• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tretjak
  • Startdatum Startdatum
T

tretjak

Har funderat länge på just denna ras. Har vi någon här som har erfarenhet av rasen? Hur är de temperamentsmässigt? Jag söker en welsh cob av större modell, typ 1,55. Hur vanligt är det med denna storlek på en renrasig welsh cob? Man ser sällan annonser på dessa. Finns det någon uppfödare/organisation man kan vända sig till om man är intresserad av att köpa en? Prisklass på en utbildad welsh cob? Tacksam för alla tips och info!

Jag har mycket bra erfarenhet av den rasen. Mycket bra temprament och :devil: på att hoppa. Den min kompis har tävlade mycket mvs och var otroligt bra på att hoppa :)

155 cobbar är inte så vanliga. De flesta föder upp cobbar som stannar inom ponnymåtten. Mina cobbar är av olika typer. Jag har ett sto som är mer ridtypad och hon hoppar som en gud och går även bra i dressyr. Hon är självständig och tuff men ändå lätt att hantera och försöker inte ta kommandot över människan. Ett annat sto är mer körtypad, hoppar små hus men sen med vilken teknik :crazy: inte så sjävständig, skriker efter andra hästar och glömmer lätt bort människan som håller i henne om hon saknar sina kompisar. efter att ha ridit/kört en cob så kan jag inte tänka mig någon annan ras. Den passar mig så bra som vill stanna på lättklass tävlingar :love:. En allroundhäst som kan göra det mesta, snygg, utstrålning underbart skön att rida dessutom tålig. Den har kraften att göra tyngre arbeten (jag jobbar en del i skogen med dem)elegant nog att köra student/bröllop smidig nog att kunna hoppa höga hinder och kunna hävda sig i omhoppning utstrålning och steget att kunna hävda sig i dressyr samt tålig nog att klara ett svenskt väderlag utan en massa täcken :)
Mitt ena sto blev jag erbjuden 70 000 föe när hon vann regionala kvaliten som 4 åring i löshoppning OCH gångarter. Ett vanligt prisläge för en cob är 45 000kr.

Det verkar vara vanligare med större cobbar, runt 160 cm, i Danmark!

Söker du större cobbar för ridning skall du nog leta på Derwen, där är det inte alls ovanligt att de hamnar upp mot 1.60. Hingsten i Danmark antar jag (kanske?) att det är Derwen True to Form. han är stor åt alla håll, det är mycket muskler att rida ihop, jag är bekant med ägaren så jag vet att han har behövt lång tid på sig för att växa. Därför har han inte tävlat så mycket, finns det någon mer uppemot 1.60? har inte tittat på deras listor inför 2004 än. :confused:

Har sett en del danska cobbar till salu (nån dansk salulista som jag tror jag hittade via deras rasförenings hemsida, för flera veckor sedan) både ston o valacker/hingstar som varit i den storleken. Har inte sett en enda cob i Sverige till salu i den storleken. Har däremot ingen aning om hingsten du nämde är pappa till alla de stora danska jag sett till salu!

Hejsan!
Jag red en termin på Burhults stuteri och ridskola.
De föder upp welshmountain och welshcob.
De hade när jag gick där (de finns troligtvis kvar) två jätte snygga hingstar, speciellt Darwen Mr T (tror jag att han hette) Burhults Black Commence var oxå snygg.... Kolla in deras hemsida: http://hem.passagen.se/burhultstuteri/sid2.htm

Sara

Stämmer bra det och återigen hamnar vi på derwen då juniors pappa är Tennessee... :cry: synd att han inte hann lämna lite mer innan han bytte sida.

Jag är en nybliev och mycket stolt ägare av en welsh cob hingst -03. Jag började som du , tyckte att rasen hade något speciellt, en dragningskrafft. Efter att ha haft både sv.hbl och lipizzanare vill jag ha något annat. Dessutom ville jag vara med från början, därför fick det bli en bebis.

Min hästs föräldrar är båda två runt 155cm så jag hoppas att min cob hamnar där (troligt).

Det lilla jag har umgåts med rasen har jag bara positiva erfarenheter ifrån :love: . Det är en aktiv liten häst!

Det låter ju hoppfullt :) Tack för ditt och alla andras svar jag fått på min fråga! :bow:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 950
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 493
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
9 202
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 577
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka