Welsh Cob/Frieser?

Sv: Welsh Cob/Frieser?

Fast anledningen till att jag startade tråden var att jag ville veta lite mer om korsningen ifråga om det skulle bli aktuellt i framtiden. Jag kom då att tänka på friesern utan att hinna "tänka" ordentligt så la jag upp tråden då jag anser att jag inte är så jättebra på dethär. Så tanken slog mig när jag satt och kollade runt lite på hingstar och jag frågade då vad bukefolket har för erfarenheter av den korsningen och när det blev så många negativa responser så är det troligen inte en så bra korsning. Så nej, denna korsningen var inte alls genomtänkt utan mest ngt som ploppade upp i huvudet;).

Om du kollar längre upp i tråden så ser du bilder på både henne och hingsten som hon ska betäckas med i vår. Så en korsning är inte aktuell det närmaste året/åren.

Svårt att utläsa något från ett foto, rent spontant så skulle jag lägga en äldre hingst på ett 3 årigt sto, en sådan ung hingst skulle jag använda på äldre välbeprövade ston som redan visat vilka avkommor de lämnar. Det kan vara svårt att veta om det är hingsten, stoet el kombinationen av dem om det kommer ut något mindre korrekt. Vi hade turen att kunna betäcka ett A prem samt ett annat sto som även hon lämnat korrekta avkommor, med vår unghingst i somras. Det ska bli spännande att se vad som tittar ut om 2 mån! Om samtliga avkommor får icke korrekta benställ el inte blir typade som vi önskar så skär vi honom då stona hitills inte har lämnat något dåligt oavsett hingst.
Jag skulle inte våga chansa med en 3 åring som inte vet hur det går till och med en så pass stor orutinerad unghingst (även om det råkar vara rätt ras :laugh:)

Jo det kanske man kan tycka, men jag tycker om både typ på hingsten och att han är stor. sen såklart tempramentet också. Sen tror jag ju såklart att det blir jättebra;). Men det vet jag inte försen nästa vår. Och jag hoppas ju på att ngt fint tittar ut:D;).

Har lite samma tanke som dig. Att få fram en "stridshäst". Vill ha åt båda det mentala (som jag tror att de var:angel:) och utseendemässiga. Jag tror att det fanns en anledning till att de höll så bra förr också.. Dock lite större i storlek. Runt 155 cm hade jag gärna haft. Just nu ser det ut som att det kommer att bli en betäckning med PRE i framtiden.

Tänkte jag kan berätta lite om min underbara frieser/welsh cob vallack.
Jag kan använda honom till allt! Jag kör honom, hoppar honom, drar med honom. Han har det bästa psyke jag någonsin sätt hos en häst. Nu blir han 6 år och börjar fatta vad lyfta på benen är också. Så nu nrä man rider honom i traven så blir han så stor så han känns som en 1.80 häst i stället för 1.58 eller vad han är. Han vet vad samling är och är verkligen den bästa allround häst man kan tänka sig! Jag har tom vallat får med honom. Jag tycker du verkligen ska satsa på den korsningen om du vill ha en bra allroundhäst!
//Girly

Den hästen på bilden jag har är han. ska se om jag kan få upp en annan bild.

Får inte upp några bilder, men ska se om jag får upp några ikväll i fotoalbumet.

Låter intressant! Du får gärna lägga in fler bilder på honom så man ser mer exteriören på honom:).

Mor ska vara Welsh cob.
Ägaren hade inte skaffat några papper på honom, så vi fick fixa i efterhand, men han sa aldrig vilka dem var. Köpte honom genom ett försäljningsstall jag hjälpte till på. Ska se om jag får upp någon bild på honom som är bättre.

Mor ska vara Welsh cob.
Ägaren hade inte skaffat några papper på honom, så vi fick fixa i efterhand, men han sa aldrig vilka dem var. Köpte honom genom ett försäljningsstall jag hjälpte till på. Ska se om jag får upp någon bild på honom som är bättre.

