Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
nu är det så att jag snöat in på dessa underbara arabiska fullblod...
kan inte ni som rider western med era araber berätta lite hur ni tycker att det fungerar? ex, styrkor/svagheter, vilka klasser ni tränar/tävlar, utbildning, skador osv? lägg gärna in bilder också
oj vilka godingar
tack för ditt svar! är väldigt sugen på att skaffa mig en arab och träna ihop med. ska faktiskt titta på en nästa helg
är dock mest sugen på pleasure och trail. Sen har jag alltid gillat kosseträningar...
Någon som tränar på kor med sin arab kanske?? hur fungerar det i sådana fall?
nu är det så att jag snöat in på dessa underbara arabiska fullblod...
kan inte ni som rider western med era araber berätta lite hur ni tycker att det fungerar? ex, styrkor/svagheter, vilka klasser ni tränar/tävlar, utbildning, skador osv? lägg gärna in bilder också
Jag tränar på kor med mina hästar, fast ena har jag tränat lite mer "träning", och det går jätte bra, han tycker att det är skit kul, men det är ju olika från häst till häst, vissa tycker inte alls att det är kul och andra gillar det sten hårt..
vad är det för en arab då?
Stam?
ålder?
//Carro
Det är en 11 årig arabvalack.
Han är tränad western i alla år och har tävlat nån gång i western-horsemanship om jag inte minns fel.. Tränat för Per Larsson, Aj mfl. han har gått på kor men inte speciellt mycket och är ännu lite feg när de kommer för nära
kommer inte ihåg stammen nu på rak arm men ska kolla det snarast
Jag har också arab och tävlar på a-b nivå.
Tycker iprincip alla klasser går bra.. svårare med spin,stop och joggen. Annars har man en fin,klok häst att sitta på. Vill man högre än SM nivå, så ska man nog satsa på något annat än quarter..
Inga skador alls..
Sedan bör man ta med i beräkningen att man inte får starta alla klasser med en arab.. på wras och i allbreedsklasser går det men vill man tävla aqha så är det kört...
/Erik
Okej ! Ska du tävla klubb + kanske lite mer så kan en arab vara super! Oftast bättre pris på dem än quartrarna.
Rider precis som carro lite på kor med min. Går bra.. men han är lite feg fortfarande men inte rädd.. har ridit lite heard work och Team phening och tränat hemma.. kanske inte den bästa ko-häst du kan ha men vi blev inte diskade iallafall.
Tror att det är svårt att få till en riktigt bra cutting på arab men deltaga i tex. Team sorting/Heardwork går bra.
KL*förresten så menade jag sjävklart att man behöver något annat än arab på högre än sm nivå TEX. Quarter,Paint. I mitt förra inlägg.
/Erik
Tjena "granne"! På tal om kossor och araber, jag har ju en arab och när vi flyttade till stallet fanns där många kor. Vi hade "ko-träning" varje dag. Kan säga så att korna var lika rädda/ nyfikna som kusen . Den sista sommaren med korna gick vi igenom ko-hagen utan problem, men araber är araber lite "fjantiga" iaf. min. Jag var på en western träning i höstas, han var mycket lättlärd. Så är han ju också en pärla!