Warsteiner 946

Sv: Warsteiner 946

KL

Jag har ett sto född -00 efter Warsteiner. Mamman är väldigt skarp, men mitt sto är väldigt trevligt. Hon är snäll, lätt och lugn i främmande miljöer. Hon har hög ridbarhet och är väldigt lätt att samla och lägger naturligt vikt på bakbenen. Hon är kanske lite känsligare och behöver bara små, fina hjälper. Vi tycker väldigt mycket om henne...trots att hon är skimmel. :)

Däremot verkar de flesta avkommor få en ganska stor manke?

Min tränare springer runt med en avkomma.
född 1999, e. Warsteiner - Judex xx

Han är extermt social och kelsjuk. Väldigt lätt för piaff och passage.
Han kvalade till Scandinavian open 4-7 år. Korrekt i kroppen... jag har lite svårt att hitta negativa saker här. Han gillar att bita loss benskydd :p

KL

Har stött på några warsteiner-avkommor. En av dem är ett sto som är det snyggaste sto jag någonsin sett, riktigt fin överlinje (uppf fick alltid frågor om vad det var för stam på hennes "hingst"), bra gång ffa traven som är fantastisk. Men tyvärr svår i psyket, väldigt jobbig och dum att rida in och dt är först nu som 10-12 åring hon har taggat ned lite.

Uttöver denna har jag träffat två valacker. Båda snygga,fina i typen med bra grundgångarter men dock lite långsamma i fötterna. Båda var 5 så det fanns mkt kvar att utvecka på gången. Trevliga i skallen, lite åt det "valack-tråkiga" hållet.

Har annars ffa hört att warsteiner lämnar snygga hästar med dålig ridbarhet.

Jag har en valack efter Warsteiner (ue Lambert) som blir 10 i år.
Köpte honom som sexåring och då kallade folk honom för "monstret". :angel: Även förra ägaren tyckte han var ett monster, hon ville inte gå i närheten av honom.
I kontraktet står det att vi inte får lämna tillbaka honom på grund av "bockningar, bus eller istadighet"..

Yawarro är en väldigt skarp häst, det är ingen häst jag sätter upp vemsomhelst på.
Jag rider alltid ut ensam, med andra blir han helt galen, och då menar jag verkligen galen. Vill inte riskera detta så jag rider alltid själv, det funkar utmärkt, - men jag sätter aldrig upp någon annan att rida ut på honom.

Visst har han skärpt till sig lite sen han var unghäst men är fortfarande som en bomb som kan smälla närsomhelst.
Men jag älskar honom förstås! Han är underbar att rida, och när man får honom att samarbeta är han en toppenhäst.

När jag precis köpt honom kastade han av min syster på dressyrtävling (2 gånger innan hon fått startsignal), och jag kunde knappt ta mig in på en hoppbana.

Nu har vi sakta men säkert gått framåt, rider stadiga 1,10 och ska debutera 1,20 i höst. Dressyr har vi tävlat upp till la:4 och debutant fälttävlan med placering. Jag skulle nog vilja säga att han är mer lagd för hoppning än för dressyren, trots sin stam.
Det är absolut en häst med kapacitet, problemet är bara att få honom med sig. :D Med en duktigare ryttare skulle han nog kunna gå långt i samtliga dicipliner.
I terrängen är han kanon att rida, försiktig och hundra procent fokuserad, han har liksom inte tid med att hitta på dumheter.

Dock är det bara i ridningen han är såhär, på backen är han hur lätthanterig som helst, har inga problem med att låta små barn stå och borsta och hålla på med honom. Där är han väldigt väluppforstrad.
Har även träffat en hel del andra Warsteiner-avkommor, de flesta har varit oerhört skarpa. En stod bara på bakbenen, en annan kunde inte gå med andra hästar i hagen, han attackerade hästar som låg ner och rullade sig.. Plus att han inte var rolig att hantera på backen.. Alla har varit väldigt snyggga och korrekt byggda hästar som har rört sig trevligt och hoppat bra.

Skulle jag kunna tänka mig en till warsteiner? ABSOLUT!!! :banana::banana:

Här kommer lite bilder på min kille:

S5030246.jpg

P2130004.jpg

Sommarbild när han var 7, efter sommarbete!

http://i151.photobucket.com/albums/s133/estivuz/S5030238.jpg

Senast ändrad:

Hade en Warsteiner tidigare och har en Weltmeyer avkomma nu. Båda har ett fantastiskt psyke helt, underbara att rida o hantera.

Jag har en jätte trevlig val e: warsteiner på fyra år. underbart temprament. kanon gång!

hans ända nackdel är att han är väldigt stor, mäter idag 182 cm i mkh. men han är lätt och samla och smidig för sin storlek.

har bara träffat trevliga warsteiner avkommor. :)

Jag skulle nog vilja säga att han är mer lagd för hoppning än för dressyren, trots sin stam.
Det är absolut en häst med kapacitet, problemet är bara att få honom med sig. :D Med en duktigare ryttare skulle han nog kunna gå långt i samtliga dicipliner.

Min dam verkar också ha mer läggning åt hoppning än dressyren vilket till stor del beror på att hon är otroligt hygglig i hoppningen. Där vill hon verkligen och hjälper mig väldigt många gånger. I dressyren behöver hon lite mer övertalning. Eller rättare sagt - hon är mycket känsligare för mina missar när det inte står hinder på banan... ;).

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på...
Svar
18
· Visningar
1 157
Senast: Lyan
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 526
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 414
Senast: Vicks
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 598
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?