Welsh Cob/Frieser?

Sv: Welsh Cob/Frieser?

Där ser man :)

Inte så konstigt då att de inte är allt för olika varandra.

Varför börjar du gråta över att man blandar raser? En sak om man tog grannens hingst på sitt söta sto som man vill ska bli mamma.. Men om man har ett mål med sin avel så ser jag inte varför man skulle kunna korsa 2 olika raser. Svensk ridponny är en korsningsponny och likaså halvblodet är korsning.. Sen har ju de flesta raser kommit fram genom korsning. Annars hade vi inte haft så många raser idag.

Har lite samma tanke som dig. Att få fram en "stridshäst". Vill ha åt båda det mentala (som jag tror att de var:angel:) och utseendemässiga. Jag tror att det fanns en anledning till att de höll så bra förr också.. Dock lite större i storlek. Runt 155 cm hade jag gärna haft. Just nu ser det ut som att det kommer att bli en betäckning med PRE i framtiden.

Ne och tror inte det finns nån som vill låna ut magen heller tyvärr.

Slut på trådkap innan TS blir sur ;)

Kl mig själv*

Tänkte jag kunde visa stoet. Hon är inte hämtad än och jag kan knappt hålla mig här hemma medans jag väntar:D.

http://www.welshcob.se/images/Cadi_m.JPG
http://www.welshcob.se/images/Cadi_s.JPG

Det är ett snart 3 årigt sto, blir troligtvis maxad D.

Här är hingsten hon ska betäckas med innan hon kommer hem:)

http://www.welshcob.se/images/Blade04.JPG
http://www.welshcob.se/images/Blade05.JPG

Snart 3 åring där med och han blir ungefär 160 cm när han vuxit klart.

Hästarna är/var Welshcobs här inne på buke:)

Senast ändrad:

Men hur stor är stoet då?

För PRE hingstarna är inte så mkt större än 160 (största jag vet är 165), den hingsten vi ska betäcka med är 158 cm.

mitt bidrag till tråden. en bild som ni kanske redan sett i en annan tråd.
amigo snart 2 år, u welsh cob, e pre

n669557935_1177033_8080.jpg

n669557935_1177031_7058.jpg

n669557935_805485_1638.jpg

Ah han har jag haft mina ögon på, kanske är därför jag gillar din häst så mkt ;)

linnsan Hur pass stor avkomma hoppas du på då?

Helt OT men...

Är det du som ska ha Cadi?

Lilla Wynna är min :love:

eller snart i alla fall:)

Ja, jag ska ha Cadi:)

Kul att du ska ha Wynna:)

Då får vi nästan uppdatera varandra lite sen eftersom att de kommer från samma ställe!

Varför börjar du gråta över att man blandar raser? En sak om man tog grannens hingst på sitt söta sto som man vill ska bli mamma.. Men om man har ett mål med sin avel så ser jag inte varför man skulle kunna korsa 2 olika raser. Svensk ridponny är en korsningsponny och likaså halvblodet är korsning.. Sen har ju de flesta raser kommit fram genom korsning. Annars hade vi inte haft så många raser idag.

Som cobuppfödare så skär det i hjärtat på en när man vet hur få renrasiga cobföl som födds varje år, och så ser man hur fina cobston går till .....korsningsavel som är en slutprodukt och inte leder rasen vidare :cry: Jag förstår Ragnhild. Personligen hade jag aldrig sålt några av mina cobston till någon som planerar att använda stoet till att göra en annan produkt. Varför inte köpa en färdig produkt som du vill ha från start?

Så du tycker jag ska åka till en uppfödare och be den betäcka sitt svarta sto med en viss hingst för att jag ska få den hästen jag vill ha:crazy:. Det om ngt låter väl konstigt.

Det sto som jag ska hämta är precis vad jag vill ha och varför är det mer fel att jag betäcker henne med en PRE än att ngn annan betäcker sitt cobsto med en PRE? För mig kanske det inte alls är en slutprodukt. Och även fast det vore det så vad säger att den hästen inte skulle bli bra?

Sen är det stoet jag har köpt. Ska EVENTUELLT behålla fölet. Jag köper inte stoet för att byta henne mot fölet. Köper stoet då jag vill ha stoet. Sen är tanken att jag ska föda upp ett par föl också. Och det första kommer nästa vår om allt går som det ska.

Som cobuppfödare så skär det i hjärtat på en när man vet hur få renrasiga cobföl som födds varje år, och så ser man hur fina cobston går till .....korsningsavel som är en slutprodukt och inte leder rasen vidare :cry: Jag förstår Ragnhild. Personligen hade jag aldrig sålt några av mina cobston till någon som planerar att använda stoet till att göra en annan produkt. Varför inte köpa en färdig produkt som du vill ha från start?

Fast om man köper ett välstammat welsh cob sto och sedan kanske tar en 8-10 föl efter henne totalt så gör det kanske inte så mycket om ett eller två av dessa föl är med hingst av annan ras?

Vi har tex förra våren köpt ett premierat nordsvenskt bruks sto. Hon har redan haft en 3-4 renrasiga föl och fölet hon väntar i vår är efter vår nordsvenska hingst ( som dock ej är godkänd men vi har gjort betäckningen för att jag vill ha en avkomma av honom som jag kan ha som ridhäst/körhäst när vår gamla hingst inte finns längre, han fyller nämligen 22 år i vår). Sedan har vi tänkt att ta henne till premierad hingst av samma ras i lämplig kombination typ och härstamningsmässig och kanske väldigt eventuellt ta en avkomma efter PRE hingst så småningom. Dvs hon kommer i sitt liv att få minst en 5-7 renrasiga premieringsberättigade föl.

/KT

Det sto som jag ska hämta är precis vad jag vill ha
Sen är det stoet jag har köpt. Ska EVENTUELLT behålla fölet. Jag köper inte stoet för att byta henne mot fölet. Köper stoet då jag vill ha stoet. S

Om du nu inte vill ha fölet för dig själv, varför då göra en sådan korsning? Varför då inte välja att föra rasen vidare genom att ta en hingst, svart om det är färgen du är ute efter, stor, om det är storlek, smäcker el tung, som är av samma ras?
I början på tråden var det friser du ville betäcka med, nu är det PRE, hur ska du ha det? Låter inte som en genomtänkt korsning i mina öron :cool:
Jag menar heller inte att du ska åka till en uppfödare och låna magen på ett sto, jag menar att med alla dessa tusentals hästar till salu som finns, så borde det redan finnas den individen med alla dessa egenskaper som du vill ha.

Tyvärr så finns det alltför få välstammade exteriört bra cobston i rasavel idag. Ja jag tycker att det är synd att betäcka ett sådant (om nu detta sto är ett bra exemplar för sin ras)sto med annan ras. Om stoet nu är typat och exteriört som en cob så är det större chans att få en likadan avkomma med en likadan hingst. Man tar inte en ardenner och betäcker med ett fullblod för att få ett halvblod......speciellt om man inte tänker behålla avkomman själv. Det för inte aveln vidare och speciellt inte rasen. Sådana individer finns det fullt om här i världen så man behöver inte göra fler anser jag.:cool:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Freazer
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 946

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka