Alltså funderar du eller hovslagaren på varför hästen inte går att sko utan lugnande?Den är halvt omöjlig att sko skor aldrig utan lugnande för det lyckas inte på alla 4 benen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Alltså funderar du eller hovslagaren på varför hästen inte går att sko utan lugnande?Den är halvt omöjlig att sko skor aldrig utan lugnande för det lyckas inte på alla 4 benen.
Självklart nöts skorna precis som de gör på sommaren?Blir inte vinterskorna mycket nötta om man använder dom utan att brodda? Broddarna kan ju även bli långa att sätta fast i en sliten sko.
Man kan också ha en lite ödmjuk approach när man befinner sig på ett forum där det finns stor kunskap om det man frågar efterMan förstår att folk inte längre vill skriva något här på buke när de blir påhoppade som i denna tråden.
Jag tror de flesta har förstått vid de här laget att många tycker det är extremt viktigt att brodda av så fort broddarna inte behövs.
Men i vissa fall tex när de går över till lera istället för snö och is kan broddarna vara en fördel att ha kvar. Inget är svart eller vitt och man får anpassa efter de förutsättningarna och miljö man har.
Det är ju trådstartaren som driver tråden genom att först ifrågasätta om minskat glidmoment skulle vara problem. Jag mfl har svarat både att man gör som man vill med broddar men man bör vara medveten om effekten. Sen har jag mfl tipsat om hur TS kan få brodden att sitta som berget. Dvs presenterat lösningar på TS problem och utifrån TS vilja (att aldrig behöva brodda ur eller i själv)Man förstår att folk inte längre vill skriva något här på buke när de blir påhoppade som i denna tråden.
Jag tror de flesta har förstått vid de här laget att många tycker det är extremt viktigt att brodda av så fort broddarna inte behövs.
Men i vissa fall tex när de går över till lera istället för snö och is kan broddarna vara en fördel att ha kvar. Inget är svart eller vitt och man får anpassa efter de förutsättningarna och miljö man har.
Jag upplever det som att ts är ödmjuk på sitt frågande sätt och lite ”chockad” av svaren då ts verkar bara ha varit i stall som man har broddarna på hela säsongen. Och vet inget annat.Man kan också ha en lite ödmjuk approach när man befinner sig på ett forum där det finns stor kunskap om det man frågar efter
dock har TS ju flera gånger skrivit att det inte handlar om hästens bästa men rent av lathet. Skall vi sitta och dutta på såna personer? Nä du. För jag gick över till barfota så broddade jag in och ut vid behov med. Ja det tar lite tid, men hur lat kan man få vara? det är ju inte ens varje dag men oftast blir det halt i perioder. Att kolla broddarna när man krattar hovarna kan jag inte se skall vara något problem. Att anse att det är hovslagarens jobb "allt det där med hovarna". Jag fattar varför så många hästar desutssom har urusual hovhälsa med rejält röta och vinklar som är katastrof med så lite vissa hästägare engagerar sig i sina hästars hovar. Att kontrollera hovarna, skruva åt broddan och brodda ut när det inte är halt är verkligen inte för mycket begärt tycker jag. För hästens skull. Att anse det är "hovslagarens jobb"Man förstår att folk inte längre vill skriva något här på buke när de blir påhoppade som i denna tråden.
Att ha häst är ett privilegium inte en rättighet. Jag anser man har en skyldighet att ta åt sig kunskap. Javisst att man inte kan veta allt, men nu fick TS svar på frågan och kom med ett svar som "jag tänker inte brodda ur, det får hovslagaren göra". Pinsamt tycker jag det är. För man är lat.Jag upplever det som att ts är ödmjuk på sitt frågande sätt och lite ”chockad” av svaren då ts verkar bara ha varit i stall som man har broddarna på hela säsongen. Och vet inget annat.
Alla har inte personligheten att man är om sig och kring sig och har koll på allt.
Och för att spara på broddarna :-).Och om det inte är halkrisk behövs ju inga broddar, därför man skruvar av dem för att spara på hästens leder då![]()
Beror ju på var man bor.Och för att spara på broddarna :-).
När våra hade skor broddade vi i vid halkrisk och ur igen så snart halkan var borta. Sista vintern med skor var hon broddad 3 dygn på hela vintern. Ganska stor skillnad mot alla dygn mellan Oktober och April. Och ja, jag är jättekinkig med min tant som har haft diverse issues i ben och hovar. Inga snösulor hade hon heller då hon blev på tok för ömfotad av dom.
Jag blev förundrad jag också när jag hörde om det första gången men ja vissa verkar kunna få sederande utskrivet för att sko sina hästar.Alltså överlag
Har man fel eller är okunnig eller inte vet backa lite läs på lite be om ursäkt lite
Inse att många vet mycket mer än en själv
Och det här är ju inte direkt något nytt
Sen undrar jag hur hovslagaren tycker det här är ok speciellt eftersom hästen inte går att sko utan lugnande
Oj aldrig hört att det skulle vara ett problem/mvh litet stallJag blev förundrad jag också när jag hörde om det första gången men ja vissa verkar kunna få sederande utskrivet för att sko sina hästar.
Jag vet inte vilka områden men med mina förutfattade meningar så antar jag att det är stora stall i storstadsområdena men jag vet inte.
Jag tänkte på en gång på hur många olika sätt jag skulle bli nekad om jag ens frågade någon av de veterinärerna som jag haft kontakt med under åren. Nya tider vettu.
Fast det är en FÖRDEL tycker jag att man ändrat synen på att sedera hästar som bråkar vid skoning. Det är mycket bättre för både häst och hovslagare att det blir en lugn skoning med hjälp av sedering.Jag blev förundrad jag också när jag hörde om det första gången men ja vissa verkar kunna få sederande utskrivet för att sko sina hästar.
Jag vet inte vilka områden men med mina förutfattade meningar så antar jag att det är stora stall i storstadsområdena men jag vet inte.
Jag tänkte på en gång på hur många olika sätt jag skulle bli nekad om jag ens frågade någon av de veterinärerna som jag haft kontakt med under åren. Nya tider vettu.
Hur många yrken hade accepterat den arbetsmiljön som blir med en häst som bråkar vid skoningen?Fast det är en FÖRDEL tycker jag att man ändrat synen på att sedera hästar som bråkar vid skoning. Det är mycket bättre för både häst och hovslagare att det blir en lugn skoning med hjälp av sedering.
Sen beroende på vad problemet är så kan sederingen förhoppningsvis fasas ut. Men om den så inte kan det så tusen gånger hellre sederad häst än bråk och skaderisk!
Jag har inte tolkat varken tråden eller TS som att problemet är att det inte broddas ur och mitt i säsongen när vädret växlar. Utan före och efter säsongen. Där TS sagt att senast i oktober bör brodd på, i april kan man oftast sko med sommarskor - men att hen inte bryr sig om det blir brodd på i september och av först i maj. Det har jag, kompletterat med TS övriga svar i tråden, tolkat som att TS inte ser något bekymmer med att hästen går broddad höst och vår fast det inre behövs. Och det får TS givetvis göra om hon vill, det är hennes häst.Jag håller med om att man måste kunna ta till sig av kunskap (och tycker att TS ska göra det - särskilt vad gäller att själv kunna dra åt/ta loss broddar vid behov). Men jag tror fortfarande att många i tråden tänker att TS bor på en breddgrad där det är hård barmark långa perioder under vintern. Det tror inte jag. Gör man det är det förstås förkastligt för hästens ben att rida runt i brodd, men om det växlar mellan djupsnö/is och sen kanske lite lerigt frampå våren är det en annan femma.
Jag kan ha fel och TS kanske helt enkelt inte vet, men jag tror att det kan vara så att diskussionen delvis förs ur olika bilder av vinter.
Till TS: jag kan ha missat, men har du pratat med hovslagare (och ev. veterinär om aktuellt) om vad de har för råd om brodd?
Jag har haft flera tidigare hovslagare som skott nästan vilken konstrande häst som helst utan att klaga. Nuförtiden ska det vara lugnande vid minsta problem med skoningen ingen skor längre krångliga hästar är min uppfattning och går det inte att lösa problemet ska hästen ha lugnande alltid typ.Fast det är en FÖRDEL tycker jag att man ändrat synen på att sedera hästar som bråkar vid skoning. Det är mycket bättre för både häst och hovslagare att det blir en lugn skoning med hjälp av sedering.
Sen beroende på vad problemet är så kan sederingen förhoppningsvis fasas ut. Men om den så inte kan det så tusen gånger hellre sederad häst än bråk och skaderisk!
Det där var väldigt generaliserande, jag vet två stycken bara häromkring som skor en aggressiv häst och en allmänt stressad häst utan lugnande. Dock så får ju hovslagaren inte ha bråttom och stressa utan det får tas i hästens takt. I värsta fall skor man två hovar i taget och sen kommer några dagar senare och skor dom andra.Jag har haft flera tidigare hovslagare som skott nästan vilken konstrande häst som helst utan att klaga. Nuförtiden ska det vara lugnande vid minsta problem med skoningen ingen skor längre krångliga hästar är min uppfattning och går det inte att lösa problemet ska hästen ha lugnande alltid typ.
Precis! Och hur många andra djur hade man ansett det var okej att "slåss" och bråka med fysiskt för en nödvändig regelbunden åtgärd. En ganska bra jämförelse tycker jag är kloklippning, där det är noll konstigt att göra det med sedering hos veterinären om djuret är rädd eller bråkigt. Trots att man teoretiskt skulle kunna sätta munkorg och fysiskt tjuvhålla många.Hur många yrken hade accepterat den arbetsmiljön som blir med en häst som bråkar vid skoningen?