Sv: Welsh Partbreed
Svenska NF föreningen vet jag ibland diskuterat att öppna ett P/B register...fast det har aldrig blivit verklighet.
I Holland har NF föreningen ett P/B register men bedriver inte avel direkt inom det utan mer registrerar sådant som tja går in och inte platsar eller har intresse av någon stambok.
Vill man bedriva avel med korsningar som har lic. hingstar i härstamningen så är ridponnystamböcker hemvisten.
I just Holland som har mycket NF avel är ridponnyavel med NF blod vanligt.
Holländsk ridponnystambok NRPS är i mångt och mycket baserat på NF blod och Arabblod, stamboken har krav på minst 12,5% arabblod.
NRPS är mycket lik ASRP i sin uppbyggnad och i princip alla ponnyraser --fullblod/halvblod är erkända.
Stamboken för också avel med importhingstar, dom mönstras in på hingstpremieringar och skall då föra 12,5% Arabblod och ha prestation.
Så i denna ridponnystambok avlas med allt möjligt och lite olika ser hingstarna ut, men typen är sportbetonade och hingstarna är mycket aktiva i sporten.
Holländska EM hopplag har oftast just ponnyer som är registrerade i NRPS.
En av deras hingstar som tävlas int. i hoppning heter kanshebber, jag har sett honom vid ett par tillfällen och han är mycket sevärd.
KANSHEBBER
prestatie sport – fokklasse 1
NPA 941236*94 Stb
Geb. 24-04-1994, stm. 1.46 m, vos
Percentage Arabisch bloed: 75%
In 2006 goedgekeurd voor 3 jaar t/m 2008.
Sportprestaties: ZZ + internationaal springen
Han är mycket hårt prestationsavlad och har en stambokförd sport Arabhingst som far och ett stambokssto som heter Daisy Brown som är korsning Arab/NF, hon har alla utmärkelser ett avelssto kan ha keur, Pref, Prest, sport.
Sport har hon fått för sina egna hoppmeriter som sträcker sig ända upp på EM pallen.
Så här ser han ut.
På utställning bedöms väl P/B som alla andra ponnyer, vad det gäller HHB/Brn och gångarter. Typen är väl lite knixig och där har säker varje domare sin uppfattning (ivarjefall Svenska), har själv visat en ridponny som welsh P/B han fick nia på typ och han är också niomässig som ridponny--den domaren tror jag helt enbkelt dömde typen som en Svensk ridponny.
peräke