Vuxna ponnyryttare!

Sv: Vuxna ponnyryttare!

*kl

Jag ansluter mig till tråden. Jag har ingen egen ponny men har fått ett par på halsen nu när jag har min egen häst borta på utbildning/försäljning. En fördel när man är vuxen och liten är att det alltid finns ponnymammor som behöver hjälp när deras barn får mkt i skolan, skaffar pojk-/flickvänner eller annat ;)

Har just nu ett projekt i en äldre ponny som lärt sig att dra iväg samt göra allehanda luftsprång. Det roliga tycker jag är att jag inte blir det minsta osäker på en ponny som är bråkig, däremot min egna storgalopperade SWB är inte rolig när hon sätter igång :crazy: Jag börjar fundera på om det helt enkelt måste vara så att vi småttingar kommer åt en ponny bättre och därmed inte tappar kontrollen i samma utsträckning som man kan göra på en stor häst? Från början tappade jag självförtroendet och trodde att jag helt enkelt blivit en feg ryttare, då jag förr om åren red alla möjliga och och omöjliga ponnyer utan att blinka men faktiskt i ärlighetens namn tycker att det är otäckt när storhästen sätter igång. Men nu har jag upptäckt att det inte verkar vara så riktigt, med tanke på att ponnyn är långt mkt mer svår än min häst, och jag aldrig blir det minsta osäker trots alla konster den uppvisar...

Jag kan ju bara tala för mig själv, men min C-ponny är jäääävligt jobbig och störig egentligen, det är en sån där riktig pestråtta när hon sätter den sidan till, och bara drar. Hon bockar aldrig och hon kastar inte av, men hon biter bara tag i bettet och sticker. Jag är betydligt kaxigare på henne än på en stor häst, trots att hon har alla sina tix och konstigheter för sig. Sen har jag i och för sig ridit den hästen så gott som varje dag i tio år, det är ju naturligtvis en trygghet, men jag märker absolut att jag är mesigare med stora hästar.

Det inverkar så klart att jag flög av med dunder och brak från ett stort halvblod och slog av mitt ena ben på två ställen för ett par år sen, efter det har det mest blivit ponny. Falsk trygghet i och för sig, man kan slå sig lika illa med en ponny, men det känns som om man sitter närmare marken på en liten häst... :angel:

*kl

Jag ansluter mig till tråden. Jag har ingen egen ponny men har fått ett par på halsen nu när jag har min egen häst borta på utbildning/försäljning. En fördel när man är vuxen och liten är att det alltid finns ponnymammor som behöver hjälp när deras barn får mkt i skolan, skaffar pojk-/flickvänner eller annat ;)

Har just nu ett projekt i en äldre ponny som lärt sig att dra iväg samt göra allehanda luftsprång. Det roliga tycker jag är att jag inte blir det minsta osäker på en ponny som är bråkig, däremot min egna storgalopperade SWB är inte rolig när hon sätter igång :crazy: Jag börjar fundera på om det helt enkelt måste vara så att vi småttingar kommer åt en ponny bättre och därmed inte tappar kontrollen i samma utsträckning som man kan göra på en stor häst? Från början tappade jag självförtroendet och trodde att jag helt enkelt blivit en feg ryttare, då jag förr om åren red alla möjliga och och omöjliga ponnyer utan att blinka men faktiskt i ärlighetens namn tycker att det är otäckt när storhästen sätter igång. Men nu har jag upptäckt att det inte verkar vara så riktigt, med tanke på att ponnyn är långt mkt mer svår än min häst, och jag aldrig blir det minsta osäker trots alla konster den uppvisar...

Håller med. Jag blir mkt mer tuff på en "liten ponny" än en storhäst, där kan jag bli rädd för "minsta lilla" i jämförelse med ponnyerna haha. Och då är inte jag stor, 45 kg 160 cm.

Hoppar in här! Jag är också ponnyryttare :D 18 år, 165 cm, 45 kg :)
Har en helt underbar arab på 13 år som jag älskar över allt annat <3 Just nu testar vi på lite western, vilket både hon och jag tycker är super skoj!
Det är en tuff ponny med mycket "go" i och bockar och stegrar mer än gärna när överskottsenergin blir för mycket :p

http://www.youtube.com/watch?v=E7NUAoX2960 <-- Länkar ett youtube klipp som jag gjort om henne :D

Sådär känner jag oxå men ponnyer vs min häst (vi har setts lite i 07-tråden och min 07:a liknar din lite, med skillnaden att jag tror jag kommer ha så jäkla kul med den här hästen). Jag kan ju tom rida B-ponny korta stunder med mina dryga 55 kg, men gör det bara korta stunder. Fast jag känner åandra sidan så med de flesta hästar som inte är mina egna, det är mest när min egna beter sig idiotiskt som jag tycker det är otäckt ibland ;). Det måste man ju reda ut...

Fast araber räknas som storhästar (även om de mäter under 148) precis som islandshästar :)

Nej det gör dom inte. Huruvida en häst är ponny eller inte beror på om det är över eller under 148 cm. Är det en islandshäst eller en arab tillhör den fortfarande sin ras oavsett sin mankhöjd.

*kl*

Lite bilder från höst/vinter på mig och min lilla connemaradam. Har ju hennes helbror också, men det var längesen vi fastnade på bild.

602344_4429080257043_624600383_n.jpg

553852_4429082297094_278757763_n.jpg

485147_4873777254190_1732803080_n.jpg

486646_4873778934232_769522678_n.jpg

Och en bonusbild på Juno:
559062_4458506592683_191520895_n.jpg

Hoppar in här! Jag är också ponnyryttare :D 18 år, 165 cm, 45 kg :)
Har en helt underbar arab på 13 år som jag älskar över allt annat <3 Just nu testar vi på lite western, vilket både hon och jag tycker är super skoj!
Det är en tuff ponny med mycket "go" i och bockar och stegrar mer än gärna när överskottsenergin blir för mycket :p

http://www.youtube.com/watch?v=E7NUAoX2960 <-- Länkar ett youtube klipp som jag gjort om henne :D

Älskade klippet! Vad härligt när man verkligen njuter av sin häst och har roligt med den. Precis som det ska vara!

Jag är 32 år, 167 cm, 60 kg och har en arab som blir 4 år till sommaren. Gissar på att han är 146 cm. Jag har just skaffat en westernsadel till honom.

traven4.jpg

traven2.jpg

Snart blir det ljust ute! Då kan man ta RIKTIGA bilder! :bump:

Senast ändrad:

Fina. :love: På de översta bilderna påminde din häst lite om min, det var som att få en förhandstitt på hur hon kanske kommer se ut under ryttare, och när hon har bantat bort överskottskilona. :)

Älskade klippet! Vad härligt när man verkligen njuter av sin häst och har roligt med den. Precis som det ska vara!

Jag är 32 år, 167 cm, 60 kg och har en arab som blir 4 år till sommaren. Gissar på att han är 146 cm. Jag har just skaffat en westernsadel till honom.

traven4.jpg

traven2.jpg

Snart blir det ljust ute! Då kan man ta RIKTIGA bilder! :bump:

Så roligt att du tyckte om klippet!
Haha jag och min arab har alltid otroligt roligt, även om vi inte alltid kan prestera på topp så har vi väldigt skojigt :) Just nu så letar vi efter westernsadel. Arabiskt fullblod och western :love:
Vi har börjat så smått med westerntränset :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 256
Senast: Johannna1
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
2 257
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama