Tappar broddar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skor om när det behövs skor man i april går det förmodligen att sätta sommarskor redan och i oktober nån gång senast bör skor med broddar läggas. Om sen hästen skulle gå till maj med broddar gör mig inget inte heller om den får vinterskor i september med brodd.
Fast det där är bara heltokigt resonemang, tänk på hästen före din egen bekvämlighet. Vissa saker måste man helt enkelt träna på för hästens bästa och hållbarhet. Det är ens skyldighet som ägare att göra. Klarar man det inte själv får man se till att ta hjälp och sen träna och träna och träna.

Det ska göra en något att hästen tar skada, det är ingenting man ska känna att det inte spelar någon roll.

Så det går bra att brodda i och ur din häst men du vill inte. Det är som sagt ditt val, men du bör vara medveten om vad det medför för risker.
@Anna-Bella @MiniLi
Ni som broddar i och ur så pass mycket som det låter. Dvs var och varannan vecka, vad anväder ni för att skydda broddhålen?
vanlig blindbrodd är ju inte heller optimalt för glidmomentet.

Jag har svårt att hitta en bra lösning.Jag kan liksom inte kämpa med fastkilade stenar jämt, ibland går de ju inte att få ur.

Sen har jag tyvärr is väldigt stor del av vintern där jag bor, så blir ganska mycket tider med brodd ändå. Hur otroligt det än låter här nere...
Har inte heller tillgång till ridhus, så jag kan välja bort is om det är en enstaka dag utan då får de vara i.
Lyckligtvis är inte min häst så känslig.

Edit: Jag broddar såklart ur när det är längre period utan halka.

Senast ändrad:
@Anna-Bella @MiniLi
Ni som broddar i och ur så pass mycket som det låter. Dvs var och varannan vecka, vad anväder ni för att skydda broddhålen?
Jag har provat flera färdiga köpealternativ (broddplugg i gummi/skumgummi i olika varianter) och delade öronproppar men återkommer nästan alltid till bomull/fetvadd. Jag tar en tuss, rullar jag den hårt mellan fingrarna blir den ungefär i storlek med en ärta, sedan brukar jag ta lite vaselin eller doppa den i olja, och så petar/packar jag den i broddhålet med en söm. Oljan/vaselinet gör att det inte tar åt sig lika mycket vatten så det brukar vara lättare att få ut dem igen om det är minusgrader nästa gång jag tar bort dem. När jag tar ut dem använder jag en söm igen.

@Anna-Bella @MiniLi

Jag har svårt att hitta en bra lösning.Jag kan liksom inte kämpa med fastkilade stenar jämt, ibland går de ju inte att få ur.

Sen har jag tyvärr is väldigt stor del av vintern där jag bor, så blir ganska mycket tider med brodd ändå. Hur otroligt det än låter här nere...
Har inte heller tillgång till ridhus, så jag kan välja bort is om det är en enstaka dag utan då får de vara i.

Glömde visst @Grazing och @Bison med denna fråga.

Jag har provat flera färdiga köpealternativ (broddplugg i gummi/skumgummi i olika varianter) och delade öronproppar men återkommer nästan alltid till bomull/fetvadd. Jag tar en tuss, rullar jag den hårt mellan fingrarna blir den ungefär i storlek med en ärta, sedan brukar jag ta lite vaselin eller doppa den i olja, och så petar/packar jag den i broddhålet med en söm. Oljan/vaselinet gör att det inte tar åt sig lika mycket vatten så det brukar vara lättare att få ut dem igen om det är minusgrader nästa gång jag tar bort dem. När jag tar ut dem använder jag en söm igen.
Då är vi två som provat det mesta. Men jag fick inte bomull och fetvadd att funka heller när jag provade.

Har provat de där man sätter med insektnyckel också. Rekommenderar inte.
Gick knappt att få ur dem.

Funderat på om jag borde prova en annan sorts öronproppar. Hade nån skumvariant men jag tror det blir samma effekt med annat material tyvärr. De är ju gjorda för att tryckas ihop..

Då är vi två som provat det mesta. Men jag fick inte bomull och fetvadd att funka heller när jag provade.

Har provat de där man sätter med insektnyckel också. Rekommenderar inte.
Gick knappt att få ur dem.

Funderat på om jag borde prova en annan sorts öronproppar. Hade nån skumvariant men jag tror det blir samma effekt med annat material tyvärr. De är ju gjorda för att tryckas ihop..
Jag har bara provat gula cylinderformade öronpropparna av öronproppsutbudet men som du säger så är de skapade för att kunna tryckas ihop mycket för att anpassa sig till hörselgången så jag upplever att grus packas in i hålen ändå och så sitter det en stackars ihopklämd öronpropp längst in.

Jag upplever det som att tricket med bomullen är att få till rätt mängd. För lite = den packas ihop med samma resultat som ovan, för mycket = den bullar ut från skon och nöts loss så hela tussen trillar ur.

@Anna-Bella @MiniLi

Det kan ju vara perioder man gör det sådär ofta, men skulle säga att det oftast är ganska långa perioder brodden kan vara antingen ut eller i.
Oavsett så gör jag oftast ingenting för att skydda broddhålen. Jag har små skumgummipluppar jag använder ibland, men de flesta gånger inte.

De gånger jag använder sådana skumgummigrejer (som man köper i ett ark liksom, gjorda för ändamålet) så brukar de funka bra. Tar ut med en söm.

Jag har bara provat gula cylinderformade öronproppar men som du säger så är de skapade för att kunna tryckas ihop mycket för att anpassa sig till hörselgången så jag upplever att grus packas in i hålen ändå och så sitter det en stackars ihopklämd öronpropp längst in.

Jag upplever det som att tricket med bomullen är att få till rätt mängd. För lite = den packas ihop med samma resultat som ovan, för mycket = den bullar ut från skon och nöts loss så hela tussen trillar ur.
Precis så. Sen hade jag ett broddhål i trakten där den envisades med att åka ur typ varje dag 😅.

Det kan ju vara perioder man gör det sådär ofta, men skulle säga att det oftast är ganska långa perioder brodden kan vara antingen ut eller i.
Oavsett så gör jag oftast ingenting för att skydda broddhålen. Jag har små skumgummipluppar jag använder ibland, men de flesta gånger inte.

De gånger jag använder sådana skumgummigrejer (som man köper i ett ark liksom, gjorda för ändamålet) så brukar de funka bra. Tar ut med en söm.
Det skulle tyvärr aldrig gå här att lämna dem oskyddade. Det har jag provat. Hålen kan till och med bli typ deformarade och då går de inte att gänga om... Då får jag byta sko.
Har du brodd i tån eller bara trakt?

Skumgummit funkar inte för min. Blir ihoptryckta eller åker ur.

Det skulle tyvärr aldrig gå här att lämna dem oskyddade. Det har jag provat. Hålen kan till och med bli typ deformarade och då går de inte att gänga om... Då får jag byta sko.

Jag brukar bara ha traktbrodd. Förstår att det är svårare att skydda broddhål i tån där de sliter mer på skon.
Skumgummit blir ihoptryckta även för mig men tycker ändå de fyller sin funktion. Kommer lite lera ovanpå men blir isf inte fullt med småsten osv.

För mig funkar det bra att lämna dem oskyddade.
Har fyra på vintern och två resten av året.
Tåbrodden använder jag bara när hon behöver snösulorna eller om det är väldigt mycket is.
Får bråka med någon tjurig liten sten ibland men har den tagit sig in kommer den också ut om man är tillräckligt envis.

@Anna-Bella @MiniLi

Det är enklare skydda broddhålen just om/när man broddar ur en kort stund tycker jag. Då har jag beroende på underlag ingenting, bara bomull, bomull med olja, öronproppar eller för ändamålet specifika gummipluppar (minns inte vad de heter) endera som man bara trycker ner eller som man skruvar i.

Jag har ju också broddar i hela isperioden, dvs från okt/nov till mars/april. Ja förutom då ridhus med fiber eller besök på klinik som inte tillåter brodd (min lokala gör det, djursjukhuset gör det inte) men den lilla stunden är ju plättlätt skydda broddhålen. Så det är ju på höst och vår det kan bli frekvent i och ur-skruvande var och varannan vecka. Dvs en vecka med brodd, en vecka utan osv. Jag kan när det är väldigt ombytligt använda blindbrodd men helst inte långa perioder. Måste jag välja och ena valet är isbrodd och andra är blindbrodd och det inte är halka väljer jag ändå blindbrodd. De bromsar mindre än isbrodd.

Dock måste ju det man använder för att skydda broddhålen också kollas dagligen.

Edit. Jag har fyra brodd och alltså även tåbrodd.

Jag har bara provat gula cylinderformade öronpropparna av öronproppsutbudet men som du säger så är de skapade för att kunna tryckas ihop mycket för att anpassa sig till hörselgången så jag upplever att grus packas in i hålen ändå och så sitter det en stackars ihopklämd öronpropp längst in.

Jag låter "basen" på öronproppen sticka ut en aning. Den trampas platt och blir lite som ett lock. Dock tycker jag bomull med olja funkar bättre än öronproppar om man ska skydda längre tid.

Jag kan förstå att TS inte broddar i och ur. Jag uppfattar det som att TS liksom jag bor på en plats där det är snö och is hela vintern. Jag vet inte hur TS har det, men mina hästar går på lösdrift och rids delvis längs landsvägar som skrapas = det är halt fläckvis nästan hela säsongen. Jag rider sällan till aldrig i ridhus, gör jag det får jag ju brodda ur. Samma sak om det kommer en period med barmark (vilket det i princip inte gör). Men i korthet, har jag skodd häst, har den broddarna i i princip november till april. Det var en helt annan sak när jag bodde i Stockholm.

Däremot håller jag förstås med alla som skriver om att det här med att kunna/ha möjlighet att brodda i och ur är en självklarhet, särskilt om hästen tappar broddar! Man kan inte lägga det ansvaret på hovis. Spärrskaft gör det mycket enklare, köp ett bara.

Jag kan förstå att TS inte broddar i och ur. Jag uppfattar det som att TS liksom jag bor på en plats där det är snö och is hela vintern. Jag vet inte hur TS har det, men mina hästar går på lösdrift och rids delvis längs landsvägar som skrapas = det är halt fläckvis nästan hela säsongen. Jag rider sällan till aldrig i ridhus, gör jag det får jag ju brodda ur. Samma sak om det kommer en period med barmark (vilket det i princip inte gör). Men i korthet, har jag skodd häst, har den broddarna i i princip november till april. Det var en helt annan sak när jag bodde i Stockholm.

Däremot håller jag förstås med alla som skriver om att det här med att kunna/ha möjlighet att brodda i och ur är en självklarhet, särskilt om hästen tappar broddar! Man kan inte lägga det ansvaret på hovis. Spärrskaft gör det mycket enklare, köp ett bara.
Jag fattar också att man låter broddarna sitta om det är halt hela vintern. Det tror jag ingen ifrågasätter. Det som ifrågasätts är väl att låta hovslagaren sätta i brodd på hösten även om halkan inte ens dykt upp än, och att låta broddarna sitta på våren när halkan redan är över men det dröjer tills hovslagaren kommer nästa gång.

Fast det var ju just perioden med barmark i början och slutet av säsongen som diskuterades. TS såg inget behov av att brodda i eller ur för om de gick med brodd i oktober eller maj utan att det var halt var inte hela världen för man skor ju varannan månad (dvs det sätter ett stopp för hur länge de går med brodd i onödan)

Att ha broddar november till april pga halka har ingen i tråden vänt sig emot, och det är ju tyvärr rätt standard att behöva i Stockholm med många vintrar.

@Anna-Bella @MiniLi

Jag hade faktiskt ganska tur oftast och det var mest lera och sand i hans broddhål som gick lätt att få ur, enstaka gång hade jag otur och det fastnade en liten sten men det var väldigt sällan. Hade sådana där gummipluppar en period med dom var svårare att få ur än vad sand/leran var.

Jag fattar också att man låter broddarna sitta om det är halt hela vintern. Det tror jag ingen ifrågasätter. Det som ifrågasätts är väl att låta hovslagaren sätta i brodd på hösten även om halkan inte ens dykt upp än, och att låta broddarna sitta på våren när halkan redan är över men det dröjer tills hovslagaren kommer nästa gång.
Ah, då har jag läst slarvigt. Jag har uppfattat det som att många tycker det är konstigt att alla inte håller på och broddar i och ur under vintern, det tycker inte jag (och uppenbarligen ingen annan heller, då).

Jag är en av dem som alltid broddar i och ur. Och som boendes tidigare på västkusten och när neråt Skåne så kan det bli många gånger per säsong, eller med 9 veckor barmark emellan.

Jag har hittils inte hittat något som kan skydda hålen, så det gör jag inte. Med en bra gängtapp är det endast en gång på 25 år jag inte fått i brodd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
388
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av...
2
Svar
39
· Visningar
1 377
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
457
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken...
2
Svar
23
· Visningar
1 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Retrievertråden
  • Reagerar era hundar på varg?

Hästrelaterat