R
reespect
Sv: Vrålstark ponny!?!
jag förstår precis vad du menar, jag har nämligen samma grundinställning själv MEN den här lilla ponnyn är inte som andra.
Hon är för det första inte stressad, hon är superlugn på marken, superlugn att longera, löshoppa osv.
I skritten är hon som en gammal ko, jag hade kunnat slänga upp vem som helst där. Hon är dessutom inte speciellt känslig varken för skänklar eller i munnen.
Visst kan vi sitta och skritta henne eftersom det är den gångart som funkar MEN vi måste ju gå vidare och där kommer problemen, skritten är 100 % och nu måste vi vidare.
Med ett "snällt" bett blir hon rent ut sagt farlig, min syster red med ett tredelat och när hon gick upp i trav så ångade hon iväg och hon fick inte stopp utan jag fick till slut "slänga mej " och ta tag i ponnyn annars hade dom travat runt ännu.
Därför blir ett skarpare bett snällare eftersom man då kan bemöta med mjukare händer.
Nej, ponnyn var inte i kondition när vi fick den, det var en rak chansning annars hade hon gått till slakt utomlands och det kunde vi inte stå bredvid och se, därför gick vi emellan och bjöd över.
Ta det lugnare med ponnyn!!!
Ni har bara haft den sen juni, den har ju knappt fått tid att acklimatisera sig.
Jag skulle personligen ställa av den ett par veckor och sen börja om från början. (Ja JAG skulle inte rida "igång" den så snabbt från början, men det är ju redan för sent att ändra på)
Träna den massor i skritt, sen i trav och sist i galopp.
Ta ett steg i taget helt enkelt.
Det tar ju ett bra tag att bygga upp de muskler som krävs och vissa hästar blir ju starka i munnen när de inte orkar bära sig ordentligt.
De första månaderna kan det kanske krävas ett skarpt bett när ni rider ut (?), men när ni tränar dressyr tycker jag ni ska passa er för att sätta på skarpt bett.
Det tar inte bort grundproblemet och jag tycker det är bättre att man tränar rätt från början.
Mjuka händer, mycket sits och i en gångart som ni klarar av. Går det inte i traven så håll er till korta travsträckor (övergångar, inte för mkt - det är jobbigt för hästen!).
Gör det på rakt spår tills hästen är tillräckligt stark.
Var hästen i kondition när ni fick den?
jag förstår precis vad du menar, jag har nämligen samma grundinställning själv MEN den här lilla ponnyn är inte som andra.
Hon är för det första inte stressad, hon är superlugn på marken, superlugn att longera, löshoppa osv.
I skritten är hon som en gammal ko, jag hade kunnat slänga upp vem som helst där. Hon är dessutom inte speciellt känslig varken för skänklar eller i munnen.
Visst kan vi sitta och skritta henne eftersom det är den gångart som funkar MEN vi måste ju gå vidare och där kommer problemen, skritten är 100 % och nu måste vi vidare.
Med ett "snällt" bett blir hon rent ut sagt farlig, min syster red med ett tredelat och när hon gick upp i trav så ångade hon iväg och hon fick inte stopp utan jag fick till slut "slänga mej " och ta tag i ponnyn annars hade dom travat runt ännu.
Därför blir ett skarpare bett snällare eftersom man då kan bemöta med mjukare händer.
Nej, ponnyn var inte i kondition när vi fick den, det var en rak chansning annars hade hon gått till slakt utomlands och det kunde vi inte stå bredvid och se, därför gick vi emellan och bjöd över.