Vuxen hund som inte säger till när den behöver gå ut?

MiniLi

Trådstartare
Vår omplacering Ila har bott hos oss sedan i våras. Vid ett fåtal tillfällen har det hänt att hon gjort ifrån sig inomhus under natten. Jag tänkte inte så mycket om det första gången det hände, antog att det verkligen blev akut och att hon var dålig i magen, men sen har det hänt flera gånger.
Vi har blivit extra noga med att hon får gå ut ordentligt så sent som möjligt och att hon får gå ut direkt på morgonen men ändå händer det.

Inatt hade hon gjort två högar på vår vardagsrumsmatta, dessutom var det en våt fläck som skulle kunna vara kiss (men luktar inte så jag vet inte).

Vad tusan?

Vardagsrumsmattan verkar vara populär för ändamålet, snart får vi nog kasta den för det börjar kännas sunkigt.
Men varför? Kan det vara något kroppsligt?
Bör vi söka veterinär?
Eller vad kan man annars göra?

Det händer ganska sällan men nu har det hänt tillräckligt många gånger för att jag ska börja undra. Varför säger hon inte till om hon behöver gå ut?
Och varför klarar hon inte natten?

Edit. Det är bajshögar alltså som är problemet. Hon brukar inte kissa inne.

Sv: Vuxen hund som inte säger till när den behöver gå ut?

Vad är det för ras och varför är hunden omplacerad? Hur gammal? Var den rumsren i förra hemmet?

Det är en aussie, hon är 3,5 år.
Hon omplacerades pga diverse stressrelaterade beteenden. Jag har aldrig pratat med förra ägaren utan omplaceringen gick via uppfödaren men har aldrig hört ngt om att hon inte skulle vara rumsren.
Jag kan fråga uppfödaren om hon vet.

Ska hon löpa snart? Min kelpie har också bajsat inomhus någon enstaka gång i samband med löp...
Annars skulle jag begränsa hundens utrymme under natten.

Löp borde vara på gång nu i jan/feb. Men det här har hänt lite då och då under hela året så det borde inte vara löpberoende..

Kanske borde begränsa utrymmet, jag tror att hon vandrar omkring lite på natten ibland. Hon vill inte sova i sängen med oss andra utan föredrar att flytta runt..

Det kan vara möjligt! Min ställde sig på bordet i vardagsrummet och bajsade i sina löptrosor en gång. :devil:

Ts, jag hade kontaktat uppfödaren först. Hur funkar hunden annars?

Jag har mailat henne men inte fått svar än.

Annars tycker jag att hon funkar bra. Hon har fortfarande svårt för tex hundmöten och kan ibland stressa upp sig men överlag tar hon vardagen med ro.

Löp borde vara på gång nu i jan/feb. Men det här har hänt lite då och då under hela året så det borde inte vara löpberoende..

Kanske borde begränsa utrymmet, jag tror att hon vandrar omkring lite på natten ibland. Hon vill inte sova i sängen med oss andra utan föredrar att flytta runt..

Vandrar hon runt tycker jag absolut du ska begränsa henne nattetid! Det kan ju räcka med att bara sätta galler i dörröppningen så hon håller sig lugn.

Jag håller med helt om att begränsa utrymmet i så fall.

Fått svar från uppfödaren som inte känner igen att det skulle ha förekommit tidigare. Inget som förra ägaren har sagt iallafall, och inget som märktes de månader hon bodde hos uppfödaren innan omplaceringen.

Ska se till att begränsa hennes utrymme på natten så får vi se om det gör skillnad.

Och funderar på en veterinärkoll..

Kan det vara idé att ge kvällsmaten tidigare och gå en längre promenad senare på kvällen så hon gör ifrån sig ordentligt? Eller bajsar hon inne även om hon gjort det ute på kvällen?

Sambons äldsta hund bajsar inne på natten om vi slarvar med kvällsrastningen. Han är väldigt kvällstrött och kissar knappt på sista rastningen, så vi får i princip kasta pinnar för att han ska komma igång och komma på att han är nödig. Det i kombination med att kvällsmaten inte får serveras efter kl 18. Och han säger aldrig till, han bara sätter sig i ett hörn och går sedan och lägger sig igen.

Jag sätter alla mina pengar på att det här att göra med stressen hos hunden och vandrande som kommer därav. Hunden vilar inte på natten och blir då naturligtvis nödig. Att hunden då inte säger till kan bero på att den aldrig lärt sig det. Min schäfer kan det inte heller. Han håller sig tills han blir blå, men säger inte ett ljud.

Begränsa utrymmet på natten, ge mat tidigare. Det är mina tips.

Kan det vara idé att ge kvällsmaten tidigare och gå en längre promenad senare på kvällen så hon gör ifrån sig ordentligt? Eller bajsar hon inne även om hon gjort det ute på kvällen?

Sambons äldsta hund bajsar inne på natten om vi slarvar med kvällsrastningen. Han är väldigt kvällstrött och kissar knappt på sista rastningen, så vi får i princip kasta pinnar för att han ska komma igång och komma på att han är nödig. Det i kombination med att kvällsmaten inte får serveras efter kl 18. Och han säger aldrig till, han bara sätter sig i ett hörn och går sedan och lägger sig igen.

Ja de senaste gångerna har det hänt trots att hon kissat och bajsat på kvällen. Men kan ju vara så att hon inte bajsar ut "ordentligt" eller vad man ska säga..
Vi ger normalt sett kvällsmat typ vid 21 så kan absolut prova att ge tidigare.

Jag sätter alla mina pengar på att det här att göra med stressen hos hunden och vandrande som kommer därav. Hunden vilar inte på natten och blir då naturligtvis nödig. Att hunden då inte säger till kan bero på att den aldrig lärt sig det. Min schäfer kan det inte heller. Han håller sig tills han blir blå, men säger inte ett ljud.

Begränsa utrymmet på natten, ge mat tidigare. Det är mina tips.

Det låter ju logiskt att det kan vara stress, hon har ju levt större delen av sitt liv i ganska mycket stress så det är väl inte så konstigt att en del sitter kvar.

Tack för alla tips!
Bäst att genast gå och ge kvällsmat så det iallafall blir lite tidigare än vanligt ;)

Inte säkert att det är enbart kvällsmaten som styr. Det kan vara även frukosten. Jag hade försökt ge både frukost och kvällsmat ett par timmar tidigare än nu. Om inte det funkar så hade jag ändrat till ett par timmar senare än nu.

Prova att ha en liten svag lampa tänd istället för att ha helmörkt. Mörker kanske stressar henne i vissa situationer.

Om inget annat hjälper så prova att begränsa hennes utrymme.

Hur menar du att det kan vara frukosten?
Hon får frukost så fort vi går upp. Jag är inte jättesugen på att ställa klockan och minska min sömn med flera timmar..

När min hund var valp så hade han svårt att hålla sig på morgnarna, men när jag började ge kvällsmaten ett par timmar senare så försvann problemet. Så frågan är om du ska ge maten tidigare eller senare, det måste man prova sig fram. När han fick kvällsmaten kl 17 kunde han inte hålla sig, när han fick den kl 19 var allt OK. Jag vände bara om och rastade/tränade före maten istället för efter. Och på morgonen fick han maten precis innan vi åkte till jobb istället för direkt när vi kom upp = cirka 1½ timme senare.

Okej tack för svar.

Vi får testa lite och se hur det går. Hon gör det ju inte direkt varje vecka så kan nog ta ett tag innan man vet om man hittat en bra strategi men bara att köra på och hoppas att det ger sig.

Jag skulle iallafall först o främst ta kontakt med veterinär och i såfall utesluta medicinska fel.

Jag skulle också tro att det är att hon inte kommer till ro ordentligt på nätterna som gör att hon inte alltid lyckas hålla sig. Så frågan är ju varför hon inte kommer till ro och hur man ska lyckas förändra det?
En anledning kan vara borrelia/erlichias. Rottis hane jag tyvärr fick ta bort i höstas höll ju på och vankade runt också fram tills han fick behandling för det, efter det sov han helt plötsligt som en stock genom hela nätterna och kunde ligga stilla mer än 30 min på samma ställe.

/Camilla

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 267
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 634
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 106
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka