Wannabe westernryttare!!!

L

linnea_lala

Hur ska man göra för att lära sig grunderna i western om man inte har råd att lägga pengar på kurser och sånt?? Lite mjukstart / grundtips hade varit väldigt uppskattat!!! Har alltid velat lära mig men liksom aldrig tagit tag i det mer än att jobba mycket med själva horsemanshipet som enligt mig gäller i all ridning oavsett genre.

Vill gärna ha lite info om painthorse också, hur den är i psyke och så, väldigt intresserad av denna vackra ras

Tack på förhand ***

Sv: Wannabe westernryttare!!!

Låna böcker på biblan, Rolf Carlsson skriver bra nybörjar böcker! Kolla runt på clubbar i närheten om det är några clinics att titta på, man lär sej mycket av att lyssna oxå!

Det viktigaste jag tycker med ridning är att man ska vara avslappnad och tänka med sittbenen och kroppen. Allra minst händerna.
Tänk på att sitta rak i ryggen, men var avslappnad och ta djupa andetag. Ska du rida åt höger så titta ditåt. Vrid kroppen något i den riktningen du ska och följ med hästen i rörelsen. Hästarna känner hur mycket som helst hur man ändrar sig i sadeln. Ska du träna rollbacks (motsvarande framdelsvändningar, tror jag) så är det bästa att börja att träna hästen att flytta bakdelen från marken.
Först kanske inte din häst lyssnar om du sitter där med långa tyglar och försöker svänga, men då är det bara att ta lite hårdare och lägga till skänkel. Det viktiaste är att du först ger ett mycket löst tryck och sen ökar trycket tills hästen förstår, sedan eftergift.

Det är iallafall så jag rider. Jag har testat dressyr, hopp, akademiskt, freestyleridning och western. Har försökt ta lite av det bästa från varje ridstil. Har just nu en islandshäst jag håller på att rida in, och hon har utvecklats mycket positivt inom ridningen när jag ridit henne på detta sättet.

Och.. Kanonbra att du sysslar med Natural horsemanship! Då får man lugna och trygga hästar :D

hmmm... är det inte svårare än så????!! Det låter så som jag rider, bara det att jag använder händerna för att hästen ska gå i form tex, fattar inte hur man lyckas med slaka tyglar :confused:.,
men då fortsätter jag väl jobba vidare då!!!

Tack för alla tips :bow:

Formen är iofs viktig, men vill du ut och tävla senare så skulle jag råda dig att jobba upp "trampet" ordentligt redan från början. Jag rider en hel del för Anders Josefsson, och är iofs mest inne på reining, men han pratar otroligt mycket om hur viktigt det är att hästen verkligen jobbar med rygg och bakdel. Det är rätt enkelt att "fuska" lite annars och nöja sig med att hästen går rätt med huvudet.

Har du funderat på vilken/vilka grenar du är mest intresserad av?
Det påverkar ju träningen en del..

Liknande trådar

Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
3 422
Senast: Myrten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 445
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 574
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 575
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?