Welsh Cob/Frieser?

Sv: Welsh Cob/Frieser?

Vad jag vill åstadkomma med korsningen? Det har jag redan skrivit men jag kan göra det igen;). Jag vill ha en lite större alroundhäst som avkomma. Självklart kommer jag inte ta "första hingst som jag hittar ute i skogen".. Jag har inte bestämt mig för att lägga på Frieser utan det var bara en tanke som slog mig då jag funderade lite.. Det kommer isåfall dröja ett tag om det ens skulle bli aktuellt. Men förmodligen blir det inte det då jag fått så negativa reaktioner om hur de blir. Förmodligen blir första fölet efter en Welsh Cob eller ev. Arab.

Vem har sagt att min framtida avkomma inte kommer vara genomtänkt?:confused:Den kommer att vara mkt genomtänkt.

Det är ju just det jag gör.. Tänker. Jag vill se alla alternativ och kolla på olika raser.

Någon som har eller har sett den här korsningen? Hur är den? Funderar på att betäcka mitt Cob sto med en frieser. De är ju rätt lika och har liknande bakgrund. Vad tror ni om det?

Har själv ett Welsh cob sto.
De är ju så kraftfulla och det är ju Friser hästen också, vet inte riktigt , tycker kanske du ska ta en lite lättare modell av häst.
Sedan får man ju fundera på så inte friser hingsten är för stor för ditt sto.
Sådant hade oroat mig lite eftersom det kan bli svårt med fölningen m.m.
sen ska man ju fråga sig vad man ska ha avkomman till , skogsmulle , dressyr kanske, men hopphäst , nja kanske inte lika bra.
Nja du får fundera men båda raserna är otroligt vackra!!:)

Fölet anpassar sig i livmodern så att det inte ska vara svårt att komma ut. Naturn är fiffig, den sköter det mesta av sig själv, så länge vi människor inte interagerar för mycket.

Fölet anpassar sig i livmodern så att det inte ska vara svårt att komma ut. Naturn är fiffig, den sköter det mesta av sig själv, så länge vi människor inte interagerar för mycket.

Jo de säger det men man kan inte ta allt förstort tror jag inte..
:)

Ingen lyckad kombination.Eftersom du har två tunga hästraser som kombineras så kan du med otur få en extremt tung häst med de karaktäristiska egenskaper hos båda raserna som är minst önskvärda. Det är det troligaste senariot. Tyvärr är det ofta så i avel att mindre önskvärda egenskaper blir dominanta i korsningsavel. Men man kan också ha tur och få en lätt häst. Ska man nödvändigtvis ha en korsning så bör man satsa på en tung/lätt kombination. Varför avlar du inte fram en renrasig Cob?

Det här tycker jag är en toppenbra kommentar.

kan inte saddlebreed vara ngt då? dom är ju ädla, högresta och mycket benaktion.
Det finns hingstar i sverige.

själv väntar jag på vårt föl.
Men den är korsning Frieser/Arab.

Men de är också rätt långa i ryggen. Hittar ingen ordentlig rasbeskrivning, varken på den svenska eller amerikanska siten.

En P.R.E hingst hade kanske kunnat vara något? De två raserna är ju inte helt olika varandra. Dessutom finns det ju så många olika sorters hingstar här i Sverige och de kan ju variera väldigt mycket både exteriört och i huvudet.
Borde kunna hitta en hingst som passar ditt sto väldigt bra.

Läste tråden igår och kommer inte riktigt ihåg om någon mer tipsat om det, har nästan för mig det...

njae...det är nog individuellt,,,precis som med vilken ras som helst.
(den saddlebred jag red hade normal rygg)

Någon som har eller har sett den här korsningen? Hur är den? Funderar på att betäcka mitt Cob sto med en frieser. De är ju rätt lika och har liknande bakgrund. Vad tror ni om det?

Jag vill gråta. Varför blanda två så olika raser? Förhoppningsvis är alla Frieserhingstägare här i Sverige så seriösa, att dom inte tar emot ditt sto.
Betäck med en cob, om du alls skall betäcka!

Varken friesern eller cobben är lätta raser. Föder själv upp frieserhästar så jag borde nog veta. Friesern har ett rymligt högt steg men deffinitivt inte det lätta steg som tex. en arab har. Och en cob som är en ponny ras och en frieser som räknas till ett varmblod har inte mycket gemensamt än ibland den svarta färgen.Har bott 12 år i Holland och där undviker man som sjutton att avla på tung/tung kombination. De egenskaper som jag främst syftar på är just tyngden. Du kan få en häst som ser mer ut som en nordsvensk bruks i typ. Cobben har inte frieserns höga knälyft och det kommer du kanske inte heller att få fram utan får en häst som hasar fram. Friesern har en vertikal hals och cobben en horisontal. Så den högresta svanhalsen som du kanske är ute efter blir kanske för tung och ännu mer horisontal. dessutom spelar man väldigt med avel när man använder sig av en ej avelsgodkänd hingst. det finns nämligen inga godkända frieserhingstar från KFPS i Sverige. Bara 3 från den tyska föreningen. Med en ej godkänd hingst har du ingen som helst koll på vad som finns ärftligt bakåt. Kanske hans mor gav vattenskallar eller bär på anlagen? Eller så finns det dvärgväxt i anlagen. Dessa hingstar sorteras ut direkt i KFPS och kommer inte ens med i hingstpremeringen.
Vill man ha fram en ädlare högrest häst så kanske en Morgan eller en trakener något som skulle passa bättre. Det är lätta varmblods raser. Och gå då för guds skull på en godkänd hingst och inte till första bästa för det är inte avel utan reproduktion./ Gunilla

3 kommentarer:

Welsh cob är inte en ponnyras.

Welsh Cobben har ofta höga knälyft i traven.

Och vad är det för fel på nordsvensk bruks? Den nordsvenska brukshästen anses av många ligga nära friesern släktskapsmässigt. Nordsvenska hingsten Benus har tex avbildats i en hel del äldre litteratur om frieserhästen som ett exempel på detta.

/KT

En P.R.E hingst hade kanske kunnat vara något? De två raserna är ju inte helt olika varandra. Dessutom finns det ju så många olika sorters hingstar här i Sverige och de kan ju variera väldigt mycket både exteriört och i huvudet.
Borde kunna hitta en hingst som passar ditt sto väldigt bra.

Läste tråden igår och kommer inte riktigt ihåg om någon mer tipsat om det, har nästan för mig det...

Angående PRE i kombination med welsh cob. ( Eller ska jag skriva i cobbination? :D). Man vet att adelsmännen i wales redan under 11 och 1200-talet importerade spanska hästar för att använda på de lokala bergsponnyerna och de lokala stridshästarna i syfte att få fram en bättre hästras an vad de redan hade.

DVS PREn som den var då som kombinerades ihop med den dåvarande welsh mountainhästen och en del andra lokala walesiska varianter. Resultatet blev Welsh Cobben.

Så att använda en PRE på en Welsh Cob är bara att förstärka gener som redan till stor del finns i rasen.

Att gå via frieserhästen är att gå en omväg eftersom friesern kom till när man importerade SPANSKA hästar för att förbättra de lokala hästarna i friesland med omnejd.

/kt

Som vanligt är din "hästhistoria" intressant att läsa om :)

Så är ju faktiskt PRE en mkt god ide :)

Tycker att även om welshcoben och frisern har en gemensam nämnare så är de för olika och för lika på fel områden.

Som vanligt är din "hästhistoria" intressant att läsa om :)

Så är ju faktiskt PRE en mkt god ide :)

Tycker att även om welshcoben och frisern har en gemensam nämnare så är de för olika och för lika på fel områden.

Jo det är kul med hästhistoria. Själv önskar jag att jag hade mer pengar, större gård och mer tid.

Jag har en liten ide om att få fram en häst ( till eget bruk) som skulle motsvara en officershäst fr 16-1700-talet. Dvs en något ädlare variant av den då så berömda klipparen.

Min tanke var då att skaffa ett gotlandsruss sto av den större varianten. Dvs gärna litet överväxt enligt russ standarden. Betäcka henne med en mankhöjdsmässigt liten PRE hingst och sedan om fölet blir ett sto ev betäcka henne i sin tur med en nordsvensk brukshingst av den allra minsta och lättaste varianten.

Då tror jag att resultatet utseendemässigt och storleksmässigt skulle komma mycket nära.

Tyvärr har jag redan helt fullt i stallet och det kommer ett nordsvenskt föl i vår också.

Men jag SKULLE kunna betäcka vårt nordsvenska sto med en liten PRE i sommar och sedan lägga på russ på den avkomman? Fast vårt nordsvenska sto är litet för stor tror jag. HM- lots of thoughts!!!!

/kt

Senast ändrad:

Ja det tror jag skulle kunna bli en trevlig korsning både temprament och ridbarhet.
Jag skulle nog valt det sista alt. för stoet skull, det kanske blir en väldigt liten avkomma om man betäcker ett russ med PRE (med tanke på hingstens stl). Men det är väl det du vill ha? En häst på 140 cm ungefär va?

Jag leker med tanken att betäcka mitt sto med en PRE, väntar på ett par sånna korsningar med den hingsten så får vi se sen. Första omgången pluppar förhoppningsvis ut i vår :)

Ja det tror jag skulle kunna bli en trevlig korsning både temprament och ridbarhet.
Jag skulle nog valt det sista alt. för stoet skull, det kanske blir en väldigt liten avkomma om man betäcker ett russ med PRE (med tanke på hingstens stl). Men det är väl det du vill ha? En häst på 140 cm ungefär va?

Ungefär 140-145 i mkh. Min gamla nordsvenska hingst Tor (Victor) är 146 cm prick och det är en utmärkt storlek. Men en liten aning lättare med bibehållen majestätisk utstrålning hade ju varit guld....

Ja du vet:

t11270-crop.jpg

:devil:

Vad jag har:

Ojvadkommerdrborta.jpg

DetejuensnyggTJEJ.jpg

/kt

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 073
Senast: Freazer
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 946

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka