Wahtelhundar

L

Lucia

Är det nån som har en wahtel? Hur är eran hund? Min är hyperaktiv! Han vill jaga så fort han är lös, vilket han sällan är...
Han är en ettårig hanhund... Är eran lika vild? Har gått påm flera valpkurser utan resultat. Han är otroligt snäll men har en stark jaktinstiknt...
 
Sv: Wahtelhundar

Lucia skrev:
Är det nån som har en wahtel? Hur är eran hund? Min är hyperaktiv! Han vill jaga så fort han är lös, vilket han sällan är...
Han är en ettårig hanhund... Är eran lika vild? Har gått påm flera valpkurser utan resultat. Han är otroligt snäll men har en stark jaktinstiknt...

Ja det var ju konstigt...NOT med tanke på att rasen är en jakthund- som faktiskt används till jakt och har alla instinkter för detta kvar.

Sensmoral....jagar du inte skaffa inte en extrem jakthundsras....


/KT
 
Sv: Wahtelhundar

Du har en jakthundsras... och alltså kan du förvänta dig att hunden vill jaga. Det är ingen som blir förvånad över det. Sen har vissa individer mer jaktlust än andra inom samma ras. Du kanske har haft otur att få en individ med mycket stor jaktlust.

Om du nu köpt hunden för att ha den till jakt så är du att grattulera. Då har du fått ett bra ämne att träna och har goda utsikter att få en trevlig jaktkamrat.
Om du inte har haft för avsikt att ha hunden till jakt så kan jag bara beklaga valet av ras.

Dock får du göra det bästa av situationen. Du får fortsätta att träna, framför allt lydnad. En annan sak som är bra att träna är spår. Varför inte anmäla dig till en kurs i viltspår?? Att lära hunden små trix är också ett sätt att få hunden att koncentrera sig på andra saker än det som finns i skogen. Viktigt att du har god kontakt med din hund speciellt när du är ute... även om den går kopplad. Din hund skall hela tiden förvänta sig att du tar initiativ till rolig träning... den skall inte gå och "filosofera" i sin egen värld

Om jag förstod dig rätt så är hunden ung. Om du kanaliserar hundens arbetsvilja på andra saker än jakten... tex spårarbete så har du goda förutsättningar att hunden när den blir lite äldre lugnar ner sig något.
Men den kanske aldrig blir så säker att du kan ha den lös när du är ute. Det beror helt och hållet på hur pass lydig du lyckas få din hund... och det är helt och hållet upp till dig.
 
Sv: Wahtelhundar

Jag förstår vad ni menar. hunden är inte min utan min pappas! Han är helt innne i jakten därför skaffade han en wahtel!!! Den kommer bli världen bästa livskamrat! För de gillar samma saker! Det är alltså inte min hund och jag har inget jaktsertifekat eller vad det nu heter.:rofl:
 
Sv: Wahtelhundar

En kurs i viltspår kan du gå ändå om du får för din pappa... Det är ju bara trevligt om fler i familjen kan göra saker med hunden.

Wachteln är så pass allround att den kan göra flera saker, med flera förare. Sen kan du ju ta jägarexamen om du tycker att det verkar roligt med jakt... Det behövs ungt folk i jakten....
 
Sv: Wahtelhundar

Vi hade funderingar på Wachtel när vi köpte hund, men insåg att vi inte hade kapaciten för att få en sådan hund bra. Våran springer har visserligen stort aktiveringsbehov, men en större "will to please" och alltså lättare att jobba med.
Lyssnar inte eran hund på din pappa heller? I sådana fall bör han nog lägga ner ännu lite mera tid, för en jakthund som samarbetar är betydligt bättre än en som jagar på egen hand...

Men som sagt viltspår är roligt och nyttigt för hunden, lite början till agility ger mycket hjärngympa oxå.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 475
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2
Svar
30
· Visningar
1 314
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 476
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 665
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp