Weimaraner

Alindra2000

Trådstartare
Är det någon som har ngt att säga om denna helt underbart vackra och trevliga hund? Har på senaste tiden träffat ( eller man får väl nästan säga sett till att träffa) flertalet av just denna ras. Poitiva och trevliga men ändå aktiva och har verkligen sett ut att vilja göra sitt bästa (på klubben osv). Har tidigare mest tänkt på dem som vackra jakthundar ( å eftersom jag inte är jägare så har jag inte funderat så mkt på dem). Jag är ju medveten om att det är jakthundar men i alla fall en av dem jag träffat används inte till jakt, han är "brukshund" om man frågar ägaren. Någon här med rasen?
Är inte så att jag tänker köpa en ( i alla fall inte närmsta tiden) Men man ska aldrig säga aldrig :smirk: ( de gjorde jag nämligen med min staff,.. skulle aldrig ha staff å vad har jag väl nu om inte en staff)

Sv: Weimaraner

Jag tycker inte man ska ha jakthund om man inte vill låta den jaga.

Jag tycker också den är snygg, men man måste ju se till vad man kan erbjuda hunden i första hand, inte vv.

När jag köpte ny hund nu så tänkte jag igenom vad jag hade att erbjuda, och valde en ras som skulle trivas jättebra med det livet. Det sparar en för mkt besvär, och sparar hunden mkt frustration..

Hade jag inte tagit mitt förnuft till fånga så hade jag nog ägt en hög med vorsteh vid det här laget. Man får tänka lite som Centaur skriver.

Lady_vip har weimaraner!

Helt klart, menar inte heller att man ska köpa hund för att den är fin. Ville mest höra lite mer med dem som har rasen eller ngn med erfarnhet av dem. Dvs tycker mest att det är kul att lära mig mer. Det där med att man ska aldrig säga aldrig va menat som ett skämt.

Jag har ju då 2 stycken W och ja, vad vill du veta..?

Min ena hund hade lätt kunnat vara soffpotatis hos någon och klarat sig utmärkt med sällskap och en cykeltur då och då, MEN hon är allmäns känd inom oss som har rasen som den lugnaste weimaranern i Sverige :D Det finns inte så många fler som är såna.

En weimaraner klarar sig bra som en aktiv brukshund också, bara den får träning och stimulans, MEN jag tycker att man ska tänka ett steg längre. Detta är en relativt liten ras som är otroligt populär, redan nu har vi problem med att jaktlinjerna försvinner och om jaktlinjerna försvinner så försvinner även rasen. Så man har också ett ansvar när man köper en sån här hund och det ansvaret innefattar i viss mån att hunden ska jaga. Därför bör man inte skaffa W om man inte vill jaga, det finns så många andra hundraser för det.
Sen är dem inga lysande bruks/lydnadshundar heller, det finns bättre.

Annars är det en rolig ras, man är med om mycket när man har W. Mina 2 är helt olika och kompletterar varandra bra, men de gör mig också vansinnig med jämna mellanrum.

Som sagt, vad vill du veta:)?

//E

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 001
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 540
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 146
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar