Vojlock eller schabrak?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Iccic
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 350
I

Iccic

Är det enbart en utseendegrej? Eller finns det fördelar/nackdelar med vojlock respektive schabrak?

Sv: Vojlock eller schabrak?

vet inte, men själv tycker jag att schabrak helt klart är snyggast.

Jag använder det för att skydda sadeln mot smuts och svett. Vojlock eller shabrak är ju en smaksak vad man tycker är snyggast.. Jag tycker det är snyggast med schabrak, och skulle aldrig köpa en vojlock! :D

tycker dels det är snyggast med schabrak, men samtidigt bättre då vojlockar för mig ofta/lättare korvar sig under sadel och ger då risk för skav.

Tycker att shabrak är lite för varmt för hästen på sommaren, det blir svettigt under hela shabraket, inte bara under själva sadeln så sommartid så föredrar jag vojlock, annars är det väl en smaksak. Tycker att det är lite lättare att sadla med vojlock då den inte viker in sig under sadeln som ett shabrak kan göra om man har en hög häst och inte når att lyfta sadeln hööögt över

Schabrak är ju klart snyggast, men vojlock är lite svalare på sommaren och är lättare att få att stanna kvar uppe i kanalen mellan bossorna. Schabraken glider oftast ner och ligger an över hela ryggen.

Jag har varit schabrak diggare i flera år men nu är jag mera förtjust i vojlock, men inte av den praktiska betydelsen utan bara en smaksak.

jag tycker att det är praktiskt med vojlock när man tex är ute och galopptränar så hästen blir rejält svettig....ett schabrak blir så äckligt då

annars tycker jag att schabrak är snyggast

Smaksak tycker jag, men som de flesta sagt så är voljocken mindre varm och jag har märkt att voljockar skaver mindre på min häst.

Det är ju helt klart en smaksak, men vem som helst fattar ju att en tunn vojlock är att föredra framför ett tjockt schabrak en varm sommardag. :smirk: (Det kan ju vara tvärtom också)

Själv tycker jag om amerikanska hoppschabrak men vet man med sej att hästen blir svettig under ridpassset så har man en sadel att rengöra ordentligt undertill efteråt...
Schabrak är ju mycket roligare eftersom man faktiskt ser färgen på det som finns under sadeln och man kan få sitt namn broderat på det eller någon figur... :banana:

På D-ponnyn har vi nästan alltid Schabrak eftersom det är snyggast :p Men B-ponny ser nästan bättre ut i vojlock :p

Enligt mig är schabrak såå mycket snyggare, men det beror väl lite på årstid också!

Sjäv föredrar jag vojlock när jag ska ut och göra rejält arbete på sommaren typ galopparbete. En träning däremot är det ju roligare att vara snygg med ett schabrak...

Jo, det är ju en smaksak tycker jag. Men själv använder jag alltid schabrak om jag inte ska köra jätte hårt hemma på sommaren så hästen svettas, då har jag vojlock.

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 397
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Behöver investera i en klippmaskin men det är ju en djungel. Har använt en DeLaval CB35 som jag tyckte var trevlig och även en annan som... 2
Svar
20
· Visningar
759
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 855
Senast: Görel
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 462
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Rehabtid dragna tänder
  • Senast tagna bilden XVI