Tja, då vet du ju inte ens om det verkligen ÄR en korsning Welsh Cob/Frieser.
Det kan vara något, som någon fått för sig.

Tragiskt med dessa hästar med okänd härstamning. Tänk om alla dessa betäckningar inte genomfördes, då skulle seriösa uppfödare kanske få en chans att få sina uppfödningar sålda till vettiga priser...:idea:

Tänkte jag kan berätta lite om min underbara frieser/welsh cob vallack.
Jag kan använda honom till allt! Jag kör honom, hoppar honom, drar med honom. Han har det bästa psyke jag någonsin sätt hos en häst. Nu blir han 6 år och börjar fatta vad lyfta på benen är också. Så nu nrä man rider honom i traven så blir han så stor så han känns som en 1.80 häst i stället för 1.58 eller vad han är. Han vet vad samling är och är verkligen den bästa allround häst man kan tänka sig! Jag har tom vallat får med honom. Jag tycker du verkligen ska satsa på den korsningen om du vill ha en bra allroundhäst!
//Girly

Men allt det där är jag övertygad om att jag kommer kunna göra med min Renrasiga cob också och fullblodet också för den delen så det handlar nog mer om individ och träning än ras!!

Vad jag försöker få fram med att berätta det är väl mer att jag tycker han passar till allt detta för att han är inte så tung som kallblod och kan därför användas till allt man vill inom ridningen, ett tungt kallblod skulle inte klara påfrestningen av att hoppa några högre höjder, men samtidigt har rätt storlek för att kunna utföra ordentliga jobb i skogs -och jordbruk. Jag vet massor av hästar som kan göra allt, det är både fullblod, travare osv.

Sen kan jag berätta att det är säkert att han har dem som mor och far. Den som ägde honom när jag köpte honom att köpt han på födelseplats och sett både mor och far, men inte brytt sig om att skaffa papper på honom, tyvärr kom han inte ihåg vad de hette.

Sen kan jag berätta att det är säkert att han har dem som mor och far. Den som ägde honom när jag köpte honom att köpt han på födelseplats och sett både mor och far, men inte brytt sig om att skaffa papper på honom, tyvärr kom han inte ihåg vad de hette.

Tyvärr är det även många som säger att de vet precis vilka föräldrarna är men de var själva varken med när hästen "tillverkades" eller har sett den som ung bredvid modern. Det är ju heller inte säkert att föräldrarna är renrasiga även om man nu själv har varit med vid "tillverkningen". Uppfödaren kan säga precis vad som helst till en köpare om det inte finns några papper på hästens ursprung!

Om modern är en renrasig Welsh Cob och fadern är en renrasig Frieser, finns det väl som uppfödare ingen anledning till att inte registrera hästen med full stam? :confused:

Så länge hästen inte har en verifierad stam så är och förblir den en korsningsponny. Sedan kan man så klart roa sig med att försöka gissa sig till vilka raser som ingår. :laugh:

Okej, men finns det inga papper så är det ju inte säkert att det är denna korsningen. Det är då lite svårt för mig att veta hur de blir osv. då jag gärna helst ser både mor och far så jag vet kombinationen mellan dem också!:)
Alltså om det var en tung/lätt cob och tung/lätt frieser.

Det var roligt att komma in!

Jag har pratat med folk som har fött upp både frieser och welsh cob och så. Alla säger att de kan se båda raserna i honom. Men som sagt, det är inte 100% säkert. Det vet jag med. Men han är väldigt lik båda raserna om man kolla på lite olika bilder. Ibland när han showar till sig så får han det där skitsnygga frieserhuvudet och halsen. Pratade ochså med en som älskar welsh cob och har varit runt hos massor av uppfödare och hjälp till och hon såg klara tecken på att det kan vara welsh cob och freiser i honom.

Nu har jag lagt upp en bild i mitt fotoalbum där han står uppställd. Han är ganska loj på bilden så han ser inte så bra ut som han brukar där. Och så är han klippt.

Mvh Girly

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Freazer
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 946

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka