western + araber

Nethril

Trådstartare
nu är det så att jag snöat in på dessa underbara arabiska fullblod...
kan inte ni som rider western med era araber berätta lite hur ni tycker att det fungerar? ex, styrkor/svagheter, vilka klasser ni tränar/tävlar, utbildning, skador osv? lägg gärna in bilder också :bump:

Sv: western + araber

kan inte ni som rider western med era araber berätta lite hur ni tycker att det fungerar? ex, styrkor/svagheter, vilka klasser ni tränar/tävlar, utbildning, skador osv? lägg gärna in bilder också :bump:

Jag har två araber som jag tävlar och tränar westenridning med och dom är helt underbara..
Det går kanon bra att tävla alla sorters klasser med dom, det som kan vara är att det kanske tar längre tid för en arab att kunna göra slide stop, men det kan dom.. du kan gå in på den här sidan så får du det bevisat:)
http://www.arabianlines.com/articles/Sporthorses/Sporthorse_Sept04.htm
Jag tävlar alla klasser med mina, och dom har aldrig varit skadade mm.. Ser inga som helst problem att tävla på en arab... Visst kan det finnas fördelar att ha en quarter eftersom dom är byggda för den här sortens ridning och kanske går att lära som jag tidigare nämde slide stop lite lättare..
Men araberna är lätt lärda dom är smidiga mm...
Helt enkelt underbara:love: Tycker absolut att du ska statsa på en arab:banana:
//Carro

oj vilka godingar :love:
tack för ditt svar! är väldigt sugen på att skaffa mig en arab och träna ihop med. ska faktiskt titta på en nästa helg :d
är dock mest sugen på pleasure och trail. Sen har jag alltid gillat kosseträningar... :)
Någon som tränar på kor med sin arab kanske?? hur fungerar det i sådana fall?

oj vilka godingar :love:
tack för ditt svar! är väldigt sugen på att skaffa mig en arab och träna ihop med. ska faktiskt titta på en nästa helg :d
är dock mest sugen på pleasure och trail. Sen har jag alltid gillat kosseträningar... :)
Någon som tränar på kor med sin arab kanske?? hur fungerar det i sådana fall?

Jag tränar på kor med mina hästar, fast ena har jag tränat lite mer "träning", och det går jätte bra, han tycker att det är skit kul, men det är ju olika från häst till häst, vissa tycker inte alls att det är kul och andra gillar det sten hårt..:bump:
vad är det för en arab då?
Stam?
ålder?
//Carro

Jag har en arab som är 14 år nu. och för två år sen så började jag träna med henne i kosseklasser och tävlar i timed events. En helt underbar häst ras. Lätt lärd.

Jag har en arabvallack som jag tävlar framförallt trail, pleasure och wh med.

Det positiva är tex att de lär sig mycket fort. Trailen går på det viset som en dans, för att han har fattat vad det går ut på. Lätt att koncentrera sig.
Pleasuren o wh fungerar bra efterom han är showig och gillar att visa upp sig, men är ändå mycket lugn.

Det negativa var till en början hans steg. Som arab har han fina gångarter men som pleasure-häst var joggen lite struttig och för lite markbunden. Men det tränar man bort.

Den enda skadan han haft var en lätt förskjutning i bogen som vi löste med equiterapeft.

Ska lägga in bilder sen!:)
//Gilly

KLART DU SKALL HA EN ARAB!
Började rida western bara för ett par månader sedan och min arabkille har aldrig gått så bra som han gör nu.
Han tycker det är kanonkul och börjar redan muskla upp sig mycket bättre:banana:

Jag tränar på kor med mina hästar, fast ena har jag tränat lite mer "träning", och det går jätte bra, han tycker att det är skit kul, men det är ju olika från häst till häst, vissa tycker inte alls att det är kul och andra gillar det sten hårt..:bump:
vad är det för en arab då?
Stam?
ålder?
//Carro

Det är en 11 årig arabvalack.
Han är tränad western i alla år och har tävlat nån gång i western-horsemanship om jag inte minns fel.. Tränat för Per Larsson, Aj mfl. han har gått på kor men inte speciellt mycket och är ännu lite feg när de kommer för nära :p
kommer inte ihåg stammen nu på rak arm men ska kolla det snarast :D

Jag har också arab och tävlar på a-b nivå.
Tycker iprincip alla klasser går bra.. svårare med spin,stop och joggen. Annars har man en fin,klok häst att sitta på. Vill man högre än SM nivå, så ska man nog satsa på något annat än quarter..:angel:
Inga skador alls..
Sedan bör man ta med i beräkningen att man inte får starta alla klasser med en arab.. på wras och i allbreedsklasser går det men vill man tävla aqha så är det kört...
/Erik

Det är en 11 årig arabvalack.
Han är tränad western i alla år och har tävlat nån gång i western-horsemanship om jag inte minns fel.. Tränat för Per Larsson, Aj mfl. han har gått på kor men inte speciellt mycket och är ännu lite feg när de kommer för nära :p
kommer inte ihåg stammen nu på rak arm men ska kolla det snarast :D

Okej, men det låter som en väldigt fin arab kille..
När var det du skulle åka och titta på honom?
Men att han är lite rädd för korna kommer nog bort, bara han har cowsens...:)
Min är dock inte rädd för korna, han älskar dom, ju närmre dom kommer:d
Ja det skulle vara jätte kul om du kunde skriva m stam, intressant;)
//Carro

det är på fredag nästa helg.. är en evighet tills dess. men, men.. jag överlever väl ;)

jo. det borde gå att träna bort. har några vänner som brukar driva sina kor till häst och tänkte att vi kunde följa med på lite sådana saker först så att han vänjer sig lite försiktigt vid korna.

Jag har också arab och tävlar på a-b nivå.
Tycker iprincip alla klasser går bra.. svårare med spin,stop och joggen. Annars har man en fin,klok häst att sitta på. Vill man högre än SM nivå, så ska man nog satsa på något annat än quarter..:angel:
Inga skador alls..
Sedan bör man ta med i beräkningen att man inte får starta alla klasser med en arab.. på wras och i allbreedsklasser går det men vill man tävla aqha så är det kört...
/Erik

hehe.. oj, oj. jag är glad om jag ens vågar mig iväg på en liten lokal klubbtävling :angel:
blir så nervös att jag glömmer allt, och då menar jag precis allt :cool:
så blir det nåt inom reining så blir det hemma i paddocken och på bebisnivå :D

Okej ! Ska du tävla klubb + kanske lite mer så kan en arab vara super! Oftast bättre pris på dem än quartrarna.

Rider precis som carro lite på kor med min. Går bra.. men han är lite feg fortfarande men inte rädd.. har ridit lite heard work och Team phening och tränat hemma.. kanske inte den bästa ko-häst du kan ha men vi blev inte diskade iallafall.
Tror att det är svårt att få till en riktigt bra cutting på arab men deltaga i tex. Team sorting/Heardwork går bra.

KL*förresten så menade jag sjävklart att man behöver något annat än arab på högre än sm nivå TEX. Quarter,Paint. I mitt förra inlägg.

/Erik

Okej ! Ska du tävla klubb + kanske lite mer så kan en arab vara super! Oftast bättre pris på dem än quartrarna.

Rider precis som carro lite på kor med min. Går bra.. men han är lite feg fortfarande men inte rädd.. har ridit lite heard work och Team phening och tränat hemma.. kanske inte den bästa ko-häst du kan ha men vi blev inte diskade iallafall.
Tror att det är svårt att få till en riktigt bra cutting på arab men deltaga i tex. Team sorting/Heardwork går bra.

KL*förresten så menade jag sjävklart att man behöver något annat än arab på högre än sm nivå TEX. Quarter,Paint. I mitt förra inlägg.

/Erik

Hörru, nu ska du inte nerverdera araberna så mkt...
Finns jätte bra cuttinghästar som är araber... du ska få se miko sen hahahahah...
Tycker du ska gå in och titta på den här sidan du oxå: http://www.arabianlines.com/articles...rse_Sept04.htm
HAHAH, kanske du ändrar dina åsikter...;)
kram på dig!

Tjena "granne"! På tal om kossor och araber, jag har ju en arab och när vi flyttade till stallet fanns där många kor. Vi hade "ko-träning" :) varje dag. Kan säga så att korna var lika rädda/ nyfikna som kusen :o. Den sista sommaren med korna gick vi igenom ko-hagen utan problem, men araber är araber lite "fjantiga" iaf. min. Jag var på en western träning i höstas, han var mycket lättlärd. Så är han ju också en pärla! :banana:

Tjena "granne"! På tal om kossor och araber, jag har ju en arab och när vi flyttade till stallet fanns där många kor. Vi hade "ko-träning" :) varje dag. Kan säga så att korna var lika rädda/ nyfikna som kusen :o. Den sista sommaren med korna gick vi igenom ko-hagen utan problem, men araber är araber lite "fjantiga" iaf. min. Jag var på en western träning i höstas, han var mycket lättlärd. Så är han ju också en pärla! :banana:

Men, att jag inte tänkt på det :eek: :o oj, oj. man är bra tom i bollen ibland :rofl:
synd att korna därute har fått ge plats åt kusar nu annars hade ju de varit perfekt träningsmaterial!
vi får ta och träna ihop sen tycker jag:bump:

Har kollat stammen nu och han är e, Da Capo och u, Dardjeela.
finns det något att säga om den stammen?? :confused:
är helt grön vad gäller stam på araber nämligen :angel:

ojdå! svarade på fel inlägg nu också :p

haha... menade inte så men självklart är en koavlad quarter med mycket cowsence bättre än en arab i cutting/Heardwork (även om VISSA araber kan visa sig bra i det).
Samma sak med tex. reiningen, en reiningavlad quarter stoppar och spinner bättre än en arab (även om undantag finns)
Men visst är araber underbara hästar.. :love: har inte sagt något annat ...;) men det krävs oftast lite mer arbete!
Fram med lite bilder på miko nu! Tex. när han ber om godis;) lite på avsidan om trå¨den kanske men.. annars har jag några fina på er :)
Lite på oss:
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/05300000-05309999/640x480/5305186.jpg?0
Lite sämre spinn:
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/05300000-05309999/640x480/5305188.jpg?0
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_7/03790000-03799999/640x480/3793236.jpg?0

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_7/02950000-02959999/640x480/2959170.jpg?0

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_7/03790000-03799999/640x480/3793238.jpg?0

Och ett bevis på korna:
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_7/03790000-03799999/640x480/3793239.jpg?0

kom att tänka på en sak! helt utanför ämnet men det kan inte hjälpas:angel:
jag tror ni skulle passa superfint i någon mild grön färg. typ olivgrönt. ex; olivgrön pad och skjorta eller kanske med beige skjorta till olivgrön pad? :idea: svart pad och olivgrön skjorta kanske??
såg det framför mig när jag kikade på dina bilder..
Som för övrigt var jättefina :D
Vill se fler bilder :bump:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 600
Senast: Nepenthe
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 332
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 604
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 833
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar