans och lite mer aktivitet i bak, mer vikt på bak helt enkelt. Han har bra gångarter som skulle kunna bli kanon i VH med lite träning, jag har inte sett dig rida honom än så du kanske redan fixat dessa saker.....

Österrike är en upplevelse utan dess like!!!! Motståndet är mycket varierande, dom som är bra är RIKTIGT BRA men det fanns även mindre bra.... Miljön och anläggningen är fantastisk! Första året vi var nere var magiskt.

Mvh Pernilla

:confused: *Långt inlägg*
Hejsan!

Jag kanske lägger detta i fel "tråd" men eftersom det handlar om både araber & western så kanske det går att skriva här...

Jag har ridit western i ca 1,5 år nu, och tyvärr har jag och min häst lite olika åsikter om vilka grenar vi gillar mest. Han älskar trail & jag gillar mer plesaure... Han är ju inte den typen med svävande, lätta steg som jag skulle behöva i de grenar jag vill träna/tävla i... Alltså är jag så jakt efter en ny häst.
Har alltid varit fascinerad av araben, men har varit lite rädd för att den är för liten, för tunn, att den inte är stark osv...
Sen träffade jag en tjej som hade araber som menade på att araben var både rejäl och stark och lätt kunde bära en vuxen man!

Vad tror ni om det?
Är det en "rejäl" häst?

Är livrädd för att åka ut och provrida en arab och få "nobben" för man är för stor!! Den ser ju såå liten ut!*ler*

Hoppas någon förstår mina tankar...
Har sett större ryttare på araber och det har ju sett jätte bra ut...
Och SÅ stor är jag inte ;-)

Eller så är jag bara jätte nojig!
Va tror ni,arabkunniga därute på buke?

:confused: *Långt inlägg*
Hejsan!

Jag kanske lägger detta i fel "tråd" men eftersom det handlar om både araber & western så kanske det går att skriva här...

Jag har ridit western i ca 1,5 år nu, och tyvärr har jag och min häst lite olika åsikter om vilka grenar vi gillar mest. Han älskar trail & jag gillar mer plesaure... Han är ju inte den typen med svävande, lätta steg som jag skulle behöva i de grenar jag vill träna/tävla i... Alltså är jag så jakt efter en ny häst.
Har alltid varit fascinerad av araben, men har varit lite rädd för att den är för liten, för tunn, att den inte är stark osv...
Sen träffade jag en tjej som hade araber som menade på att araben var både rejäl och stark och lätt kunde bära en vuxen man!

Vad tror ni om det?
Är det en "rejäl" häst?

Är livrädd för att åka ut och provrida en arab och få "nobben" för man är för stor!! Den ser ju såå liten ut!*ler*

Hoppas någon förstår mina tankar...
Har sett större ryttare på araber och det har ju sett jätte bra ut...
Och SÅ stor är jag inte ;-)

Eller så är jag bara jätte nojig!
Va tror ni,arabkunniga därute på buke?

Hej!

Menar du stor som i överviktig eller stor som i lång?

Mvh Pernilla

Hej hopp fullgalopp!

Carro: Jag tar nog inte ut Niezze i år, han måste få fys träna ordentligt innan han börjar ridas på volten. Men Beduin kommer ut iallafall med början på D och med förhoppning om att kunna vara med i någon klass på RM ;) Hmmm, bilden på Audi och mig på arabianlines är inte kul :crazy: , den är från poolbending.....

Erik: Om du är på jakt efter en ny liten så vet jag några riktigt bra ARABISAR till bra mkt pris! Vi får kämpa tillsammans allihop för att återigen bevisa vår ras!

Det jag minns från din häst som jag skulle vilja förbättra så var det form, balans och lite mer aktivitet i bak, mer vikt på bak helt enkelt. Han har bra gångarter som skulle kunna bli kanon i VH med lite träning, jag har inte sett dig rida honom än så du kanske redan fixat dessa saker.....

Österrike är en upplevelse utan dess like!!!! Motståndet är mycket varierande, dom som är bra är RIKTIGT BRA men det fanns även mindre bra.... Miljön och anläggningen är fantastisk! Första året vi var nere var magiskt.

Mvh Pernilla

Okej!
Går det bra med alla hästarna då?
Du får maila mej lite foton sen på dina fina små kusar, det skulle vara jätte roligt...
Tror du att jag och Miko skulle platsa på Em i österike??
Det är klart att ni ska komma på RM:et, det skulle va så kul...
Så får vi se till så att vi står brevid varandra igen:) :)
Jag tyckte att den va fin, man ser hur laddad han är hihih...
Kram
Carro

Hej!

Menar du stor som i överviktig eller stor som i lång?

Mvh Pernilla

Inte så lång, 166 cm...
Är lite överviktig nu, men har som mål att bli mindre och kunna ha en elegant häst ;-)
Tänkte ha det som motivation... Det har fungerat på min nuvarande häst ;)

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 600
Senast: Nepenthe
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 332
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 604
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 833
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar