Vuxna ponnyryttare!

Sv: Vuxna ponnyryttare!

Tävlade ni på banor med kombinationer och sådana avstånd där det kunde bli ett problem med galoppen? Jag inbillar mig att det borde vara skitsamma så länge man håller sig i lägre klasser runt 0.90 och 1 m. Men efter det kanske det blir trixigare banor?

Kombination var det. Finns ju från 1 m på hästtävlingar. Den var inga problem. Dock ska det kanske påpekas att ponnyn ifråga tidigare i sitt liv har gått Msv B hoppning bland ponnyer. Även om hon nu är 21 år gammal och har trappat ner en del så är ju hinderhöjden i sig inget bekymmer.

Handlar det bara om eventuell knepighet med banan så tycker jag nog inte att det är något bekymmer förrän tidigast i 1,20 m. I de lätta hoppklasserna är det ju sällan så korta linjer som tre galoppsprång och då är det för det mesta möjligt att ta ett galoppsprång extra. (Alternativt ta ut eller korta vägen om det är en böjd linje.)

Då kan jag vara lugn. Rider jag 1m på en ponny är jag nöjd, jag är så höjdrädd att ska jag ens fundera på 1.20 då är det stor häst som gäller. Om det ens går an då :o

photo.php

Jag och Duni som jag hyr en gång i veckan+ lektion ibland.
photo.php
539890_10151171785651656_616652157_n.jpg

135cm och helt perfekt i storlek.

Senast ändrad:

Klart du ska tävla! I de lättare klasserna brukar det inte vara några problem att rida ponny.

Vi skall med ta oss ut på tävling i sommar hade jag tänkt. Men för oss blir det snarare träningstävlingar då vi kör på pay&ride, pay&jump och pay&cross :laugh: jag ska bara få klartecken från läkarna att rida igen så att vi kan träna :angel:

Jag längtar efter att rida, just nu blir det ju bara massa gos och att se på när någon annan rider pälsklingen..

156065_10151377072989843_1937207970_n.jpg

577173_10151353163679843_1917520145_n.jpg

63245_10151335542129843_1410947560_n.jpg

Ja, det blir väldigt långt in i framtiden. Jag har ingen egen ponny. Däremot har jag en storhäst som jag tröstlöst försöker sälja, och tanken börjar bli mer och mer att jag köper en ponny efter denna... Jag är trött på att vara en liten ryttare, jag vill vara lagom, som jag är på ponny.

Köp ponny. :idea:

Jag har ju aldrig "lagt av" helt med ponny någonsin eftersom jag behöll min gamla, men jag gjorde några försök med stor häst efter att jag fyllt arton, "bara för att man ska ha stor häst när man är arton". Först lånade jag en som bara var 157 cm hög, det gick bra, men jag fick inte fortsätta ha henne sen. Efter det hade jag ett par foderhästar ~165 cm, alldeles för stora. Den sista var så tråkig och stor och tungriden (för mig, det finns säkert gott om folk som tycker att hon är trevlig, men för mig och mina korta ben var det rena döden), att jag nästan tappade sugen helt.

Nu vägrar jag allting annat än ponny. ;)

Jag har samma story som dig, jag har häst för att man "ska ha häst när man är vuxen". Men i bakhuvudet har det alltid legat och grott en tanke om att nischa sig på ungponnyer och rida till, tävla avd b och sälja. Det finns för få vuxna ponnyutbildare och jag är faktiskt inte dålig på att rida så länge jags lipper rida för stora hästar. Dock är jag för ringrostig nu för en ungponny, så tanken är att ha en äldre några år.

Jag har heller aldrig slutat rida ponny, gjorde det parallellt med storhäst sedan 15 års ålder. Men på senare tid är det ju tidsbristen som gjort att jag fått prioritera min egen och då inte hunnit med andras ponnyer. Hade gärna ridit både ock, men då hellre ponny varje dag och häst 3 dagar i veckan åt nån annan.

Ja, problemet är att jag inte har tid och råd med två där jag bor nu och med det jobb jag har. Och som sagt är det ju lättare sagt än gjort att sälja det man redan har :crazy:

Det hade jag också gärna gjort, jag är så pass liten att jag skulle kunna rida större B-ponnyer till och med. Jag har ju ungponny nu, hon blir tre i maj, med henne fick jag börja om från grunden eftersom ingen jobbat med henne alls innan jag köpte henne (vilket jag visste om). Vägen har ju givetvis blivit längre med henne än med en jämngammal ponny som är "normalt" hanterad under hela uppväxten, hon fick liksom lära sig att gå i grimma och bli borstad när hon var 22 månader.

'kl

Nu har vi lämnat av coben hos uppfödaren och med hem fick vi en welsh partbred som ska vänjas av från sin mamma. Perfekt byte för båda parter och tillridningen av coben kommer inte att kosta något (eller ytterst lite). Den vi fick hem är isabell och jättesöt :love: Coben kunde husse lasta själv och lilla bäbisen klev snällt på när hennes favoritmänniska kom till undsättning :rofl:

Flocken hemma tog emot den nya som om hon alltid varit här, de är så otroligt snälla alla tre :love:

Jag är 20 år och rider min d-ponny tjej som är 144cm på lite små turer. Tidigare tävlade jag dressyr men då ponnyn blev skadad för 1,5 år sedan följt av 1 år sjukhage så är hon nu under igångsättning :) Tömkör henne mest då tanken är att hon ska köras in i vår och så känner jag mig för lång (176) för att rida längre stunder.

Väldigt speciell dam som har tagit hela mitt hjärta :) haft henne sedan jag var 12år och kommer aldrig att göra mig av med henne :)
img_6598_188969325.jpg

skarmavbild_2012-09-18_kl_101140_50582fe5ddf2b31f30000007.png

skarmavbild_2012-10-09_kl_093710_5073d492ddf2b3679d001066.png

Skulle gärna kapa ett tiotal cm på min längd för att rida B-ponnys :love:

Så härligt när man har hästar som är så snälla :love:

Ozen: Välkommen till tråden! Första bilden på er var jättefin!

Idag har jag, för första gången på ca 6v suttit i sadeln :bump:
Helt underbart var det, har saknat det så mycket!
Pälsklingen är visserligen både tjock och kunde haft mer muskler... :angel: men han är ändå min :love:
482034_10151387605244843_1833791752_n.jpg

Härligt:love: och isfritt ser det ut. Jag har inte ridit ordentligt sen början av december... Skrämmande! Men det är inte pågrund av skada utan det beror på all tjock :devil: blank is som är överallt!!:(

ja det var det verkligen!
Här är det helt isfritt även i skuggan uppe i skogen nu, paddocken har tinat och är fin att rida i och ridleden uppe i skogen börjar bli riktigt bra med! Extra kul nu när man har väntat hela vintern!

Gud vad avundsjuk man blir, ingen snö?! Jag har massor du kan ta ;) de enda vägar som är snöfri är asfalten och vissa grusvägar :) men i skogen är det mkt snö kvar. Mest hårtpackat så det går faktiskt trava på vissa ställen. Men ridbanan är bara som en isbana :/

Jag har aldrig slutat rida ponny! Kan nästan räkna antalet storhästar jag ridit på två händer (och då mest 1-2 gånger per häst)

Jag är så kort och nätt att jag med lätthet skulle kunna rida större B-ponnys och även "mindre" men grövre.

kl

Här kommer en blivande vuxen ponnyryttare :)
28 år, 155 cm kort.

Ska hämta hem unghästen om en månad så säger inte så mycket mer om honom tills affären är i hamn. Det är en blivande C-ponny.
Kommer troligtvis bildbomb när han kommit hem :)

Jag är vuxen ponnyryttare som har Welsh cob och rider på. Den ena är liten D-ponny på 142 cm och den andra är 146 cm men båda är 3 åringar som säkert kommer växa lite till.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 256
Senast: Johannna1
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
2 257
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama